Författare Ämne: Tunnelbanepolisen  (läst 39922 gånger)

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
Tunnelbanepolisen
« skrivet: 04:55 - 25/03 2014 »
Tunnelbanepolisen är nog en av få enheter som åker målade amerikanska bilar av typ Chevavan fortfarande.
Fortfarande i fint skick, och idag träffade jag på dom vid en olycka jag jobbade på.
Då berättade dom att det är 3 st nya Tristar på ingång under året, kul att den typen av fordon lever kvar lite  :)
Jag försöker återkomma med lite bilder när jag ser dom!

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #1 skrivet: 20:29 - 25/03 2014 »
När vi ändå är inne på ämnet Stockholmspolisen och Tristar, så var det länge sedan jag såg RDH025 som tidigare gick som 1 39-1900, men som under förra året ersatt av en ny VW Caravelle (till synes likadan som den andra yttre kommissariebilen 1 39-1920). Var återfinns den Tristaren numera.. reservbil?



Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #2 skrivet: 22:16 - 25/03 2014 »
Den var ute och rullade härom veckan,tror att VW:n går till vardags så att säga  :)

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #3 skrivet: 22:49 - 25/03 2014 »
Okej, då finns den kvar i alla fall. Måste dock ha annat rakel nr nu..  för både nuvarande 39-1900 och 39-1920 är som sagt VW:bussar (om inget ändrats de senaste dagarna..)

K9

  • Gäst
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #4 skrivet: 21:23 - 31/03 2014 »
Vet att man har haft lite el problem med Tristar Forden beroende på att man tryckt in för mycket utrustning i förhållande till batterikapaciteten i bilen. Den har ju fått bärgas ett par från insatser då batteriet dött.

Inloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #5 skrivet: 22:30 - 31/03 2014 »
Det finns mig veterligen inga andra i samhället än polisen som köper Tristar! Och då är frågan ifall bilen är så pass speciell eller polisens behov så pass unika att det är den enda bil som kan svarar upp mot fordringarna? Jag ifrågasätter att en i o f s motorstark bil, men med svajiga amerikanska vägegenskaper och hög tyngdpunkt, är så pass fantastisk att endast denna svarar mot de behov som finns. Och vilka kan utnyttja motorresurserna? Den kan knappast sättas  i händerna på dagens nyutbildade poliser som knappt haft körkort innan de började polisskolan och fått reducerad körutbildning, kanske huvudsakligen bestående av teoretiska körstudier. I bästa fall kanske körsimulator. Vore intressant med en prisjämförelse Tristar mot den målade VW-buss med långa axelavståndet, som de har. Någon som vet?

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #6 skrivet: 08:52 - 01/04 2014 »
Kan som en liten avstickare säga att SSBF har två Tri-star bilar men där kapaciteten och bilens som Lasse S säger köregenskaper inte är tillfredsställande för personalen. Har till och med för mig att man ett tag inte använde någon av Tri-star utan valde i stället att köra med en traditionell släckbil.


Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #7 skrivet: 18:40 - 01/04 2014 »
Lasse...Det går inte att bortse från ballhetsfaktorn om man jämför bussarna.  ;)

Sedan var argumentet från OT när de köpte i chevorna för snart 15 år sedan att de behövde motorstarka bussar för att kunna åka med på kommenderingar vid fotbollmatcher ute i landet. De VW-bussar som fanns då hade bara runt 100 hästar och var  ofantligt slöa med full last. Turistbussarna med supportrar körde från de stackars konstaplarna på motorvägarna.
Likaså tror jag att en fullastad VW-buss med konstaplar och utrustning blir överlastad för man överskrider maxlasten.
Det kan vara en anledning till att man köper in Tristarbussarna.
Sedan kan jag hålla med om att köregenskaperna på en modern VW Caravelle är mycket bättre än sina amerikanska motsvarigheter.
/Robban

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #8 skrivet: 21:40 - 01/04 2014 »
Tullen har 3 Tri-star bil som CBRNE-fordon och de valdes utifrån storlek, lastkapacitet och motorstyrka

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #9 skrivet: 21:53 - 01/04 2014 »
På den privata sidan så finns det ett gäng Tri-Star rullande i Stockholm i olika utförande.
Typen är vanlig som bärgare, även om det inte är just Tri-Star.
Fyrhjulsdriven och motorstark,oftast tillräckligt låg för att ta sig in i p-hus och andra trånga miljöer är det en perfekt bil
när det ska bärgas.
Ett par geotekniska företag använder också denna biltyp, då med sin utrustning på släp.

Inloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #10 skrivet: 22:39 - 01/04 2014 »
Ja, naturligtvis är väl "Ballhetsfaktorn" betydande. Tänker man sig fyrhjulsdrivet? Vilka vägegenskaper talar vi om då på långresor?
Jag antar dessutom att totalvikten skall ligga på max 3,5 ton? Hur mycket manskap och last går då in i en Tristar innan man slår i vikttaket? Tvivlar på att det skiljer mycket till en VW-buss. Och den senare finns i alla fall med 180 hk diesel. Bör väl räcka hyfsat, i alla fall sett till körkunskaperna hos yngre konstaplar!
Tristar som bärgningsbilar/garagebärgare är säkert ett bra användningsområde.

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #11 skrivet: 09:47 - 02/04 2014 »
En Mercedes Sprinter borde väl kunna göra jobbet lika bra? Jag tycker Tri-star skulle passa bättre i länen i norra Sverige.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #12 skrivet: 09:59 - 02/04 2014 »
En jämförelse mellan fordonen med siffror ger
Tristar: Totalvikt 4600 kg, Maxlast 940 kg, Effekt 300 hk
VW Caravelle: Totalvikt 3200 kg maxlast 750 kg, Effekt 180 hk

Det räcker säkert en vanlig VW-buss i det dagliga arbetet, men jag tog upp några de argument som OT hade för över 10 år sedan. Vad behoven och argumenten är idag har jag ingen aning om.

Men som fordonentusiast så tycker jag det är kul med en blandad vagnpark, oavsett om det är hos rtj eller polisen.

Färdigheten som förare är ett problem hos polisen eftersom man inte tillhandahåller fortlöpande förarutbildning längre och att man startar färdighetsmässigt på en låg nivå, men ska man välja fordon efter det så ska många fordonstyper bort inom polisen... 
/Robban

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #13 skrivet: 10:01 - 02/04 2014 »
En Mercedes Sprinter borde väl kunna göra jobbet lika bra? Jag tycker Tri-star skulle passa bättre i länen i norra Sverige.

Sprinter upplevs som väldig slöa och når inte kvalitetsmässigt upp till VW-standard.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/intern-kritik-mot-slo-polisbuss/
« Senast ändrad: 10:23 - 02/04 2014 av Robban »
/Robban

Inloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Tunnelbanepolisen
« Svar #14 skrivet: 22:39 - 02/04 2014 »
Naturligtvis, rent generellt är det ju roligare med en blandad fordonspark! Annars skulle vi inte ha mycket att se fram emot i vår förening.
Jag blir bara förvånad att man anser sig ha råd med tre st Tristar i tider då man i vår verksamhet måste vända på varenda krona! Vi för väl förutsätta att man gjort ett riktigt val, vilket jag tvivlar på.
Man måste väll även ha beaktat problemen att ha tillräckligt med folk som har C-behörighet så att man kan använda bilarna dagligdags.

Men ibland så ifrågasätter jag polisens fordonsköp, mest ur ekonomisk synpunkt. Tycker att man köper onödigt dyrt, t ex Mercedes E350 CDI kombi. Naturligtvis en utmärkt bil men fråga om man får bäst valuta för pengarna? Eller en del bilar på tekniska rotlar, små transportbilar med 4x4 för närmare miljonen!