Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 11
31
Övrigt / SV: Välkommen till min nya hemsida!
« skrivet: 22:47 - 06/03 2016 »
Snyggt jobbat!
Lycka till i fortsättningen  :)

32
SHL 886 är avregistrerad efter förstäljning av KVD, så troligen är den såld utomlands.

13 st av den generationen släckbilar finns kvar i SSBF om man räknar bort de som kommit från gamla SRB. I skarp drift eller som utbildnings- och reservfordon.

33
Man får hoppas att de lyckas bättre denna gång. Vad jag har förstått är MB Atego-bilarna inte så poppis.

Som fordonsnörd är det dock kul med variation på fordonen.  :)

34
Som jag har tolkat infon så kommer lastväxlaren i Båstad att köra båda modulerna. Hur och var de förvaras vet jag inte.

35
Det är Båstad som beställt två släck-/räddningsbilar med kombinerad spårdrift. De kommer placeras i Båstad och Förslöv.
Det kommer även två självgående lastväxlarmoduler med spårdrift för placering på respektive stn.
Enligt planen kommer allt levereras under hösten.

 

36
I mars hade den passerat 20000 mil. Det kan var en orsak. Även om den går i  landsbygd är inte utryckningskörning så snällt mot motor och drivlina.

37
Dessa funktioner är mer strategiska än minutoperativa. Där har man mer tid på sig och behöver inte alla gånger vara på plats för beslut. Det kan ju handla om beredskapen totalt i området t ex vid större händelser eller "Beslut i stort" dvs insatsens mer övergripande inriktning.

Nu ser säkert arbetsbeskrivningen olika ut beroende på förutsättningarna, men min uppfattning är ju större organisation ju "längre" från de minutoperativa och detaljerade besluten för dessa funktioner.

38
Det här ämnet har flyttats till Övrigt, Blåmyndigheter.
http://www.xnews.se/utr/index.php?topic=996.0

Diskussionen rör inte direkt fordon inom Räddningstjänst och brandkår, frågan är mer organisatorisk.

39
Föreningen SUF / SV: Räddningstjänst i krigstid
« skrivet: 20:11 - 19/05 2015 »
Det är ju meningen att tidningen ska göras av medlemmarna och redaktionen tillsammans. Nu är det till stor del redaktionen som skriver det mesta, men varför inte göra ett reportage själv om ett intressant ämne med koppling till utryckningsfordon. Man lär sig nog en hel del om ämnet samtidigt.

Jag tror mig veta att redaktionen skulle vara glada om fler bidrog till innehållet i tidningen. Det är så vi får en levande och delaktig förening.


41
Ambulans och sjuktransport / SV: Renault
« skrivet: 18:24 - 29/04 2015 »
Efter att ha åkt i Renault ambulansen (med min son som patient) och samtalat med personal som använder den, så kan jag säga ett det är ett av de sämre alternativen.

Renaults CVT-låda tillhör en av marknadens märkligaste skapelser. Det var knappt att de kunde rulla iväg med bilen. När man väl kom iväg var den väldigt stötig och besättningen sade att den var hopplös att köra på dåliga vägar med rygg- och nackskadade patienter. Kvaliteten är dålig. De går sönder i större utsträckning än de övriga chassina och gå har inte VW rosat marknaden med driftsäkra bilar, men Renault var sämre. Varför köper man då in Renault? Enkelt. De är billigast.

Vad för ambulans föredrog då besättningen? Inget slår Mercedes personbilsambulans enligt besättningen i körbarhet, kvalitet och komfort. Lite trång, men det kunde de ta. Tyvärr byggs inte de Mercedesambulanserna längre.

Detta var betyget från en ambulansbesättning i Stockholms län med relativt långa transporter till sjukhus.

Nu stänger brädgården efter den sågningen...  ;)

42
D v s 2000 liter vatten och 500 liter skum.

44
Nej. Swedavia förnyade inte kontraktet med Attunda vid nyår.

45
Föreningen SUF / SV: Till vem vänder man sig?
« skrivet: 14:25 - 26/01 2015 »
Hej!

Det är admin som har behörigheten att hjälpa dig med detta.
Webbmastrarna är tillika admin på forumet som bärgaren skriver.

Sidor: 1 2 [3] 4 ... 11