Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - vägassistans

Sidor: 1 ... 6 [7]
91
Räddningstjänst och brandkår / SV: 875 botkyrka
« skrivet: 12:17 - 27/03 2012 »
Såg den igen och det är en ny vagn märkt 875

92
Räddningstjänst och brandkår / 875 botkyrka
« skrivet: 14:45 - 26/03 2012 »
Idag drog dom 871 och 875 på larm och jag mlötte dom strax efter..
Han inte kolla nummret men växlaren va ny och inte den gamla dom haft när fick dom nya och har nån bilder?

93
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Ledningsfordon Stockholm
« skrivet: 17:32 - 09/03 2012 »
Vianon är borta sedan en tid tillbaka (Avregistrerad 2011-06-03) enligt transportstyrelsens uppgifter.


Hur är det med VW Multivanen (BPF 160) som senast jag såg den endast var märkt med S80 nr 8 9060, går den fortfarande som ledningsbil och i så fall med vilket rakel nr?
Är inte 9060 piketens ena ledningsvagn?

8 9090 hette väl piketens målade ledningsfordon tidigare. Sedan några år tillbaka verkar piketenheten köra endast civila fordon...

Dom har nån/några målade men mest civila.

9090 va väl astron och efter det har jag inte sett nån målad 9090 vad jag minns..
Kan kolla när jag dyker på den nästa gång blir då öch då man ramlar över dom..

94
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: VW Passat - 2012
« skrivet: 17:30 - 09/03 2012 »
Ang blåljusbågen. Ser ut att vara Whelen LFL modellen. Standbys W1 är snarlik till utseendet men detaljer skiljer dessa åt. Tex ändarna som är mer runda och mer osymmetriska på W1.
 
Visste förövrigt inte att Whelen var godkänd ab RPS.

är godkänd till bussarna och skulle bli till personbilar med och att denna har det är nog ett tecken på att den blivit det

95
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Ledningsfordon Stockholm
« skrivet: 07:06 - 06/03 2012 »
Vianon är borta sedan en tid tillbaka (Avregistrerad 2011-06-03) enligt transportstyrelsens uppgifter.


Hur är det med VW Multivanen (BPF 160) som senast jag såg den endast var märkt med S80 nr 8 9060, går den fortfarande som ledningsbil och i så fall med vilket rakel nr?
Är inte 9060 piketens ena ledningsvagn?

96
Övrigt / SV: Bärgning i stockholm efter 2 April
« skrivet: 07:35 - 21/02 2012 »
inga planer för Bärgningsföretagen att ev. skaffa egna bilar? det hänger väl på betalningen så klart.


Det är ännu inte klarlagt vem som ska stå för kostnaden..
Många anser att det är väghållaren som ska stå för kostnaden men inget är färdigtdiskuterat ännu..

97
Övrigt / Bärgning i stockholm efter 2 April
« skrivet: 07:48 - 16/02 2012 »
Lite info om vad som händer i sthlm på bärgningsfronten.
Kommer efter den 2 april bli längre väntetid på bärgare på E4 i sthlms län då amv gett oss bärgare nya direktiv.

Vi kommer att behöva TMA bil altenativt att polis/brand stänger av körfältet och dom närliggande..
Tyvärr är det för lite TMA bilar i nuläget och fortfarande är det inte klargjort vem som ska betala för dom..
Vägassistance finns som är gratis men dom kommer inte klara av att hjälpa till med tanke på antalet jobb sen få dom inte stå med sina kuddar på alla vägsträcker med så vi kommer att behöva hjälp av polisen i större utsträckning än idag..

Lite info om vad som händer i framtiden


Citera
Beslut
1. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 2 april 2012, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på Europaväg 4 inom Stockholms län samt på samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:

Påkörningsskydd
Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.Detta villkor gäller dock inte om servicearbetet, enligt ovan, utförs på en särskilt från körfält och vägren avskild kontrollplats.

Se 2 kap 1,2 och 5 §§ och 3 kap 2 § AML.

Beslut
2. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 3 oktober 2011, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:

Varselkläder
Vid allt servicearbete på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län ska varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) användas.
Se 4, 6-7 och 9 §§ Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:03) om användning av personlig skyddsutrustning och 2 kap. 7 § AML.

Vite gällande beslut nr 1:
Påkörningsskydd:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 100 000 kronor för varje gång som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på Europaväg 4 inom Stockholms län, inbegripet samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 utan att villkoret om påkörningsskydd, med där angivet undantag, är uppfyllt.

Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 2 april 2012. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 2 april 2012 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.

Se 9 kap. 5 § arbetsmiljölagen.

Vite gällande beslut nr 2
Varselkläder:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 10 000 kronor för varje tillfälle som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på vägnätet inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län utan att använda varselkläder av kategori 3 enligt (EU:s direktiv EN471).

Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 3 oktober 2011. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 3 oktober 2011 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.

Se 9 kap. 5 § arbetsmiljölagen.

Beslut
3. Arbetsmiljöverket förelägger er vidare vid vite av 10 000 kronor att ni senast
den 3 oktober 2011 ska ha vidtagit följande åtgärder vid ovanstående arbetsställe.

a. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet, så att samtliga bakomliggande orsaker till det som har hänt klarläggs så att förebyggande åtgärder kan vidtas.

b. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler dödsfall i arbetet, allvarliga olycksfall/tillbud i arbetet till Arbetsmiljöverket.

Rutinerna (punkt a – b ovan) ska vara skriftliga om ni har minst 10 arbetstagare i er verksamhet.

Se 2, 3, 5 och 9 §§ i AFS 2001:1 om systematiskt arbets¬miljöarbete samt
2 § arbetsmiljöförordningen.

Beslut
4. Arbetsmiljöverket förelägger er, vid vite av 2 000 kronor, att meddela oss om er verksamhet överlåts eller på annat sätt övergår till att drivas av annan fysisk eller juridisk person. Namn, organisationsnummer och adress på den som har övertagit verksamheten ska anges.

Kravet att ni ska meddela oss om verksamheten överlåts eller på annat sätt övergår till annan person gäller till dess att vi avslutar ärendet.

Se 7 kap. 3 § arbetsmiljölagen.


Sidor: 1 ... 6 [7]