Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: LFB skrivet 18:07 - 03/09 2014

Titel: Trafikverket
Skrivet av: LFB skrivet 18:07 - 03/09 2014
Jag såg Medelpads gamla ledningsbil 46 110 (BRE 654) Chevrolet CK 30903 märkt Trafikverkets Krisberedskap.
Bilen var fortfarande blåljusutrustad och troligen någon typ av ledningsfordon här också.
Någon som har mer information om fordonet?
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: vägassistans skrivet 20:24 - 03/09 2014
Den är iaf inte ryckreggad när man kollar i cbr sådden får inte köra ryck.

Finns det nån bild på den?
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: D_skalis skrivet 00:51 - 04/09 2014
Bild tagen av Västerås FRG i samband med skogsbranden i Västmanland hämtad från facebook.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10583829_334939829999079_1477959109512268097_n.jpg?oh=32113476d14a0509dd115fd7dc83df5f&oe=5461160E
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: BPD skrivet 16:36 - 05/09 2014
Den brukas av FRO.

"Onsdag morgon körde ”Röda ledningsbilen” med två radiooperatörer samt ett antal bandvagnar (bv 206) från Borlänge till ledningsplatsen i Ramnäs. "


http://fro.se/303-fro-medverkar-i-brand
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 18:07 - 05/09 2014
Registrerad som "Brandfordon, övrigt". Då krävs inget ryckregg. Inte ens yttre befäl i Trbg har ryckreggats.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Bengt skrivet 19:02 - 05/09 2014
Registrerad som "Brandfordon, övrigt". Då krävs inget ryckregg. Inte ens yttre befäl i Trbg har ryckreggats.

Förstår inte riktigt vad du menar.

"Brandfordon, övrigt" beskriver karosstyp och inget annat. Om ett fordon är utrustad med larmanordning och man ska köra utryckning krävs att bilen är registrerad för yrkesmässigt trafik "Utryck". Samt att det under utrustning ska anges "larm".
Det finns flera orsaker till att detta inte alltid är rätt registrerat, vi har bl.a. beskrivet det i en artikel i Utryckning!.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 20:24 - 05/09 2014
Registrerad som "Brandfordon, övrigt". Då krävs inget ryckregg. Inte ens yttre befäl i Trbg har ryckreggats.

Förstår inte riktigt vad du menar.

"Brandfordon, övrigt" beskriver karosstyp och inget annat. Om ett fordon är utrustad med larmanordning och man ska köra utryckning krävs att bilen är registrerad för yrkesmässigt trafik "Utryck". Samt att det under utrustning ska anges "larm".
Det finns flera orsaker till att detta inte alltid är rätt registrerat, vi har bl.a. beskrivet det i en artikel i Utryckning!.

Står LARM under utrustning..
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Håkan G skrivet 00:39 - 06/09 2014
Fast det står LARM under utrustning och att det under kaross står Brandfordon gör inte att den är registrerad som utryckningsfordon.
Om det däremot står UTRYCK under yrkesmässig trafik då är det ett utryckningsfordon.
På den aktuella bilen (BRE 654) står det under yrkesmässig trafik NEJ! Kollat idag med CBR.

Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Lasse S skrivet 23:19 - 06/09 2014
Skall någon polis "på fältet" kunna hålla i sär dessa olika begrepp? Tror inte det!
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Fenix112 skrivet 15:27 - 07/09 2014
För att sen röra till det lite extra så finns det ibland en kommentar i det särskilda fältet som kan klickas fram, där det står något med att utryckningsfordonsregistreringen gäller bara när fordonet används som sådant. Har inte helt klart formuleringen men det kan kanske någon annan hjälpa till med  :)
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: volvo940polis skrivet 20:50 - 07/10 2014
Det behöver inte stå Utryck i register för brandfordon, jag har också kollat med Transportstyrelsen. Men "Larm" måste stå med under utrustning.

Men vid vissa fall när ägarbyten görs så trillar allt bort för det är inget som automatiskt följer med till nya ägare. Därav har det ju hänt att många räddningstjänster kört larmutrustade fordon som då i registret stått som helt vanliga fordon!
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: vägassistans skrivet 12:34 - 08/10 2014
Det behöver inte stå Utryck i register för brandfordon, jag har också kollat med Transportstyrelsen. Men "Larm" måste stå med under utrustning.

Men vid vissa fall när ägarbyten görs så trillar allt bort för det är inget som automatiskt följer med till nya ägare. Därav har det ju hänt att många räddningstjänster kört larmutrustade fordon som då i registret stått som helt vanliga fordon!

Konstigt. Enligt Kjell Bäckman på transportstyrelsens så behöver båda stå med annars så är det fel och han handhar blåljus frågor och dispenser.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: volvo940polis skrivet 13:30 - 09/10 2014
Bäckman har jag också pratat med , han hända att saker har ändrats sedan jag pratade med honom. Det var ju ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt så kanske det är gjort en ändring om vilka saker som skall stå med??
Det jag har fått förklarat av Bäckman är att ordet "utryck" försvinner vid ett ägarbyte och det missar en del att kolla.

Ni reagerar på detta fordonet precis så som jag reagerar på Djurambulansen i Helsingborgs fordon, dem är utryckningsutrustade och används i skarpa lägen utför uppdrag åt staten, men inga av deras fordon varken ledningsbilar eller ambulanser är registrerade men något av kriterierna som krävs.
Det finns ganska många fordon i landet som är lite oklara.

Är det så att denna bil har någon form av dispens??
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: vägassistans skrivet 13:36 - 09/10 2014
Bäckman har jag också pratat med , han hända att saker har ändrats sedan jag pratade med honom. Det var ju ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt så kanske det är gjort en ändring om vilka saker som skall stå med??

Ni reagerar på detta fordonet precis så som jag reagerar på Djurambulansen i Helsingborgs fordon, dem är utryckningsutrustade och används i skarpa lägen utför uppdrag åt staten, men inga av deras fordon varken ledningsbilar eller ambulanser är registrerade men något av kriterierna som krävs.
Det finns ganska många fordon i landet som är lite oklara.

Är det så att denna bil har någon form av dispens??

Ingen dispans är inskriven i CBR iaf vilket dt ska va.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 08:25 - 10/10 2014
Det är inte som Volvo940polis skriver att "ganska många räddningstjänster i landet som hade missat att registrera sina utryckningsfordon rätt". Det var ett fel i Transportstyrelsens registersystem som gjorde att ordet "Utryck" inte automatiskt lades in när de övriga kriterierna lades in vid registreringsbesiktning.

Det som gäller är att fordonet skall få rätt karosstyp (t ex brandfordon) och utrustning Larm inlagt vid registreringsbesiktning. Om detta är klart och fordonsägaren är godkänd för att äga utryckningsfordon (kan kräva särskild dispenstext som Fenix112 skrivit) skall ordet Utryck under yrkesmässig trafik automatiskt läggas in i registrteringsbeviset.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: Fenix112 skrivet 12:15 - 22/10 2014
Fann denna text under en av KVD´s auktioner (Rsyds maskinstege):

Övrig information: OBS! Fordonet är registrerat som utryckningsfordon. Om köparen ej har tillstånd att framföra ett utryckningsfordon måste köparen ombesörja omregistrering av fordonet. Blåljus m.m. demonteras om köparen ej har tillstånd att framföra utryckningsfordon. Om fordonet säljs på export kan utrustningen sitta kvar.

Med andra ord - om jag inte har tillstånd att framföra ett utryckningsfordon får jag heller inte äga ett! Men ägaren kan ju vara ett företag, myndighet eller en organisation. Är det då VD/annan chef som räknas som köpare?

Utgår ifrån att detta är Kvarndammens egna bestämmelser som inte finns i någon lagtext.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: heimer skrivet 15:42 - 22/10 2014


Med andra ord - om jag inte har tillstånd att framföra ett utryckningsfordon får jag heller inte äga ett! Men ägaren kan ju vara ett företag, myndighet eller en organisation. Är det då VD/annan chef som räknas som köpare?


Företaget, myndigheten eller organisationen är en egen juridisk person och är således den som behöver tillståndet. Tillståndet är inte knutet till någon fysisk person då en privatperson inte får äga ett utryckningsfordon.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: 19-16 skrivet 17:25 - 22/10 2014
Företaget, myndigheten eller organisationen är en egen juridisk person och är således den som behöver tillståndet. Tillståndet är inte knutet till någon fysisk person då en privatperson inte får äga ett utryckningsfordon.

Var får du uppgiften att en privatperson inte får äga ett utryckningsfordon?

Det har förekommit bland annat vad gäller sjukvårdstransportfordonen i Stockholms län. Där har åkare som drivit enskilda firmor varit anslutna till företaget som haft avtalet om transporterna.
Titel: SV: Trafikverket
Skrivet av: heimer skrivet 18:50 - 22/10 2014
Företaget, myndigheten eller organisationen är en egen juridisk person och är således den som behöver tillståndet. Tillståndet är inte knutet till någon fysisk person då en privatperson inte får äga ett utryckningsfordon.

Var får du uppgiften att en privatperson inte får äga ett utryckningsfordon?

Det har förekommit bland annat vad gäller sjukvårdstransportfordonen i Stockholms län. Där har åkare som drivit enskilda firmor varit anslutna till företaget som haft avtalet om transporterna.

Men då är det ju den enskilda firman ("organisationen") som har dispensen och det i den står att fordonet endast utgör utryckningsfordon när det utför sjukvårdstransportuppdraget.  Så hade den enskilda firman inte varit anslutet till företaget som har avtalet om sjukvårdstransport så hade de inte kunnat få dispens om att äga ett larmutrustat fordon.