Utryckningsfordon > Polis, Tull och Kustbevakning

Avregistrerade polisfordon

<< < (2/2)

Lasse S:
Vem kan hålla isär alla dessa byråkratiska institutioner? Bara några konsonanter som skiljer!

Dr Lecter:
De fordon som står med polisen som ägare kan även vara s k beslag.
I brist på ägare får myndigheten stå som ägare.
Men här brukar fordonet endast vara avställt.

Jag har också anträffat en antal fordon som en längre tid haft polisen som ägare och som
bevisligen har rullat som tjänstefordon för sedan stå kvar men med avregistrering.
Vad denna rutin beror på vet inte jag

Ett exempel jag fann kring 2000 var för länge sedan uttjänad civil Volvo 244 mgrön 1983
Hade rullat i Lund och var avreggad sedan 1994 men stod ändå med polisen i Lund som ägare
ända fram till 2013
Ett polisfordon som är avreggat brukar ofta stå på någon skrotfirma men så var inte fallet här

Dr Lecter:

--- Citat från: FireTruck skrivet 20:20 - 22/01 2012 ---Hej,
Blev lite fundersam idag, när jag kollad på ett polisfordon i bilreg.
Där stod den fortfarande registrerad hos en polismyndighet, men hade avregistrerats
i slutet av förra året. Vad innebär detta? Om bilen är avregistrerad bör den väl skrotats
och då borde väl ägaren vara skrotfirman. Alternativt är att bilen exporterats, men det
är väl knappast troligt när bilen är 6-7 år gammal och gått ett antal många tusen mil.
Någon som har ett bra svar på detta?   :-\

--- Slut citat ---

HEJ FIRETRUCK

Dr Lecter här.

De fordon som står med polisen som ägare kan även vara s k beslag.
I brist på ägare får myndigheten stå som ägare.
Men här brukar fordonet endast vara avställt.

Jag har också anträffat en antal fordon som en längre tid haft polisen som ägare och som
bevisligen har rullat som tjänstefordon för sedan stå kvar men med avregistrering.
Vad denna rutin beror på vet inte jag

Ett exempel jag fann kring 2000 var för länge sedan uttjänad civil Volvo 244 mgrön 1983
Hade rullat i Lund och var avreggad sedan 1994 men stod ändå med polisen i Lund som ägare
ända fram till 2013.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion