Författare Ämne: SVT söker utryckningsfordon för TV-serie [Allmänt om polisfordon på 90-talet]  (läst 28465 gånger)

AndersSVT

  • Gäst
Hej!

Jag är ansvarig för att leta fram bilar till en TV-serie som produceras av Sveriges Television och Anagram. TV-serien heter "Viva Hate" (http://www.svt.se/omsvt/peter-birros-nya-drama-pa-svt-viva-hate) och utspelar sig alltså år 1991. Inspelningsplats är Göteborg med viss omnejd.

Först vill jag passa på att tacka för en grymt bra sida! Den har hjälp mig mycket i letandet efter utryckningsfordon från denna tidsperioden. Dock har jag inte fått mycket utdelning än så länge :(

Vad jag nu söker är 2-3 radiobilar, 1-2 polisbussar/piketer och en brandbil. (Vi söker väl främst efter polisbilarna med den, då, nya dekalen. Den blåvita. Fast om det finns med "hockeyklubban" så kan det vara ett alternativ, i brist på annat).

Om någon här har någon information alls om var jag skulle kunna få tag på det här så är jag evigt tacksam!

MvH/Anders Tolf
Sveriges Television/Anagram
0739-577002


/Rubrik ändrad
« Senast ändrad: 20:59 - 02/02 2014 av Simon »

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jag tror att de har ett antal Volvo 740 blå/vit på Polishögskolan kvar. De är från 1990 och nyare om jag inte missminner mig. Vill de inte låna ut så tror jag att polistekniska museet på Polishögskolan har både blå/vit och Volvo 240 med den sk hockeyklubban.

AndersSVT

  • Gäst
Jag tror att de har ett antal Volvo 740 blå/vit på Polishögskolan kvar. De är från 1990 och nyare om jag inte missminner mig. Vill de inte låna ut så tror jag att polistekniska museet på Polishögskolan har både blå/vit och Volvo 240 med den sk hockeyklubban.

Det var ett bra tips! Tack. Har kontaktat de och hoppas de kan hjälpa mig! Polistekniska museet ville inte hyra ut bilar tyvärr:(
Finns det privatpersoner som har sådana här bilar tro? :)

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
Testa kontakta Jan Tägt, välkänd polisbilssamlare.
http://www.mhrf.se/kansli
 

AndersSVT

  • Gäst
Testa kontakta Jan Tägt, välkänd polisbilssamlare.
http://www.mhrf.se/kansli

Tack för ytterliggare ett bra tips! Jag hoppas att Jan kan hjälpa mig!

AndersSVT

  • Gäst
Hej alla kunniga forumsvänner!
Någon som har koll på när Volvo 854 började användas av polisen? (Jag hoppas svaret är 1991 :))
Tack på förhand!
/Anders SVT

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
Hej
Jag har för mig att på Polismässan i Sollentuna 1989 då den nya blå/vita designen visades
var den utförd på en Volvo 850.

Den hade vanlig takramp med traditionella blåljus på, ej blåljusramp som idag.

Hälsningar
  Jan-Erik S    8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
Hej alla kunniga forumsvänner!
Någon som har koll på när Volvo 854 började användas av polisen? (Jag hoppas svaret är 1991 :))
Tack på förhand!
/Anders SVT

De Volvo 850 som jag känner till (från Stockholm) var från 1993-94. Allmänt lanserades Volvo 850 1991 som årsmodell 1992, så jag tror inte RPS hann godkänna den som polisbil till första årsmodellen.
Volvo 850 var relativt ovanliga. Generationsskiftet gick från 740 till 940 som var betydligt vanligare.
/Robban

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
Hej
Jag har för mig att på Polismässan i Sollentuna 1989 då den nya blå/vita designen visades
var den utförd på en Volvo 850.

Den hade vanlig takramp med traditionella blåljus på, ej blåljusramp som idag.


1993 var det. Hittade din artikel från den mässan i Utryckning! nr 2/93  :)

Citat från artikeln:
''Flera fordonsnyheter fanns också på mässan. Den målade polisversionen av Volvo 850 GLT finns ex vis ute i sex exemplar för utvärdering under ett år. Den utställda bilen går normalt i Lilla Edet''

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Då är nog de enda rullande alternativet polishögskolans 740 sedaner. Tror de hade ca 5 st sådana kvar. Det är den faceliftade varianten som kom 1990 eller 1991. Skulle man nu få låna dessa så måste man nog ta bort regiontexten på bakdörrarna och ersätta med tex, Polismyndigheten Stockholms län, Norrort eller liknande. Vid den tiden hade man ju text på dörrarna. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa in ex antal begagnade bilar och höra av sig till det företag som utrustar polisbilar. Kanske är det så att det går att printa ut hockeyklubban fortfarande och återskapa en gammal radiobil. Alt 2. Lacka bak och framskärmarna blåa och fixa sedan text på dörrarna och en larmbåge på taket.

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
tex, Polismyndigheten Stockholms län, Norrort eller liknande. Vid den tiden hade man ju text på dörrarna.

Vad jag har sett på bilder så var det endast ortsnamn (eller snarare dåvarande distriktsnamn?) som skrevs på dörrarna vid denna tidpunkt (1991) tex. ''Sollentuna''. Länspolismyndigheterna och i Stockholms fall nuvarande PMDs kom på senare halvan av 90-talet tror jag. Någon som vet mer?

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
tex, Polismyndigheten Stockholms län, Norrort eller liknande. Vid den tiden hade man ju text på dörrarna.

Vad jag har sett på bilder så var det endast ortsnamn (eller snarare dåvarande distriktsnamn?) som skrevs på dörrarna vid denna tidpunkt (1991) tex. ''Sollentuna''. Länspolismyndigheterna och i Stockholms fall nuvarande PMDs kom på senare halvan av 90-talet tror jag. Någon som vet mer?

Du har helt rätt Simon. 1995 genomfördes närpolisreformen och de gamla polisdistrikten försvann. Det blev då Länspolismyndigheter och i Stockholm med underliggande polismästardistrikt(PMD). Innan dess stod det Stockholm, Solna, Södertälje osv som enda text på bakdörren. Efter reformen stod det Stockholms län och PMD (t ex City). Numer får endast länet stå enligt RPS direktiv.
/Robban

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
Du har helt rätt Simon. 1995 genomfördes närpolisreformen och de gamla polisdistrikten försvann. Det blev då Länspolismyndigheter och i Stockholm med underliggande polismästardistrikt(PMD). Innan dess stod det Stockholm, Solna, Södertälje osv som enda text på bakdörren. Efter reformen stod det Stockholms län och PMD (t ex City). Numer får endast länet stå enligt RPS direktiv.

När jag tittar på mina bilder så verkar det som att bilarna från 2005 fortfarande hade länstext på bakdörrarna men att från 2006 och senare blev de utan text. Finns det nyare bilar med geografisk tillhörighet?

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
Här är reportaget från Polis -93. Upplagt med samtycke från fotografen.
Tre ovanliga fordonstyper finns med på bilderna utöver 850'n.
Ford Transit som polisfordon blev ingen succé vet vi idag (saknas för närvarande på fordonstyper på hemsidan) men hur många (få) levererades till polisen? Även Renault Trafic var inte särskilt vanlig, även om det fanns några stycken...



Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
 
Oj vad tiden har rusat iväg under dessa sedan 20 år då mässan var.
Inte undra på att man har blivit lite vimsigare i kolan.

Jag var med med monter på alla Polismässorna om jag inte minns fel för SUF.
Vi deltog även på ett antal av Hobbymässan likaså vid den tiden.

Jag har dia-bilder men dessa är i stort olag. Ca 10.000 bilder skall scannas och måste
nog införskaffa en automatisk scanner direkt till datorn.
Ytterligare ett problem är att på diaboxarna så har 4 femte delar av ettiketterna ramlat av lådorna.

Hälsningar
  Jan-Erik    8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029