Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Övrigt => Övrigt => Ämnet startat av: JS skrivet 19:36 - 18/04 2012
-
Hej!
Många nya tankfordon (lastväxlare eller tankbil) har frontvinsch.
Är vinschen bara till för losstagningsmetoden "Lossdragning" eller finns det fler användningsområden?
MVH JS
-
Frontvinsch kan ju vara till hjälp om det egna fordonet kört fast....
-
Man kan säga såhär: losssdragning kräver bara att den ena bilen har vinsch. Den andra ska bara ha infästning till stropar i kofångarn. Vilken bil det är spelar ingen roll, bara en vinsch är inblandad.
Ett annat användsområde är stabilisering av buss eller lastbil på sida. Man sätter två trappor (de man normalt sätt stabiliserar personbilar med) under varje däck som ligger mot marken (framaxel och bakaxel - räcker med drivaxeln om det är ett boogiefordon). Totalt fyra trappor. Sedan lite brytblock och stropar mm kopplat till vinschen sen drar man tills vajern är spänd. På taksidan följer man med med kilar. Syftet är inte att lyfta, utan bara stabilisera så det räcker med 2-3 tons dragkraft. Mycket användbart.
-
Det finns många andvändnings områden när det gäller vinschen, några har redan nämnts o jag skall inte nämna fler, men jag kan iaf förklara varför tex vi i Bromölla valde att sätta den på vår nya tankbil 265-6040. Vår största andledning är att när vi åker på trafikolyckor så "låser" man i regel upp förstabilen på olycksplatsen, man kopplar upp vatten, dukar upp med klippverktyg mm, skulle man då behöva vinsch så tycker iaf vi att det är lättare att frigöra tankbilen med vinsch än att hålla på och frigöra förstabilen som oftast är låst på plats.
Johan, Brandman Bromölla