Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 20 [21] 22
301
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 12:03 - 02/07 2012 »
Tyvärr så resonerar inte alla länsstyrelser på samma sätt i alla frågor men det gäller ju också t ex Svensk Bilprovnings olika stationer.

Som jag har tolkat kamerafrågan så är det OK med kameror på hjälmar och i bilar så länge som de slås på aktivt av en person och används endast när de är "bemannade" för att dokumentera en insats. Fjärrstyrda kameror eller kameror som slås på automatiskt är alltså inte OK utan tillstånd från länsstyrelsen. Utan tillstånd från respektive anläggning är det förstås också förbjudet att filma där det råder fotoförbud. Det står ju alla fritt att fotografera eller filma på allmän plats. Vissa landsting, t ex här i Sörmland, har infört fotoförbud inne på vårdinrättningar. Jag var därför tvungen att be om lov för att få fotografera på BB när min dotter föddes.

Diskussionen som har förts i Malmö har handlat om att räddningstjänsten har velat dokumentera vad som händer runt brandbilarna ur bevakningsperspektiv för att förebygga t ex vandalisering, alltså inte dokumentation av själva räddningsinsatsen. Det gjorde att länsstyrelsen knorrade till en början.

302
Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.

303
Övriga fordon / SV: Västerås får ny stegbil, 1966 eller -67.
« skrivet: 17:13 - 25/04 2012 »
Bilen är en Scania-Vabis L 76 Super som levererades 1965 och var i tjänst fram till 1983 då den enligt uppgift såldes till södra Europa. Skälet till den långa stegen är ett antal hyreshus som är mer än 40 meter höga och man hade flera vindsbränder i dessa på 60-talet.
Bilen kostade hisnande 325.000 kr i inköp, idag kostar motsvarande fordon ungefär 25 gånger mer! Den gick som första höjdfordon till sjukhuset och de högsta hyreshusen, annars använde man normalt en 26-meters Hi-Rangerhävare på Scania L 80 som första höjdfordon.

1983 bytte man ned sig till en ordinär 30-meterstege som komplement till sin 26-meters hävare. 1992 kom nuvarande 42-meters teleskophävare och nu pågår planering för utbyte av den, troligen mot en 44-meters teleskophävare.

304
Det stämmer. Räddningstjänsten Östra Blekinge har flera BAS-bilar som tidigare har rullat i Stockholmsområdet.

2 66-1310 i Jämjö (Volvo FL 10 -92, PWB 785) har varit 20 303 på Lidingö innan den kom till Ronneby.

2 66-1210 i Karlskrona (Volvo FL 614 -92, PZU 777) har varit 20 151 i Brännkyrka innan den kom till Karlskrona.

2 66-1810 på Aspö (Volvo FL 614 -92, PZX 536) har varit 20 131 på Katarina och därefter 30 371 på Ã…gesta övningsfält innan den kom till Aspö.

305
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 11:51 - 03/04 2012 »
Det finns ingen lag som direkt säger att man ska ha tillgång till rökdykarkompetens inom en viss tid.

Den lag som gäller i det här fallet är Lag om skydd mot olyckor som kom 2004. I den står det bland annat att man i hela landet ska ha tillgång till en likvärdig räddningstjänst hur man nu ska kunna definiera det. Räddningstjänstens organisation ska uppnå respektive kommuns ambitionsnivå som ska vara beslutad av kommunfullmäktige i form av ett handlingsprogram för skydd mot olyckor. Där ska man tala om vilken ambition som finns både när det gäller förebyggande arbete och operativ räddningstjänst, bland annat vilka typer av händelser som man ska klara av.

Handlingsprogrammet är grunden för tillsyn från länsstyrelsen som är statens förlängda arm. Det finns enstaka exempel på när staten har drivit kommuner att höja beredskapen, senast är det i Pajala kommun där man gjorde om deltidskåren i Korpilombolo till ett räddningsvärn men där staten (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) kräver att man inför beredskap igen. Längre tillbaka i tiden fick Finspångs kommun öka beredskapen i Rejmyre och Hällestad efter ett regeringsbeslut.

Jag tror att det kommer att bli mycket vanligare att vissa stationer inte har utbildade rökdykare eller beredskap för rökdykning. Det är trots allt en mycket ovanlig arbetsuppgift för en liten brandstation. Dessutom är det rökdykarkompetensen som har lagreglerade medicinska och fysiska krav som kan upplevas som ganska hårda. Utan rökdykning är det klart lägre krav vilket underlättar rekrytering av RIB-personal (deltidare).

306
Den nya Sprintern är mycket riktigt en skärsläckarbil byggd av Autokaross Rescue Systems.
Den heter 2 24-1165 och är placerad på station Vallby. Numret 1160 är ju redan upptaget av dykbilen...

307
Räddningstjänst och brandkår / SV: 2 41-1080 i olycka.
« skrivet: 12:03 - 12/03 2012 »
Försäkringsbolaget har beslutat att 2 41-1080 kommer att repareras. Man räknar med att detta tar ungefär sex veckor. Under tiden fungerar 2 41-1180 som insatsledarbil medan RCB tills vidare åker i olika fordon, förra veckan var det 2 41-1060 och denna vecka är det 2 41-4280.

308
Räddningstjänst och brandkår / SV: Släck/höjdfordon
« skrivet: 17:47 - 08/03 2012 »
Kombinationen släckbil/höjdfordon var ganska vanlig i Sverige på 50- och 60-talen. Det var kårens stegbil som samtidigt hade funktionen "släckbil 2". Bland chassina fanns t ex Ford F 600 och IH 1600. De hade dubbelhytt, frontpump, mindre vattentank och en maskinstege på 25-30 meter. Svenska chassin var mer ovanliga för denna fordonstyp.

Det har också funnits någon enstaka kombinerad släckbil och hävare, jag tänker i första hand på Lidingös Volvo N 86 som överensstämmer med ovanstående fordon fast den hade en 16 meters skylift istället för stegen.

Det finns ingen modernare bil av denna typ i Sverige. Det närmaste man kan komma är nog Gnestas Unimog U 2150 -01 med enkelhytt, 1500 liter vatten och lastbilskran med personkorg som når 16-17 meter upp. Däremot finns det ett flertal stegbilar och hävare med fast brandvattenpump, dock utan vattentank.

Jag tycker att Magirus Multistar och liknande kombinationsfordon är ett intressant alternativ för mindre kommuner som på detta sätt kan använda sitt höjdfordon mer frekvent

309
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ny Hävare till Oskarshamn
« skrivet: 17:50 - 21/02 2012 »
Det är skyliftar från Bronto Skylift som har fått podie/skåp från Br Hofmanns. Samarbetet påbörjades så smått vid skyddsmässan 2010.

310
Föreningen SUF / Ã…rsmöte 21-22/4 i Karlskrona
« skrivet: 13:06 - 19/02 2012 »
SUF har sitt årsmöte i Karlskrona helgen 21-22/4.

Vi börjar programmet ungefär kl 10.00 på lördagen och avslutar preliminärt kl 15.00 på söndagen. Under helgen ska vi försöka besöka samtliga brandstationer hos Räddningstjänsten Östra Blekinge och troligen också ambulanssjukvården. Vi kommer att åka med en chartrad buss båda dagarna. På lördagskvällen hålls själva årsmötesförhandlingarna på ett hotell i Karlskrona och därefter erbjuds en tvårätters middag.

Kostnaden för enkelrum är 1290 kr/natt och för del i dubbelrum 675 kr/natt. Tvårätters middag kostar 290 kr inklusive lättöl/vatten och kaffe. Styrelsen har beslutat att i år bjuda på kostnaden för gemensam bussresa, det ska dock ses som en engångshändelse. Ett antal hotellrum finns preliminärbokade både fredag och lördag natt.

Anmälan till årsmötet görs senast 15/3 till ordförande Mårten Eskilsson, enklast genom mail  marten.eskilsson@utryckningsfordon.se

311
Det planeras för utbyte av 2 41-1040, alltså Scanian. Någon ny bil är dock ännu inte beställd. När det händer något i frågan lovar jag att meddela det.

/Mårten
Som klev av RCB 2 41-1180 igår

312
Ja, det är nuvarande 4610 som troligen delar av året kommer att stå i Stallarholmen (på Selaön). Det är dock ännu inte löst med någon garageplats på ön. Troligen kommer bilen bara att stå där under sommarhalvåret, övrig tid kommer den troligen att stå i Mariefred.

313
Räddningstjänst och brandkår / SV: Satsning på Gnesta
« skrivet: 21:35 - 04/12 2011 »
Vad gäller släckbilen kommer den nya bilen att ersätta både nuvarande släckbil (som är fräsch) och nuvarande tankbil (som håller på att ramla ihop fullständigt). För att kunna finansiera en ny BAS IV säljer man den fräscha släckbilen och minskar med ett fordon.

När det gäller stegbilen är det ett rent politiskt initiativ. Räddningstjänsten såg inget behov av en 30-metersstege men politiken beslutade att ambitionen ska vara att ha en sådan för att kunna bygga högre byggnader i Gnesta. Stegbilen kommer att ersätta den nuvarande terrängbilen med kran och personkorg. Den är till salu, vem är sugen på en Unimog U 2150 -01 med 1500 liter vatten, Palfingerkran och korg som når upp till 16 meter?

Den kommande FIP-bilen ersätter en äldre VW T4 pickup.

314
Man har inte valt Iveco utan konkurrens. Det har gjorts regelrätta upphandlingar och det är precis som flera inlägg har varit inne på, att bygga på Ivecochassit är väldigt mycket billigare än att bygga på de svenska chassina. Det har väl att göra med en något enklare konstruktion men även att man bygger så många maskinstegar på dessa "egna" chassin så man behöver inte göra om varken stegpaket eller chassi speciellt mycket.

Komforten i Iveco är lägre än i Scania eller Volvo men hur många mil tillbringar man i en stegbil?

315
Under Eskilstunatråden satte jag in de nya Rakelnumren även för Strängnäs kommun. Jag glömde nämna att nuvarande 2 41-4110 (Volvo FM 9 -05) nu klistras upp som 2 41-4610 och kommer att flytta till Ã…ker under december. Ny 4110 blir nuvarande 24 801 från Gnesta (Scania P 340 -07). Den står nu hos Sala Brand för justeringar och levereras förhoppningsvis till oss inom 14 dagar. Nuvarande 4610 i Ã…ker (Scania P 93 -90) kommer att bli kvar som reservbil i kommunen, troligen med nummer 2 41-4210.

Eftersom Gnesta blir av med sin släckbil får de förstås något annat, nästa helg får de en splitter ny BAS IV från Sala Brand. Den ersätter både 24 801 och 24 805.

Sidor: 1 ... 20 [21] 22