Författare Ämne: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar  (läst 26638 gånger)

Puggen

  • Gäst
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samverkanscentralen

Hur tänkte man här?  Lider visserligen av rysskräck men inte detta lite väl? Att samla allt detta under ett och samma tak? Visst blir säkert samordningen jättebra för verksamheten ända tills någon bestämmer sig för att sätta en väska märkt "bomb" utanför...
Ska man lägga ner RC johannes, knappt använt sedan invigningen i slutet av 90-talet.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #1 skrivet: 12:06 - 06/02 2012 »
Finns ju ett flertal exempel där man gjort så kallade "blåljushus" eller "säkerhetscentrum", där man samlokaliserat ambulans, polis och räddningstjänst utan att något hänt, så det är nog ingen större fara i det här fallet heller. Man kan ju inte gardera sig mot alla "om-fall", i så fall skulle ju varenda byggnad behöva ligga under jord med ett kraftigt tillträdesskydd runt sig. Jag tror nog samlokaliseringen blir bra.

Mvh,
Niklas
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Magnus_J

  • Gäst
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #2 skrivet: 19:22 - 20/02 2012 »
i mitt eget perspektiv är det lite intressant med SL:s ledningscentral. frågan är då vilka som är tänkta för ev inflytt.
Trygghetscentralen, eller deras drift central, Dock har de inget med trafiken att göra, vilket de olika entreprenörernas trafikledningar har som ofta har täta telefonkontakter med de andra myndigheterna


Hasse

  • Gäst
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #4 skrivet: 14:04 - 21/02 2012 »
Ska man lägga ner RC johannes, knappt använt sedan invigningen i slutet av 90-talet.
Knappt använd??  hur menar du då. SOS Alarm huserar ju i RC sedan starten1996


Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #6 skrivet: 11:47 - 13/02 2013 »
Blir det inte ett väldigt dyrt projekt för att samlokalisera följande funktioner:

- Två Räddningscentraler.
- Trafik Stockholm som dirigerar 3 vägassistansbilar.
- SL trygghetscentral som leder vakterna i T-banan.
- SOS-Alarm som endast blir en telefonväxel (om Medhelp fortfarande har ambulansuppdraget när centralen kommer igång.

Som jag förstått det så kommer följande funktioner att INTE ingå i samverkanscentralen:
- Polisens LKC
- Medhelps larmcentral för sjukvårdslarm och ambulansdirigering.
- SLs Trafikledningar för Tunnelbanan och lokalbanorna.
- SLs Trafikledningar för busstrafiken.

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #7 skrivet: 13:20 - 23/02 2013 »
Som jag ser det så är det ett helt vansinnigt projekt att bygga en samverkanscentral där inga organisationer ingår, eftersom alla har sina egna åsikter och driver varje organisation efter egna idéer. Kan det dessutom ändras varje gång en ny upphandling avgörs, så är det ännu värre! Eller att helt plötsligt ett räddningsförbund vill ha sin egen central nånstans. (T.ex. två st i Stockholms län)

Enda lösningen, enligt min åsikt, är att staten tar över driften eller ställer såna villkor som innebär att blåljusorganisationerna finns på samma plats och utvecklas i samråd med varandra med en teknik som gör det möjligt att samverka i både mindre och större skala. Tänk vilka fördelar man skulle ha vid t.ex. En brand på ett tunnelbanetåg mitt i rusningstid i ett rör mellan två stationer. Vilken av alla dessa organisationer är INTE inblandade då?

Tanken med SOS när det startades, var ju att gå ifrån att man ringde nödnumret för att sedan bli kopplad till brandkåren eller ambulansen. Man skulle vinna tid på att operatörerna satt på samma plats och kunde se och prata med varandra. Medlyssningen innebar att alla kunde höra samtalet och sedan larma ut enheter utan att uppringaren skulle behöva prata med varje organisation och "dra historien en gång till". Tro fan att de till slut skriker "Men bara skicka nån då för fan!!"
Och var är vi nu?? Tillbaka till växeltiden innan SOS!!
Ta landets största stad, Stockholm, som exempel. Snart ringer du 112 och du kommer till SOS som nu åter blivit en växel i detta län. Varken räddningstjänst eller ambulans styrs därifrån längre!

Igår stod jag och en kollega på ett restvärde, tillsammans med en insatsledare och en restvärdesledare på en adress och väntade på en polispatrull som skulle komma med nyckeln till en brandskadad lägenhet. (Polisens tekniker hade direkt efter branden tagit över innan restvärdet fick påbörjas, och sedan låst och lämnat platsen)
Vi pratade med SOS om att de skulle trycka på hos LKC för att polisen inte dykt upp. SOS gjorde detta och vi fortsatte vänta. Patrullen skulle visst då finnas i grannorten 10 minuter bort. Efter ca en halvtimme ser vi en patrull passera en gata längre bort på väg mot polisstationen där nyckeln skulle finnas. Efter ytterligare en stund ser vi samma patrull passera i andra riktningen utan att komma till platsen.
Då insatsledaren slutligen blir ihopkopplad med patrullen visar det sig att de fått beskedet från LKC att de kunde ta det lugnt och äta färdigt innan de skulle köra till räddningstjänsten med en nyckel. De hade inte heller fått rätt adress, och dessutom fel telefonnummer att ringa till oss. Observera att detta är den korta versionen i gårdagens fars.

Tänk så enkelt det kunde ha varit! Till att börja med var vi alla utrustade med RAKEL och hade kunnat samverka om vi bara vetat vad patrullen hette. Hade dessutom en gemensam ledningscentral funnits är jag övertygad om att det hade gått ytterligare lite smidigare. För mig var detta det värsta exempel på "viskaleken" jag varit med om.

Jag tror som sagt absolut på en samlad plats där alla aktörer jobbar med varandra!!

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #8 skrivet: 14:16 - 23/02 2013 »
Vet inte varför "alla" inkl. ledande landstingpolitiker som står och blåljuger i TV4 nyheterna, får för sig att räddningstjänsten i sthlms län också har en "bruten larmkedja"

Räddningstjänsten i Stockholms län sitter idag och sedan länge i samma datasystem som SOS-Alarm.
Vilket innebär att du som ringer 112 i ett räddningstjänstärende hela tiden pratar med samma operatör på SOS-Alarm, som i sin tur under samtalets gång gör en medlyssning till någon av räddningstjänstens larmcentraler (RC) belägna i Täby el. Lindvreten.
Medlyssningen innebär att operatören på RC får upp 112-operatörens ärende på sin skärm med alla uppgifter och behöver alltså inte fråga om nummer och adress igen.
Samt kan lyssna på det fortsatta samtalet mellan inringaren och 112-operatören och ställa kompletterande frågor till inringaren (via 112-operatören) eftersom inringaren bara hör 112-operatören.
Under samtalets gång kan RC operatören larma ut "brandbilarna"
Även det i samma datasystem.

Så i räddningstjänstfall kopplas inte samtalet vidare, utan du pratar med samma person hela tiden...

/Christer

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #9 skrivet: 00:26 - 25/02 2013 »
Och hur fungerar samverkan med ambulansoperatören? Och med det menar jag när medhelp tagit över dirigeringen. Hur kommer SALSA-larmen att fungera? Hur vet ambulansoperatören om det passerar brandbil precis utanför ett hjärtstopp när man inte jobbar i samma system.

Ta SOS i Malmö som ett idag väl fungerande exempel. Räddningsoperatören som råkar höra att en kollega tar emot ett samtal om hjärtstopp, och vet att en brandbil befinner sig inte långt därifrån och är närmsta resurs, larmar denna via radio samtidigt som ambulansdirigenten larmar ambulansen. Snabbare än så kan ju inte hjälpen vara på väg!
Tänk om polisen passerar adressen just då. Synd att de inte sitter med samma system i samma central. Jisses vilken kraft man då skulle kunna agera med för att snabbt rädda liv!

Att RC i Stockholm jobbar i samma system fortfarande är ju det enda vettiga alternativet tekniskt sett. Vad jag vill lyfta fram är ju att för inte så länge sedan satt man i samma central som SOS. Varför man bestämde sig för att dela upp sig i två delar och flytta ut vet jag inte. Man kan bara konstatera att så skedde. Om man bygger ett helt nytt samverkanshus och detta händer igen så står man ju där med tomma lokaler. Helt vansinnigt! Vad finns det för garantier mot detta? Inga, som det ser ut idag!

Jag tror att fördelarna hade övervägt mycket med en samverkanscentral där alla är samlade, även om kanske inte nödvändigtvis i samma rum eller våning. Ta t.ex. en större olycka eller brand , där flera organisationer går upp i stab. Samtliga inre befäl kan snabbt samlas i ett gemensamt stabsrum med gemensam teknik. Kan ju inte bli bättre!

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #10 skrivet: 06:00 - 25/02 2013 »
Tänk så enkelt det kunde ha varit! Till att börja med var vi alla utrustade med RAKEL och hade kunnat samverka om vi bara vetat vad patrullen hette.

Som jag förstår dig måste man känna till patrullens anropsnummer för att kunna nå den på Rakel.

På S70 var det inte nödvändigt. Man kunde skicka polisens områdesanrop på K02 och sedan göra ett röstanrop.

Var det bättre förr?  :-X

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #11 skrivet: 22:33 - 25/02 2013 »
Just nu har nog planerna på en ny samverkanscentral bromsats upp kraftigt... Det har nyligen gjorts lite försök med samlokalisering av operatörer för räddning, ambulans och polis i Stockholm och det har fungerat bra. Sedan landstingets upphandling av ambulansdirigering presenterades har dock luften gått ur. Upphandlingen kommer att överklagas.

I månadsskiftet april/maj presenteras en statlig utredning om den framtida alarmeringstjänsten i Sverige. Oavsett vad som presenteras där kommer det att krävas ytterligare arbete och beslut som tar flera år att genomföra.

Sverige har i många år varit i världstoppen när det gäller gemensamma larmfunktioner men nu tappar vi mark. Jag tror mycket på den finska modellen där man för ett antal år sedan bildade den statliga myndigheten Nödcentralsverket som driver sex regionala larmcentraler. De hanterar bara räddning, ambulans, polis och sociala jourfunktioner. Bemanningen är med samlokaliserad kompetens från alla dessa områden.

När det gäller samverkanslarm typ Salsa (hjärtstopp) så kan vi i Medhelps nuvarande område (Sörmlands, Västmanlands och Uppsala län samt Region Gotland) konstatera att det har blivit tydliga fördröjningar sedan SOS Alarm fick lämna ifrån sig ambulansdirigeringen. Trots att vi från räddningstjänsterna kan visa tydliga siffror på detta så "blånekar" de aktuella landstingen och hävdar att utlarmningen går snabbare idag. Jag vet inte varför man inte kan stå för sakliga uppgifter, kanske ska man rädda sitt eget skinn.

När det gäller samverkan "ute i verkligheten" är det helt klart bättre med Rakel än på den analoga tiden, för oss i "glesbygd" är möjligheterna till talkontakt med enheter långt ifrån oss viktig. Med analog radio gick det bara genom länkningar som också gav bekymmer. Det är dock viktigt att våra respektive larm- och ledningscentraler uppdaterar oss med vilka talgrupper (kanaler) vi ska använda oss av för gruppsamtal. Det är polisen som har svårast att våga lämna sina "egna talgrupper".
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #12 skrivet: 16:05 - 26/02 2013 »
När det gäller samverkanslarm typ Salsa (hjärtstopp) så kan vi i Medhelps nuvarande område (Sörmlands, Västmanlands och Uppsala län samt Region Gotland) konstatera att det har blivit tydliga fördröjningar sedan SOS Alarm fick lämna ifrån sig ambulansdirigeringen. Trots att vi från räddningstjänsterna kan visa tydliga siffror på detta så "blånekar" de aktuella landstingen och hävdar att utlarmningen går snabbare idag. Jag vet inte varför man inte kan stå för sakliga uppgifter, kanske ska man rädda sitt eget skinn.

"Försämringarna" på Gotland kom inte med övergången till Medhelp, utan när SOS tog bort den lokala centralen, då Gotland är det enda länet som fortfarande använder "socknar" och ambulanspersonalen här på ön har sagt att det räcker med att de vet vilken socken som larmet gäller så rycker de ut, men det nöjde sig inte den "nya" SOS centralen med, inte Medhelp heller för den delen.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #13 skrivet: 16:58 - 26/02 2013 »
Min kommentar om Gotland gällde fördröjningarna mellan larmcentralerna. När SOS-centralen i Eskilstuna skötte både räddningstjänst- och ambulansalarmering på Gotland larmades både röda och gula enheter i princip samtidigt vid samverkanslarm. Eftersom SOS Alarm och Storstockholms ledningscentral arbetar i samma teknik var det inte heller efter överflyttningen av räddningstjänstlarmen till Täby några problem med tiderna mellan centralerna. Det är här det har skett en avsevärd försämring i alla de fyra län där Medhelp nu verkar.

Att det kan ta lite längre tid att hitta adresser när det är sämre lokalkännedom och färre larmcentraler tror jag tyvärr att vi måste lära oss att leva med. Sedan i måndags besvaras inte längre några 112-samtal i Västerås. Alla 112 från Sörmlands, Västmanlands och Uppsala län besvaras nu i en gemensam kö som hanteras av SOS-centralerna i Norrköping, Örebro och Karlstad. Det är naturligt att operatörerna i Karlstad inte har någon som helst kännedom om hur det ser ut i Tierp...
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Nya blivande Samverkanscentralen i Stockholm. Funderingar
« Svar #14 skrivet: 20:00 - 26/02 2013 »
Blir det inte ett väldigt dyrt projekt för att samlokalisera följande funktioner:

- Två Räddningscentraler.
- Trafik Stockholm som dirigerar 3 vägassistansbilar.
- SL trygghetscentral som leder vakterna i T-banan.
- SOS-Alarm som endast blir en telefonväxel (om Medhelp fortfarande har ambulansuppdraget när centralen kommer igång.

Som jag förstått det så kommer följande funktioner att INTE ingå i samverkanscentralen:
- Polisens LKC
- Medhelps larmcentral för sjukvårdslarm och ambulansdirigering.
- SLs Trafikledningar för Tunnelbanan och lokalbanorna.
- SLs Trafikledningar för busstrafiken.

För att fylla i lite om Trafik Stockholm:
Härifrån dirigeras 4 vägassistansbilar (2 öronmärkta för Södra Länken-området,2 för övriga vägnätet), 2 Vägvakter (norr och Syd, 2 inhyrda bärgare (i rusningstrafik).
(Anspänningstiden vid insatser i Södra Länken är 90 sekunder och iom att vi alltid finns i omedelbar anslutning till tunnlarna så är vi på plats hypersnabbt :-) )
Man hanterar alla typer av störningar,hinder och olika typer av skador som uppkommer dagligen.
Härifrån länkas kamerabilder till Polis och Brand vid insatser.
Härifrån sköts även stora delar av vägnätet i flera andra län i Svealand och Uppland.
Trycket är ganska hårt dagtid på centralen.
Vägassbilar, vägvakter och bärgare kommunicerar på Rakel helt och hållet på gott och ont,länkning mellan oss och blåljusmyndigheterna som klarades galant på S70/S80-tiden går nu via: Vägassbil/bärgare - Trafik Stockholm - LKC/SOS - patrull/brandenhet/ambulans ... och tillbaka samma väg.
Ibland är fungerar detta sådär kan jag tillägga..och tar ofta alldeles för lång tid!