Författare Ämne: Unikaste bilen....  (läst 22678 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
Unikaste bilen....
« skrivet: 23:44 - 04/01 2014 »
...verkar ha gått till brandbilshimlen!

Med stor bestörtning, men kanske inte förvåning, konstaterar jag att Sveriges unikaste, ovanligaste, nästan häftigaste brandbil fortsättningsvis
får spruta vatten på oss från brandbilshimlen.

Östra Tommarp, någonstans i Skåne, hade en SCANIA 140 V8, årsmodell 1973, med DUBBELHYTT, 8000 l vattentank och frontpump. Därutöver utmärkt belysning, Marchal H4 Grand luxe + fjärrljus och även på taket, borde kunna lysa upp en fotbollsplan och mer därtill!

Påbyggare? Hytten ser ut som Hebra men på stänklappar bak står "Gladsax flak".

Någon som vet om den rangerants ut, och framförallt, vilken kår beställde den ursprungligen? Inga nummer tack utan bokstäver, namn på orten/brandkåren som en gång lät skapa denna skönhet.

Vi som gläder oss åt ovanliga brandbilar i Sveriges avlånga land har mist en verklig raritet men måste låta livet gå vidare ändå, fastän med stor sorg!
Måste bli en gravöl i morgon!

Utloggad Håkan G

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
    • Utryckningsfordon i Norr
SV: Unikaste bilen....
« Svar #1 skrivet: 09:48 - 05/01 2014 »
Ägs då fortfarande idag av Östra Tommarps Frivilliga Brandkår och i trafik enl. Transportstyrelsen.
Enligt mina noteringar började den sin brandbilsbana i Skurup, kom sedan till Brösarp och just nu då Tommarp som du kände till.
Ã…rsmodell/fordonsår är nittonhundrasjuttiotvå.

Jag fick nog till det utan siffror... ;)
// Håkan Gustafsson N-151

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #2 skrivet: 12:45 - 05/01 2014 »
Ur Utryckning! nr 3 1986.




Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad pepa

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #3 skrivet: 12:57 - 05/01 2014 »
Fenix112 hann ju före, men jag skickar lite tankar ändå.

Vill komplettera med att nr 3/86 slutsålt.
Hytten kan ju vara Hebra, som du skrev. Att det står Gladsax flak på stänklapparna tror jag kan tyda på att man tagit hjälp av dem för reperation under tiden den varit i Ö Tommarp.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #4 skrivet: 13:53 - 05/01 2014 »
Ren tur att du inte hann före! Photobucket hade dock konstrat till sin sida sen sist så det tog lite tid ;)

Jag skulle tro att Gladsaxe fanns med från början. Det att man fixat själv har jag hört från så många håll men det rör sig oftast om att man suttit med i diskussionen. Som exempel kan jag nämna den klassiska tankbilen på Scania LB-chassi med en traditionell tank och ett redskapsskåp baktill a la bensintankbil. Denna typ tillverkades i många exemplar genom åren, av flera påbyggare. Ändå så presenterades de ofta som en egen produkt där någon namngiven på kåren "konstruerat" bilen.

Jag säger inte att det är så i det här fallet men uppbyggnaden och valet av komponenter (handtag exempelvis) tyder nog på att ett proffs-företag varit med i bilden.

Hursomhelst - en fantastisk byggnation som verkligen var stor och annorlunda.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #5 skrivet: 16:00 - 05/01 2014 »
Vet att det pratats om att den skulle ersättas och har kanske blivit det också nu.
Men som Håkan skriver kåren äger i alla fall den och den är inte avställd.
« Senast ändrad: 18:43 - 05/01 2014 av Scaniaolsson »
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #6 skrivet: 21:51 - 06/01 2014 »
Tack alla för all info och detta utan en massa siffror:-)! Ingenting varar ju för evigt, tyvärr, och att den fortfarande är registrerad på kåren är kanske bara en förlängd sorgeprocess. Då Utryckning nr 3/86 utkom levde jag nog fortfarande i det stora mörkret, dvs var inte med i SUF, vilket turligt nog ändrades strax därefter.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #7 skrivet: 17:54 - 07/01 2014 »
Vet att det pratats om att den skulle ersättas och har kanske blivit det också nu.
Men som Håkan skriver kåren äger i alla fall den och den är inte avställd.

Som tankbil har den blivit ersatt av Sjöbos gamla tankbil. OJS 800, Volvo FL 10 6x2 -90

Utloggad pepa

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #8 skrivet: 22:38 - 07/01 2014 »
Stannade till i Ö Tommarp igår och då stod DGJ 025 kvar där.
Enligt SÖRFs hemsida finns OJS 800 kvar på Brösarpstationen. Fast det verkar ju inte osannolikt att den kommer att tas bort, eftersom ingen av de andra småstationerna har två bilar. Om den då hamnar i Ö Tommarp får vi se.
Ö Tommarp är ju ett brandvärn och inom SÖRF äger de bilarna själv men kanske kan de köpa loss Volvon.
Skall bli intressant att följa utvecklingen.

Utloggad Flemming

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #9 skrivet: 23:41 - 07/01 2014 »
Om man tittar på bilderna i denna länk som kommer från siten Utryckning.com http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=9909
då ser det faktiskt ut som om flaket/tanken är en fd byggnation för transport av levande fisk,vilket man även kan se på Fenix112:s bilder.
Sex stycken lika stora behållare och längst fram ett skåp som kan ha suttit där från början men kanske byggts om/till när bilen skulle hamna i brandförsvarets tjänst...
Man kan på en av bilderna se att främre stänklappar har texten Norfrig och dom levererar kyl/frysanläggningar till fordon.
Gladsaxflak http://www.gladsaxflak.se/ är som bekant ett företag i Simrishamn och där har mycket kretsat kring fiske...
En ren gissning från min sida,någon som är sugen på att "släktforska" för att få fram det helt rätta och riktiga svaret ?

Utloggad Håkan G

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
    • Utryckningsfordon i Norr
SV: Unikaste bilen....
« Svar #10 skrivet: 08:02 - 08/01 2014 »
OJS 800 Ägs sedan 2013-12-02 av Ö Tommarps Frivilliga Brandkår, ägdes innan dess av KVD sedan 2013-11-20.
Allt enligt Transportstyrelsen...
Var sedan bilarna står är ju svårt att sia om dom har ju hjul  ;)
// Håkan Gustafsson N-151

maglin

  • Gäst
SV: Unikaste bilen....
« Svar #11 skrivet: 15:36 - 08/01 2014 »
Om man tittar på bilderna i denna länk som kommer från siten Utryckning.com http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=9909
då ser det faktiskt ut som om flaket/tanken är en fd byggnation för transport av levande fisk,vilket man även kan se på Fenix112:s bilder.
Sex stycken lika stora behållare och längst fram ett skåp som kan ha suttit där från början men kanske byggts om/till när bilen skulle hamna i brandförsvarets tjänst...
Man kan på en av bilderna se att främre stänklappar har texten Norfrig och dom levererar kyl/frysanläggningar till fordon.
Gladsaxflak http://www.gladsaxflak.se/ är som bekant ett företag i Simrishamn och där har mycket kretsat kring fiske...
En ren gissning från min sida,någon som är sugen på att "släktforska" för att få fram det helt rätta och riktiga svaret ?

Skulle tro att det är så enkelt att 2 av medlemmarna i Värnet har sina respektive arbetsplatser på nämnda firmor.....

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #12 skrivet: 12:40 - 10/01 2014 »
Pratade med en annan medlem i föreningen idag som bor utanför Skurup, han hade i sin pratat med folk i kåren nyligen.

Bilen är en fd. timmerbil som byggts om av den lokala firman Bröderna Johanssons Karosseri i Skurup, efter tankar och idéer från räddningstjänsten.
BJ Kaross har även byggt enstaka andra blåljusfordon, bl.a. den MB Geländewagen som tidigare fanns i Skurup (M 745).

Det som firman är störst på är annars kranbilar och anläggningsbilar, dom rätt välkända gula Volvo FL bilarna som förr Vägverket och idag Svevia kör med är en BJ-produkt.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #13 skrivet: 13:24 - 10/01 2014 »
Bra, Peter!

Då fick vi svar på allt...
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Unikaste bilen....
« Svar #14 skrivet: 23:28 - 10/01 2014 »
Men jag tror att hytten har troligen byggts, förlängts, av någon mer känd aktör, troligen Hebra. Hebra var ju ledande på den tiden och Laxå Mekan fanns väl knappast, åtminstone inte som idag. En liten verkstad, utan erfarenhet och större produktion, klarade knappast en hyttförlängning. 

(som parentes kan sägas att 1986 var jag faktiskt medlem i SUF. Däremot lånade jag ut tre st Utryckning till en dåvarande kollega. Efter någon månad eller två, då jag begärde tillbaka dom, så visade det sig att hans städmonster till fru tyckt att de skräpade och slängde dom!!!  Därav att även artikeln om denna Scania försvann)