Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår

Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten

<< < (3/16) > >>

brandman34:
Vi har här i Bromölla haft våran 6030 i drift sedan några år tillbaks. Först var vi lite skeptiska till att det va en Mercedes, vi ville ju ha en Scania. Men nu när vi har haft den i drift några år kan vi bara konstatera att vi " älskar" den. Den är smidig o lätt att framföra o väldigt lätt att ta sig fram med vid lite mindre vägar vilket vi har rätt många av i glesbygden. Det viktigaste är ju dock stegpaketet!! Om det sen sitter på en Iveco, Scania, Mercedes mm är av mindre intresse tycker jag, så det är trevligt med nya märken på stegfronten. Kolla in Köpenhamn, där består stegbilarna av Iveco, tror ju knappast dom skulle välja samma märken om igen vilket dom precis har gjort om dom inte var nöjda med dem!!
Johan Blom
S-1126
Brandman Bromölla

Zebbcop:
Det ser ju ut som att axelavstånden på ivecon är detsamma som på de flesta stegbilar så jag undrar om de kommer att bli nämnvärt smidigare. Jag skulle kunna tänka mig att bilen blir en smula lättare än föregångarna. Iveco har ju av egen erfarenhet inte gått i spetsen var det gäller kvallité och comfort. Hytten ser ganska kort ut vilket blir lite störigt om man vil dra bak stolen. Stegpaketet ser för övrigt kanonfint ut.

Mattias:

--- Citat från: Mårten Eskilsson skrivet 16:19 - 02/06 2012 ---Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.

--- Slut citat ---

Det måste betyda att det är betydligt besvärligare att bygga på en Scania eller Volvo mtp att ett 2 axligt chassi kostar under 1000kkr. Vad är chassikostnaden för ett Ivecochassi liknande dessa?

Mattias

Zebbcop:
Om nu prisskillnaden är 1 000 000 kr så vet jag ändå inte om det är värt det. Bilen kommer sannolikt att vara i tjänst minst 10 år vilket skulle betyda 100 000 kr / år mer för ett bättre och stabilare fordon. Väntar med spänning på ett utlåtande från någon på forumet som har provkört någon av bilarna.

marbe166:
Nog är väl normal livslängd på ett höjdfordon mer kring 20-25 år än 10?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion