Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Polis, Tull och Kustbevakning => Ämnet startat av: MP skrivet 18:35 - 19/01 2016
-
RPS har tydligen av besparingsskäl bestämt sig för en leverantör av polisfordon. Vem? ANA Trollhättan har fått lägga ner. Men detta har väl inte med fordonens märke att göra?
-
Jag förstår inte vad du vill förmedla för information med ditt inlägg, förtydliga gärna.
RPS finns inte längre, sedan 1/1-2015 finns endast en polismyndighet i Sverige och det är Polismyndigheten
//Bengt
-
RPS finns inte längre
Antar att han menar polismyndigheten ::)
Bestämt sig för ny en leverantör av polisfordon. Vem?
Utryckningsförarutbildarna i Stockholm har testat BMW och Audi, så det är nog troligt att det är något av dessa märken.
-
Om jag formulerar mig så här, polisen kan inte köpa V70 längre pga att tillverkningen upphört och V90 känns för mycket av lyxbil och Passat har väl inte fungerat så bra vad jag förstår så vad är det då vi kan förvänta oss i framtiden? En mix av AudA6 Quattro och BMW535 med fyrhjulsdrift vore väl det överlägset bästa för svensk polis, samtliga i kombiutförande givetvis. Vi får väl se vad det blir efter V70 eran...
-
Om nya Volvo V90 känns för mycket som en lyxbil, varför skulle man välja BMW 5-serie eller Audi A6 då, vilka är lika mycket "premium".
Polisen kör ju redan Mercedes E-klass, så varför skulle man inte kunna välja en V90..? Priset har ju inte ökat så mycket.
Nä, jag tror vi fortsatt kommer få se många Volvo som svensk polisbil..
-
V90 känns MB S-klass BMW7serie eller Audi8. BMW5serie och AudiA6 känns mer "vanliga". Var kan man se när polisen väl köper in sina fordon? För min personliga del får gärna V90 bli ryggraden i polisflytten, bara man slipper Passat.
-
Är det inte troligt att Volvo V90 Cross Country blir aktuell som polisbil?
-
När jag snackade med en hundförare för ett tag sedan sa han att det inte blir några V90 för hundarna iaf pga att bakrutan sluttar för mkt. Några nya E-klass blir det inte heller, oklart varför. Tydligen favorit bland flera hundförare i Sthlm.
-
Tillverkningen av Volvo XC70 Polis kommer att fortsätta ett tag till, även efter att tillverkningen av dom "civila" varianterna har upphört. Största anledningen till detta är att den norska polisen har köpt ett större antal som hundbilar. Även svenska polisen har ju naturligtvis flera bilar beställda.
Men jag tror som sagt att även efterträdaren kommer att vara aktuell som polisbil..
-
Volvo kommer med all säkerhet vara "backbone" hos polisen i framtiden .Personligen gillar jag tyskt och vill gärna se Audi, BMW och MB som radiobilen i lite större skala Det är dock svårt att hitta info om framtida beställningar till polisen.
-
Hittade info om att det finns beslut på att v90 d5 är godkänd och kommer att kunna beställas till Polismyndigheten. Inga vw passat kan beställas pga att den har underkänts pga lastvikt, stolarnas utformning osv. Vw multivan / Caravelle är med viss tveksamhet godkända då de inte tillåter särskilt hög lastvikt. Man har inte lyckats komma överens med E-klassen och BMW så någon sådan får vi ej se på ett tag. Opel Insignia - underkänd, MB vito - underkänd.
-
Skulle inte VW Touran fungera som polisbil? De är väl hyfsat ovanliga som civila polisbilar också.
-
Hittade info om att det finns beslut på att v90 d5 är godkänd och kommer att kunna beställas till Polismyndigheten. Inga vw passat kan beställas pga att den har underkänts pga lastvikt, stolarnas utformning osv. Vw multivan / Caravelle är med viss tveksamhet godkända då de inte tillåter särskilt hög lastvikt. Man har inte lyckats komma överens med E-klassen och BMW så någon sådan får vi ej se på ett tag. Opel Insignia - underkänd, MB vito - underkänd.
Det var lite oväntat!
Ett annat fordon som jag tycker skulle kunna vara aktuell är Audi A6 Allroad.. Har man inte testat den?
-
Audi A6 Allroad vore mycket trevligt att se som målad polisbil. Det är riktigt surt om BMW och Mercedes med sin E-klass inte kan komma överens med polisen om köp. Vad handlar detta om? Har det med pris att göra? Eller något med specifikationerna? Förövrigt är Mercedes C-klass ett alternativ som jag gillar men den är säkert för trång för att vara polisbil.
-
Det framgår inte riktigt, och det verkar som att man inte vill outa för mycket om vad det beror på. Det kan vara priset, eller någon form av ovilja från tillverkaren att göra vissa anpassningar osv. Riktigt synd, men nu får vi åka i det här helt enkelt. Beträffande xc70 polis(hund) tom 2015 har hundenheten Sthlm köpt 10 st, och några har gått till Norge. Det finns 0 st hundbilar kvar att köpa. Anledningen är att man inte tror på v90 som hundbil pga utformningen i bak.
-
Hade för första gången på lång tid igår att sitta och titta litet på polisens kravspecifikationer avseende bilar för verksamheten. Olika krav, naturligtvis, beroende till vad bilen skall användas. Och det är inte få krav man ställer! Att som tillverkare få fram version som möter dessa krav torde bli väldigt kostsamt. Kan tänka mig att tex Mercedes och BMW ruttnat att försöka möta kraven, med tanke på så få bilar de har fått sälja. Kostnaden per bil torde bli så hög att man knappast kan räkna hem denna. Som biltillverkare är det naturligtvis en fjäder i hatten att få leverera, men man måste nogsamt betänka kostnaderna och om det är värt den "fjädern".
-
Volkswagenbussarna knappt godkända låter ju märkligt, är det så illa att det inte finns något annat att tillgå? Amerikanska bussar är väl då att föredra eller är det för stort och oekonomiskt? Viano håller inte måttet vilket känns förvånande. Byggs inte Chevrolet Sportsvan längre, denna klassiska Van i modernt snitt vore trevligt. Polisen kanske ska använda stora suvar istället för buss.
-
Problemet är att i en VW-buss ska 6-7 poliser kunna åka med utrustning och då är man väldigt nära maxlast(om inte över). De amerikanska chassina då går man över 3500 kg i totalvikt och då krävs behörighet C eller B innan 1/7 1996. Det är inte vanligt att yngre poliser har dessa behörigheter.
De som skulle passa bäst viktmässigt är i sånt fall MB Sprinter, men det är ju inga raketer precis.