Författare Ämne: bildredigeringstips  (läst 6600 gånger)

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
bildredigeringstips
« skrivet: 10:40 - 04/05 2012 »
Hej,

Var ute o plåtade några nya polisfordon o andra blåljusfordon 'in action' vid en brand här i centrala Karlskrona igår.
Dessvärre upptäckte jag när jag kom hem, att flera bilder hade blivit suddiga på ett ställe  :'(. Ja, jag upptäckte lite senare att jag hade fått ett riktigt snyggt fingeravtryck på linsen..... suck.... :o

Nu behöver jag tips från någon som är duktig på bildredigering. Finns det någon som helst chans - att i något bildhanteringsprogram att kunna få bilderna ordentliga... det finns ju många slags filter etc som man kan göra mycket
otroliga knep med. Eller kanske är det kört?? ....  :'(

Hoppas någon kan ge mig ett tips.... :-)

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: bildredigeringstips
« Svar #1 skrivet: 21:32 - 05/05 2012 »
Om du har skit på linsen är det väl lite svårt att få till det. Om du har oskärpa på hela bilden kan det gå att få det bättre med lite arbete.

Men att få till en bild med ett suddigt parti från ett fingeravtryck kan du nog glömma. Men någon annan kanske är av en annan åsikt.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: bildredigeringstips
« Svar #2 skrivet: 10:20 - 06/05 2012 »
jag misstänkte det....
men jag prövade att använda ett filter som hette "serieteckning" eller dyl. och det hjälpte en hel del faktiskt.
Jag såg inte alls mycket av det suddiga partiet efter att ha använt detta filter.
Så jag får vackert nöja mig med detta.