Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: holmqvist skrivet 21:42 - 15/08 2012
-
Såg precis en bild på en ny MAN bärgare från Kalmar som var utrustad med blåljus. Är det reggad som utryckningsfordon eller hur kan detta komma sig?
Fordonet i fråga;
MAN TGX 18.360 CRP183
Assistance-bärgarna i Kalmar AB, Kalmar
-
Den är inte reggad som utryckningsfordon. Det förekommer lite här och där i vårt avlånga land att bärgarna monterar blåljus på sina bilar.
-
Jo det förekommer ju.
Men det annorlunda är ju att bilen ser ut att helt sakna gula varningsljus
Men det är ju klart, dom vita LED-ljusen i grillen & på sidorna kan ju ha gult sken...
-
Låter inte som nått av våra bolag för då hade dom åkt bort.
Har du nån bild på den?
-
Assistance-bärgarna i Kalmar AB tillhör Falck.
Den här länken tror jag funkar...
http://www.google.se/imgres?q=Assistance-b%C3%A4rgarna+i+Kalmar+AB&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2ADSA_svSE413&biw=1280&bih=763&tbm=isch&tbnid=L6Oden66abOk0M:&imgrefurl=http://www.lastbilsfoton.se/swe/dagensfoto.asp&docid=fBi2pKVUionkYM&imgurl=http://www.lastbilar.dk/foton/13362.jpg&w=1024&h=768&ei=VBktUJeQKcn14QTAsoHQDA&zoom=1 (http://www.google.se/imgres?q=Assistance-b%C3%A4rgarna+i+Kalmar+AB&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2ADSA_svSE413&biw=1280&bih=763&tbm=isch&tbnid=L6Oden66abOk0M:&imgrefurl=http://www.lastbilsfoton.se/swe/dagensfoto.asp&docid=fBi2pKVUionkYM&imgurl=http://www.lastbilar.dk/foton/13362.jpg&w=1024&h=768&ei=VBktUJeQKcn14QTAsoHQDA&zoom=1)
-
Assistance-bärgarna i Kalmar AB tillhör Falck.
Den här länken tror jag funkar...
http://www.google.se/imgres?q=Assistance-b%C3%A4rgarna+i+Kalmar+AB&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2ADSA_svSE413&biw=1280&bih=763&tbm=isch&tbnid=L6Oden66abOk0M:&imgrefurl=http://www.lastbilsfoton.se/swe/dagensfoto.asp&docid=fBi2pKVUionkYM&imgurl=http://www.lastbilar.dk/foton/13362.jpg&w=1024&h=768&ei=VBktUJeQKcn14QTAsoHQDA&zoom=1 (http://www.google.se/imgres?q=Assistance-b%C3%A4rgarna+i+Kalmar+AB&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2ADSA_svSE413&biw=1280&bih=763&tbm=isch&tbnid=L6Oden66abOk0M:&imgrefurl=http://www.lastbilsfoton.se/swe/dagensfoto.asp&docid=fBi2pKVUionkYM&imgurl=http://www.lastbilar.dk/foton/13362.jpg&w=1024&h=768&ei=VBktUJeQKcn14QTAsoHQDA&zoom=1)
Då va det ingen av våra iaf.. Vi har tre godkända i gbg och förhoppningsvis inga som har det utan tillstånd..
-
Har sett och hört att många monterat detta efter en dom i tingsrätten som ger bärgare rätt att ha blåljus. Det lustiga är väl att en dom i tingsrätten inte är predjuserande eller vad det nu heter så en tingsrätt i ett annat län kan ju fälla för samma sak. http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=2910
Om jag förstått det rätt så klarar man sig eftersom man endast bara har ljus och inte siren och därmed inte kan påkalla fri väg. Falck Gästrikland har besiktat någon av sin bil med detta utan problem. I övrigt tror jag även kåren i Hudiksvall har det på någon bil. Så dom kan båda organisationerna.
-
Visst kan man påkalla fri väg med bara blåljusen påslagna enligt TRF. Bara reggade utryckningsfordon får ha larmanordning. Ett syfte med blåljus borde kunna vara att komma fram enkelt vid köbildning till en olycka vilket iof inte brukar vara något större bekymmer med orange ljus.
-
Även Assistancekåren verkar ha fordon med monterade blåljus utan tillstånd. Fordonet är inget bärgningsfordon och jag är osäker på användningsområdet. Jag kan iallafall inte hitta något godkännande i utdrag från registreringsregistret.
//CML75
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: BLD006
Fabrikat: SCANIA/SCANIA-VABIS
Färg: RÖD Fordonsslag: LB
Fordonsår: 1979 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: SBAT111SF2340747
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2010-10-15
Senaste EU-regbevis del 2: 2010-10-15
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Ägare/Brukare
Namn: MJÖLBY BÄRGNING & TRANSPORT AB
Adress: BOX 152
Postnr: 595 21 Förvärvsdatum: 2010-10-12
Ort: MJÖLBY
Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: FOLKSAM FÖRETAGSMOTOR
Försäkringsdatum: 2010-10-04
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2011-09-28)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2011-09-28
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2012-09-30
Senast godkända besiktning: 2011-09-28
Föreläggande:Nej
Körförbud:Ja
Vägmätarställning, km: 72920
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Nej Användningsförbud: Nej
Ã…rsskatt, kr:
Ã…terbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 65
Betalningsmånad/er:
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Tank - Övrigt (49)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT
Antal passagerare, max: 3
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 16600
Tjänstevikt, kg: 12410
Totalvikt, kg: 16600
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 4190
Tillåten lastvikt, kg: 4190
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 5050
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 1500
Utrustning: VINSCH
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 2
Antal hjul: 6
Antal axlar: 3
Garanterat axel/boggitryck 1: 5850
Garanterat axel/boggitryck 2: 11250
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3500
Max axelavstånd axel 2-3, mm: 1480
Däckdimension axel 2: 400/65-26,5
Bandbredd, mm:
Längd, mm: 7900 Bredd, mm: 2500
Höjd, mm:
Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 170
Motoreffekt, kw: 170,0
Effektnorm: SMMT
Miljöklass:
Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN
Tillägginformation
SKÃ…P FÖRSET MED VATTENTANK PÃ… 3,20 M3 SAMT VERKTYGSSKÃ…P
FÖR SLÄCKNINGS UTRUSTNING.
VATTENSPRUTA PÃ… TAKET.
BOGSERANORDNING.
DISPENS:B10A FÖRARUTRYMME
DISPENS:F18B BROMSAR, AUT JUSTERING
DISPENS:F27A HYTT, TYPGODKÄND
T13K DATUM DÃ… FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
-
Flygvapnets haveribil har tydligen kommit till civil nytta.
Synd att din bild är så oskarp.
Hälsningar
Jan-Erik 8)
-
Detta fordon innehåller kuddar och kompressorer för uppvältning och nedtagning av t.ex tunga fordon som har vält.
Bärgning/lyft med kuddar är ett skonsamt sätt att vrida runt ett liggande ekipage genom att lyftkraften fördelas på en större yta jämfört med att koppla kätting eller bredband.
Givetvis har dessa metoder en fördel i en del situationer förstås.
Jag tror inte att blåljusen är inkopplade,dom används i så fall inte vad jag vet.
"vattenkanonen" på taket tjänstgör nu som en liten belysningsmast,bilen är mycket användbar genom att den utan besvär kan köra hela vägen fram till en haverist.
Det är ju som bekant inte alla som välter mitt på E4 :D
-
Så här såg haveribrandbilarna ut när det begavs sig på Flygvapnet.
(http://i245.photobucket.com/albums/gg44/brandbil/Ratgb_4112_F17_Kallinge_1980nov.jpg)
Detta fordon har jag fotot på F17 Kallinge under 80-talet.
Nu är dom ersatta av FV nya haverifordon.
Hälsningar
Jan-Erik 8)
-
Jag tror inte heller att blåljus på Assistancekårens bil är inkopplade.
Bilen används, som Pelle Tumlare skrev, som "kuddbil". Andra kårer har valt t.ex släpkärror men Mjölby Bärgning & Transport har valt ett lite annorlunda koncept som kan ta sig ända ut på åkern till haveristen. Bilen används även ibland som barriärbil på just E4:an.
Det fanns ett reportage om Mjölby Bärgning & Transport i tidningen Trailer tidigare i år. Där stod det en del om SBAT:en.
Tyvärr hittade jag inte tidningen just nu... ::)
-
Såg idag att en bärgare från Ramströms i Västerås hade blåljus. Hann dock inte titta så noga då den bara åkte förbi mig, men det såg ut som att det bara var blåljus bakåtriktat. Alltså i mitten av ljusrampen var det blått, och orange på sidorna, på baksidan av ljusrampen. Någon som kan bekräfta detta och som har information om fordonet?
-
Bekräftar härmed!
Ramstöms sätter i blåljus i sina ramper enbart bakåt, samt sidoblink i speglar. Ej framåt!!!
De har 3 bilar klara inuläget, resten kommer monteras vart efter!
Det ser bra ut. :)
Dom hänvisar till prejudicerande dom i hovrätten.
Nu kommer vad jag fått veta flera bärgare o övriga vägfordon montera i rask takt!
Domen ger tydligen ALLA rätt att ha det bakåt ?? Låter otroligt! Ska försöka få tag i domen o lusläsa den, kan ju vara bra att veta rent yrkesmässigt för mig om inte annat.
-
Det var som f*n! Är detta bara för att bilister är mer uppmärksamma då de ser blåljus? För friväg kan de inte påkalla med blåljus bakåt :D
-
beror på vad du menar med bakåt. blåljus ska vara synliga 360 grader runtom fordonet. syns de inte så är de olagliga.
-
Jag håller med Joroma. Om man ska följa regelverket helt gäller idag att alla varningsljus (både blå och gula) skall synas 360 grader runt fordonet. Det har också de bärgare som varit föremål för rättslig behandling. Jag tycker att det är olyckligt med att fler fordon får blåljus men har också förståelse för det. Tyvärr är inte trafikanterna speciellt mycket mer hänsynsfulla när vi står med blåljusen påslagna...
Vi ville ha gult ljus bakåt i blåljusramperna på de nya insatsledarbilarna till Strängnäs, Katrineholm och Västerås. Påbyggaren har justerat det så att det blir gult även framåt och åt sidorna för att bilen ska godkännas av bilprovningen. Samma gäller blått ljus i bakluckans underkant som syns bakåt då en öppnad baklucka döljer rampens ljus.
-
Vem får ha blåljus på sitt fordon?
http://www.s112.se/2013/01/12/httpwww-dagensmedicin-senyheterkrislage-efter-stromavbrott/
-
Viking bärgningstjänst som tagit över lyft och bärgning av spårvagnar för GS Spårvagn har blå ljus i sina ramper på åtminstone 4 olika bilar har jag sett och det finns tre stycken bilar från assistance kåren som fortfarande bär blåljus i Göteborg
-
Såg att Assistance kårens tungbärgare nr 160 i Stockholm har två stora blå rotorljus monterade baktill. Verkar alltså som att fler och fler monterar blåljus på sina bärgare.
-
Undrar vilken som blir nästa grupp att montera blåljus? Budbilar? Kranbilar? Posten?
-
Såg att Assistance kårens tungbärgare nr 160 i Stockholm har två stora blå rotorljus monterade baktill. Verkar alltså som att fler och fler monterar blåljus på sina bärgare.
Finns även på Assistancekåren 154 i Stockholm.
-
Ramströms i Västerås med blåljusen påslagna.
http://www.youtube.com/watch?v=5v0kyMS-Ejw
-
Såg att Assistance kårens tungbärgare nr 160 i Stockholm har två stora blå rotorljus monterade baktill. Verkar alltså som att fler och fler monterar blåljus på sina bärgare.
Finns även på Assistancekåren 154 i Stockholm.
tror den bärgaren har ansvar för spårvangstrafiken i sthlm har jag för mig :)
-
Lite off topic men jag såg att man hade blåljus på den asfaltsläggare NCC har på ett beläggningsjobb utmed RV70 vid Insjön. Han tyvärr inte få bild på detta.
-
Lite off topic men jag såg att man hade blåljus på den asfaltsläggare NCC har på ett beläggningsjobb utmed RV70 vid Insjön. Han tyvärr inte få bild på detta.
Snacka om att inflationen har börjat på blåljusfronten om vägarbetsmaskiner har det!!
Har precis nästan lärt mig acceptera bärgare med blåljus utan att vara reggade utryckningsfordon..!
Detta var lite droppen som fick bägaren att rinna över >:(
-
Ja bärgare kan jag på något vis köpa. Detta var bara lite för mycket. ???
-
Hittade denna från Sandviken på AB.
Se länk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17269677.ab
Tydligare bild:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17269770/800/normal/a1f43288e927b/SANDVIKEN.JPG
Det sprider sig tydligen.... :-\
-
Sprider sig och sprider sig... Falck i Gävle / Sandviken var bland de första att haka på denna trend. Ska se om jag har några bilder och kunna avgöra hur länge dom haft det nu. Men jag tippar på ett år iaf.
-
Är ju mycket snack om bärgare och blåljus just nu så jag tänkte slänga ut mina tankar och funderingar samt även nångra frågor..
Först kan jag ju säga att jag tycker att det är fel att endel monterat på blåljus utan att bärgaren är registrerad som utryckningsfordon
men samtidigt förstår jag dom lite..
Faktum är att våra oranga färger är mer eller mindre värdelöst på vägen folk respekterar inte dom och det beror på rätt mycket missbruk..
Varför ska bonden åka och blinka på åkern och sopbilen inte orka stänga av den mellan stoppen osv..
Jag ser gärna en ny färg till bärgare som visar att vi jobbar oskyddat på väg även om vi har tma krav på en del vägar,
Frågan är viken färg vi ska ha?
Vad tycker ni samma eller en ny?
Personligen ser jag helst en blandning av rött och vitt..
Sen så skulle vi ändå behöva blåljus iaf om man kollar i ett samhällsperspektiv.
Är det tex en olycka på Essingeleden, E4E20 vid Salem vid fel tid så blir det fruktansvärda köer snabbt och när vi
ska fram så är det nästan omöjligt pga av att dom bygger bort vägrenen på flera ställen.
Under framkörningstiden som kan va en timme om man har otur så är ju risken för följdolyckor stor
samt miljöpåverkan och samhällskostnaden stor.
Alla bärgare ska inte ha blått utan det ska va en del av dom som finns som då ska ha fått utbildning i
att köra trängande och ska endast få göra det på order av tex LKC och Trafik Stockholm samt
att all körning ska dokumenteras.
Vad tycker ni?
Kan dra ett exempel
När det va olycka innan Salem förut tog det 5-10minuter att åka vägrenen från Alby.
Nu har dom byggt bort den och det tog mig vid en olycka 59 minuter att köa mig fram för att rensa två körfält.
I detta fallet och även många andra så har polisen inte haft några bilar att skicka för att blå fram eller så har
lediga patruller varit långt bort.
Kan tillägga att mina tankar och funderingar gäller Stockholm där jag har mitt arbetsområde samt att det är drömmar
att det kommer bli nån förändrig i fallet..
Men är intresserad om vad ni tycker om det ovan..
-
I mitt svar utgår jag från Västerås/Västmanland.
Här har vi 2 större bärgarföretag, Ramströms & A-kåren.
Ramströms har som bekant blått bakåt. ( se annan tråd).
Jag ser stor vinst att bärgare snabbt kan komma fram till olyckor med allvarlig personskada.
Vi har haft flera bussolyckor med dödlig utgång då jag jobbat.
Ramström har då fått åka med poliseskort med sina lyftkuddar för att det var nödläge!
Där hade vi kunnat sparat minst en radiobil.
Sedan är det ju alltid en vinst i att kunna komma fram snabbt för att spara tid = ekonomi. Alla tjänar på det, yrkestrafiken, personbilar med folk som ska till jobb, möten etc. I och med den ökade trafiken och dessa vajrar ser jag gärna att samtliga bärgare blir utryckningsfordon. Vinsten är att du som förare ser/hör att brådskande fordon är i antågande. Med vajern menar jag att du i högerfilen slår av på tempot och ser till att utryckningsfordonet kommer före innan det blir enfiligt - köerna kan ju börja senare än jag ser dom. Jag säger inte att alla bärgare ska gå trängande i alla lägen, men då det krävs ska det kunna göra det.
Ambulanser, poliser kör ju inte utryckning till alla jobb, så varför skulle bärgaren göra det?
Jag tror att lilla mellanmjölkens land Sverige inte är redo ännu, utan det måste ta 20 år till innan det går igenom.
Sedan är det ju ALLTID en utbildningsfråga, lagstiftning och regelverk ska alltid följas!
Ingen kör trängande utan utbildning och att det är nödvändigt! Att kräva fri väg vet ju alla som sitter bakom en ratt på ett utryckningsfordon är ju att hastigheten är inte det som är viktigast, utan påkallandet av friväg även om det går i 5 km/h
Sedan kan det bara vara positivt att bärgarna får bestycka hela bilarna med rätt lampor runt om i blått och syns då de jobbar på väg! Detta med lite orange fram och blått bak tycker jag bara är halvmesyr!
Ser hellre helt om blått, än att vi blandar in ngr. nya färger också.
Tror inte heller att bärgarna kör sämre bil än många andra som idag får köra utryckning.
Men men det är min åsikt, och det var ju den du bad om!
Storstad, ja där har ni det nog ännu värre med all trafik??
-
Intressant. 108 visningar men bara ett svar, va övertygad om att det skulle bli funnit ös med åsikter.. :)
-
Kan ju säga att på Gotland iaf lär det varken behövas blåljus eller ändrad ljuskombination. Vi har 3st bärgare (om jag sett alla dvs) 2st mindra Iveco och en större flak/tung bärgare. Men då det kan bli lång väntetid på bärgare och inga motorvägar så blir det oftast att man väljer bogsering ist. Vad jag har sett så så har bärgare stor respekt här på ön TROTS att våra bönder blinkar på åkern. Det handlar om människans respekt gentemot varandra. På "landet" är det större respekt, det märkte jag när jag flyttade ifrån fastlandet hit.
-
Är självklart stor skillnad i olika delar av landet men jag är intresserad av allas åsikter i alla drar av landet
-
Jag håller med trådskaparen om att trafiksituationen i Stockholm är extrem och att dom exempel som tas upp är ingalunda ovanliga.
Valfritt stopp/olycka på våra leder skapar timslånga proppar med följdolyckor och oändliga tittköer som ur samhällsekonomiska och miljömässiga perspektiv är dyra dyra..
Ev annan färg på våra (bärgares) varningsljus har varit på tapeten hur länge som helst,att ev kunna påkalla fri väg fram till ett känsligt stopp/olycka är ju en helt annan sak än att ha en annan färg än orange/gult för att uppmärksamma trafiken så att vi får en säker arbetsmiljö,eller hur?
I dagsläget har vi krav på att ha med TMA-skydd på en del större vägar genom länet och det är ju skönt att ha den som skydd när vi jobbar,men:
Ledtiden mellan larm och åtgärd förlängs markant med ökade köer till följd och då den ekonomiska biten spelar in (TMA kostnaden drabbar ju den strandsatta i dagsläget) så tar det än längre tid.
På dom ställen där vi inte har tillgång till TMA så är arbetsmiljön under all kritik med ständiga tillbud,så mitt tips är att kraven kommer att utökas framöver.
I sammanhanget när vi pratar om tidsspillan så kan det nämnas att efter myndigheternas övergång till Rakel så ökas tidsåtgången avsevärt innan en bärgare ens blir kallad till en olycksplats.
Ingen spaning,ingen aning som vi brukade säga i gröna kläder..
Tilläggas ska att Trafik Stockholms Vägassistansbilar endast får påkalla fri väg inom Södra Länkenområdet i dagsläget!
-
Kom igen nu
250 visningar så bör det väl rasa in några mera svar.
Va övertygad när jag startade tråden att det skulle rasa in åsikter om ljusen..
-
Visst finns en risk för inflation i blåljusbestyckade fordon, men att just bärgare ska ha det känns inte det minsta främmande för mig. Bannlys i så fall istället de blåtonade extraljus som många personbilar är utrustade med.
Jag har inte heller några farhågor om att det skulle missbrukas. Är det några som vet att det är kontraproduktivt att ropa â€ÂVarg!†utan anledning, så torde det vara bärgningsförarna.
Under sommaren inträffade en tragisk olycka i Flen, då en personbil klämdes fast under en lastbil. Det drogs resurser, bl a lyftkuddar och tungbärgare, från Eskilstuna och Nyköping; en körsträcka på cirka 4,5 till 5 mil. Jag vet inte om utgången hade blivit en annan om de hade haft blåljus i just det fallet, men det är ett exempel på en insats där bärgarna involverades i det akuta räddningsarbetet, och där deras utrustning behövdes för att kunna klara upp situationen och få ut de förolyckade personerna ur bilvraket.
Att bärgarna skulle ha en egen färgkombination, t ex rött och vitt, tror jag däremot inte på. Många bilförare har uppenbarligen svårt att klura ut hur blinkersspaken på den egna bilen fungerar. Att de skulle lära sig att respektera något annat än blåljus tror jag, cyniskt nog, är för mycket begärt.
-
Under sommaren inträffade en tragisk olycka i Flen, då en personbil klämdes fast under en lastbil. Det drogs resurser, bl a lyftkuddar och tungbärgare, från Eskilstuna och Nyköping; en körsträcka på cirka 4,5 till 5 mil. Jag vet inte om utgången hade blivit en annan om de hade haft blåljus i just det fallet, men det är ett exempel på en insats där bärgarna involverades i det akuta räddningsarbetet, och där deras utrustning behövdes för att kunna klara upp situationen och få ut de förolyckade personerna ur bilvraket.
Kan nog säga att utgången hade nog dessvärre inte blivit annorlunda då man använde 2st mobilkranar för att lyfta lastbilen. dessa går ju endast som bekant 50km/h kan nog tänka mig att dessa fick eskort om det krävdes.
-
Sammanfogar dessa två trådar till en...
-
Är det verkligen inte flera som har åsikter?
-
Jag håller med i flera av ovanstående inlägg och min åsikt är tydlig:
Tillåta blåljus på bärgare - JA, absolut. Självklart ska det inte användas annat än på uppdrag när man fått order om det från räddningstjänst, polis eller väghållare. Detta fungerar i t ex Danmark där de allra flesta bärgare är larmutrustade. Där åker man dessutom blått för att få bort hinder på vägen.
Ge bärgare en annan färg på ljus än blått eller gult - NEJ, det finns tillräckligt många färger redan. Precis som på övriga utryckningsfordon kan man ju kompettera med vitt helljusblink. Räddningstjänsterna kompletterar nu nästan alltid de fordon som går på trafikolycka med gult ljus eftersom vi upplever att blått syns för dåligt...
Att Rakel skulle innebära längre tid tills bärgare kommer - NEJ, bärgare ska lika lite som andra trafikanter åka för att "titta" på en olycka. Det handlar om att ha tydliga rutiner så att bärgare beställs snabbt av polis/räddningstjänst/fordonsägare/väghållare. Jag har vid många tillfällen upplevt hur bärgare står och väntar en lång period innan de kan börja arbeta, även med flera fordon vid t ex lastbilsvältning. I ett antal fall har de också tagit betalt för det trots att de inte har fått någon beställning.
-
Jag håller med i flera av ovanstående inlägg och min åsikt är tydlig:
Tillåta blåljus på bärgare - JA, absolut. Självklart ska det inte användas annat än på uppdrag när man fått order om det från räddningstjänst, polis eller väghållare. Detta fungerar i t ex Danmark där de allra flesta bärgare är larmutrustade. Där åker man dessutom blått för att få bort hinder på vägen.
Ge bärgare en annan färg på ljus än blått eller gult - NEJ, det finns tillräckligt många färger redan. Precis som på övriga utryckningsfordon kan man ju kompettera med vitt helljusblink. Räddningstjänsterna kompletterar nu nästan alltid de fordon som går på trafikolycka med gult ljus eftersom vi upplever att blått syns för dåligt...
Att Rakel skulle innebära längre tid tills bärgare kommer - NEJ, bärgare ska lika lite som andra trafikanter åka för att "titta" på en olycka. Det handlar om att ha tydliga rutiner så att bärgare beställs snabbt av polis/räddningstjänst/fordonsägare/väghållare. Jag har vid många tillfällen upplevt hur bärgare står och väntar en lång period innan de kan börja arbeta, även med flera fordon vid t ex lastbilsvältning. I ett antal fall har de också tagit betalt för det trots att de inte har fått någon beställning.
Jag har vita blixtljus på min bärgare och det funkar jävligt bra stor skillnad mot bara gult.
Men det är inte en godkänd färg men är jävligt bra.
Det är självklart bättre att bärgare beställs än att man åker på ragg men som det är nu kan det ta 45-60 och ännu längre i vissa fall innan bärgare beställs på en olycka. Är det behov av bärgning så bör bägaren beställas direkt när polisen landar för att minska riken för följdolyckor och massa extra kö.
Att bärgare tar betalt utan beställning förkommer nog inte i Sthlm förhoppningsvis och varken kunden eller försäkringsbolaget skulle betala räkningen.
Tackar för dina åsikter alltid roligt att höra vad folk i branchen tycker.
-
Jag tycker det är en väldigt svår fråga. Det finns både för- och nackdelar. Alla talar så klart för sin sak. Det finns en risk att det går inflation i blåljusanvändande. All utryckningskörning medför ökade olycksrisker. Ska man då lägga till en ytterligare typ av fordon? Jag kan tycka det är motiverat i Göteborg vid spårvagnsolyckor där man är en aktiv del av räddningsarbetet.
Finns det andra sätt att lösa problemet?
Problemet i grunden är väl att trafikpolisen inte har ökat i samma omfattning som trafiken? Polisen ska patrullera våra större vägar och snabbt vara på plats vid olyckor. Polisen ska ge eskort när behov uppkommer.
Problemet är också att våra vägar inte har byggts ut i samma omfattning som trafiken har ökat.
Vad kan bärgningsföretagen själva göra för att lättare och snabbare komma fram med nuvarande lagar?
-
Jag tycker det är en väldigt svår fråga. Det finns både för- och nackdelar. Alla talar så klart för sin sak. Det finns en risk att det går inflation i blåljusanvändande. All utryckningskörning medför ökade olycksrisker. Ska man då lägga till en ytterligare typ av fordon? Jag kan tycka det är motiverat i Göteborg vid spårvagnsolyckor där man är en aktiv del av räddningsarbetet.
Finns det andra sätt att lösa problemet?
Problemet i grunden är väl att trafikpolisen inte har ökat i samma omfattning som trafiken? Polisen ska patrullera våra större vägar och snabbt vara på plats vid olyckor. Polisen ska ge eskort när behov uppkommer.
Problemet är också att våra vägar inte har byggts ut i samma omfattning som trafiken har ökat.
Vad kan bärgningsföretagen själva göra för att lättare och snabbare komma fram med nuvarande lagar?
I nuläget kan vi i sthlm inte göra mera än att köpa flera bilar men det finns det ingen ekonomi i.
Finns många bärgningsbilar i stan men problemet är trafikläget, finns det ingen vägren och är tokkö kommer vi inte fram och rent lagligt kan vi vad jag vet inte tränga oss fram.
Så vi har själva svårt att påverka det ligger på andra aktörer..
-
Hur gör man i andra länder? I Danmark tycker man väl det är självklart med blåljus på bärgare? Hur är det i Tyskland, England eller USA, som har så mycket trafik? Hur går diskussionerna?
-
Vet inte hur det ser ut i dom länderna förutom Danmark som har blått. USA har väldigt många dödsolyckor när det gäller bärgare men där har dom inte blått förutom några polisbärgare..
Tyskland har dom mera respekt som jag upplevt det under mina turer där iaf.
-
dom flesta bärgare förutom polisbärgarna i usa har gult, finns en del som har rött eller gult uppblandat med rött.
något som jag själv tyckte syndes mkt bra var en bärgare i uddevalla trakten som har enbart vita saftblandare,
fast gult och vitt tycker jag skulle vara det idealiska. eftersom vi troligtvis aldrig kommer få använda tex blått eller gult/rött så vore det intressant och höra era synpunkter
-
I Norge så har man en bärgare med blåljus inom räddningstjänsten för att enkelt flytta en bil som t ex är inblandad i en trafikolycka.
Smidigt!
-
Någon skrev att köbildning är ett gissel när man byggt bort vägrenar. Ja, men vägen är lika smal även utan blåljus på bärgare.
Folk respekterar inte det gula ljuset. Nä, men sanningen är större än så. För det finns många som inte har den minsta respekt ens för blått ljus. Och ju fler som åker och blinkar blått, desto mindre respekt blir det.
-
Någon skrev att köbildning är ett gissel när man byggt bort vägrenar. Ja, men vägen är lika smal även utan blåljus på bärgare.
Folk respekterar inte det gula ljuset. Nä, men sanningen är större än så. För det finns många som inte har den minsta respekt ens för blått ljus. Och ju fler som åker och blinkar blått, desto mindre respekt blir det.
Fast med blått har du lagstöd att tränga dig fram. Vi får göra mycket nu men just tränga oss i kön har vingen lagstöd för. Där är ett problem
-
Ramströms i Västerås har nu plockat bort alla blåljus på samtliga bilar..
Så nu är alla bilar rent gulblinkande igen :)