Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JS

Sidor: 1 [2] 3 ... 37
16
Finns det några bilder eller ritningar på påbyggnaden? Antar att det inte är samma som WISS tillsammans med Autokaross levererade till ett antal svenska kårer mellan 2006 & 2012. Hittar ingen påbyggnad på deras hemsida som jag tycker ser ut att passa som svensk BAS-bil..

Vet du om det är en BAS 4 som Halmstad köpt?

17
Räddningstjänst och brandkår / SV: TMA-skydd på lastväxlare
« skrivet: 22:49 - 20/10 2016 »
det är uppdaterade bilder nu är väl en lastväxlare från stockholmstrakten

Ser det nu! Södertörns brandförsvarsförbund blir alltså först i Sverige med ett eget TMA-skydd!
På bilden är det Haninges ena lastväxlare 2 37-4460 som är lastad med containern.

Jag tror att vi även kommer få se fler liknande byggnationer till andra räddningstjänster framöver..

18
Inte speciellt konstigt..
Jag kan ha fel, men så vitt jag vet är det bara nya R och S-serie som presenterats, vilka är dom största modellerna som främst är avsedda för fjärrtransporter. Resten av Scanias nya program kommer troligen att visas först under början av 2017. Då kanske vi får se den, ur vårat synsätt, mest spännande nyheten - nya Scania P-serie, efterträdaren för dagens vanligaste chassi för brandbilar i Sverige.. Och grundfordonet för crewcab-hytten

19
Räddningstjänst och brandkår / SV: TMA-skydd på lastväxlare
« skrivet: 13:30 - 20/10 2016 »
"TMA-kudde" (vad heter en sådan där nervikbar stötdämpare egentligen?).

Det heter faktiskt TMA. Det är en förkortning av "Truck Mounted Attenuator", vilket blir "Lastbilsmonterad dämpare" på svenska.
Eller Trafikverkets benämning "tvärgående energiupptagande skydd"... I dagligt tal förekommer väl oftast "skyddsbil" eller "kuddbil".

20
Räddningstjänst och brandkår / TMA-skydd på lastväxlare
« skrivet: 19:11 - 19/10 2016 »
Jag hittade ett intressant projekt på Br. Hofmanns karosseris hemsida..
Det handlar om containermodul avsedd för lastväxlare med ett TMA-skydd monterat baktill.
http://hofmannskarosseri.se/senaste-projektet/ Se dom sex sista bilderna på denna länken.

Egentligen finns det väl inget förutom färgen som skvallrar om att det ska levereras till en räddningstjänst..
Men fick en känsla att det kan vara något sånt.. Med tanke på dom senaste årens incidenter så känns det dessvärre som en naturlig utveckling för att försöka skydda personal och drabbade på ett bättre sätt...

Så, vilken räddningstjänst är det som med denna containern blir först i Sverige med eget TMA-skydd?
Om det nu är avsett för en räddningstjänst det vill säga.. Någon som har mer info?

21
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 10:21 - 18/10 2016 »
Räddningstjänsten i Skara-Götene och Falköping-Tidaholm går samman.

http://www.vastgotabladet.se/article/raddningstjansterna-gar-ihop/

Den nya organisationen får det något udda, men genomtänkta, namnet Samhällsskydd Mellersta Skaraborg. Alltså "skrotar" man begreppet räddningstjänst, eftersom att man idag arbetar mer brett än bara räddning vid olyckor och bränder.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/allt-klart-for-ny-raddningstjanst/

Att det inte kommer märkas att det blir en ny gemensam räddningstjänst är väl dock en sanning med modifikation.. Möjligtsvis för medborgarna i kommunerna, vilket visserligen är huvudsaken...  ;)

22
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 22:23 - 15/10 2016 »
Unik bedömningsbil för asylboenden i Skaraborg.

http://sla.se/skovde/2016/10/15/akut-hjalp-till-asylboende

23
Lasse:

Järlåsa har ingen riktig släckbil längre utan man har byggt om deras tankbil till släck/tankbil. Typ som en jättestor BAS4 med 13000 liter vatten. Utöver 1840 har man sin FIP-bil 1860.

24
Ny BAS 4 till Öregrund (221-4110) och enligt rykte skall även Skärplinge få en BAS4 (221-5510).

Det stämmer! Skärplinges nya 2 21-5510 har reg.nr NGX 608.
Vet inte exakt när den levererades dock, men det var några dagar efter Öregrunds bil.

25
Nu har en Bas 4 levereras från Sala brand!

Till skillnad från Uppsalas tidigare BAS 4 (2 21-4020 i Östhammar) är detta en Scania P 370 LB 4x2, reg.nr NGX 590. Bilen är uppmärkt som 2 21-4110 i Öregrund.

26
Ja, nu har vi kommit långt från Strängnäs...  ;)

Var tvungen att kolla (Utryckning! nr. 2/2015, s. 55) och du har naturligtsvis rätt! Trodde inte att den hade en såpass stor vattentank, med 8500 l vatten så måste ju tanken vara i botten med tanke på viktfördelningen.. Blev en liten tankevurpa när jag skrev inlägget igår kväll..  ;D

27
Jo det är möjligt, men Medelpads (som för övrigt har många intressanta och smarta containerlösningar) är ju mer en skogsbrandscontainer än en vattencontainer. Dessutom står inte deras terräng-mc lastad på vattentanken, utan har ett eget "garage" vid sidan om.

Den containern står normalt lastad på 2 13-7240 i Söråker.

28
Finns faktiskt redan en container med en likadan lösning hos räddningstjänsten i skånska Hörby.
Den containern presenterades i Utryckning! nr. 4/2012 (s. 63-65).

30
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 14:33 - 17/08 2016 »
Är det klart hur det blir med höjdfordonen? Blir det nuv. 2 52-1130 som flyttas till Ulricehamn?

När beräknas dom nya släckbilarna levereras?

Sidor: 1 [2] 3 ... 37