Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: Martin s-931 skrivet 12:10 - 21/09 2013
-
I tidningen Trailer nummer 9 2013 finns ett reportage om räddningsbilar med kran från Norrköping och Linköping. Vad är era åsikter? Räddningsbil med kran? Vara eller inte vara? Kan det va början på ett nytänkande?
-
Det har funnits "tunga räddningsbilar" med kran tidigare. Nacka brandförsvar hade en jag tror även att den hade egen pump och en liten vattentank, men som sedan såldes till Ystad? Men visst ett antal sådanna fordon borde väl va ett bra komplement till dem tungräddningscontainrar som finns ute på stationerna.
-
Personligen tycker jag det är ett relativt bra koncept. Men.. På dom flesta håll används kranen väldigt sällan, det + besparingar gör att många tunga räddningsbilar med kran försvinner... Man ser helt enkelt inte behovet av en tung räddningsbil med kran.
_ _ _ _
Även om ingen har bett om det, så gör jag en lista med dom tunga räddningsbilar som jag känner till.. ;)
Bilar i tjänst (2013):;
- 2 42-1260 Norrköping-Kvillinge (RTJ Östra Götaland)
- 2 42-2060 Linköping-Lambohov (RTJ Östra Götaland)
- 41 111 Örebro (Nerikes Brandkår)
- 2 54-1110 Uddevalla (RTJ Uddevalla) (Skall avyttras vid årskiftet..)
- 2 62-2090 Ystad (Syd Östra Skånes RTJ) (Skall/har avyttrats..)
Ni får gärna fylla på med mer fordon om ni vill.. ;)
-
När jag var på besök i Ystad i början av augusti berättade man att 2 62-2090 skulle tas ur drift de kommande veckorna. Är den inte ur tjänst redan så kommer den att avyttras inom kort.
Orsaken var dyra reparationer i kombination med dåligt utnyttjande.
-
När jag var på besök i Ystad i början av augusti berättade man att 2 62-2090 skulle tas ur drift de kommande veckorna. Är den inte ur tjänst redan så kommer den att avyttras inom kort.
Orsaken var dyra reparationer i kombination med dåligt utnyttjande.
Där ser man! Ytterligare minus 1st räddningsbil med kran.. Alltså finns det trol. endast 4st räddningsbilar med kran i Sverige idag.. Nästa år kommer det ju endast finnas kvar 3st (!!) i & med att Uddevalla avyttrar sin.. :'(
Då får jag göra om min lilla lista igen då..! ;)
-
Det finns väl på sina håll även en del Unimog med kran, bl a Sala, om jag inte missminner mig.
I de flesta större orter brukar det ju finnas kranar att tillgå hos t ex Assistanskåren eller att man slutit avtal med andra privata åkare med kran.
Uppstår behov så kan man nog på de flesta håll "ragga upp" någon kran som kan komma med kort varsel. Det finns säkert uppdaterat i någon pärm vilka kranar som finns att tillgå i närheten.
Ser man historiskt så fanns det ju många fler kranfordon förr, så snart är det nog bara Östergötland och Örebro kvar.
-
2 25-3520 en Scania P93 finns i Rättvik. Men som sagt, hur länge till......
-
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Okänt Rakelnr 38187 (JSR513) Herrljunga
Dessa är ett par till...sen finns det ett knappt dussin Unimogar med kran.
-
Se där, tänkte väl att jag glömt några.. ::)
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Men har verkligen Farstorps bil kvar kranen..?
-
Se där, tänkte väl att jag glömt några.. ::)
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Men har verkligen Farstorps bil kvar kranen..?
Jo, det har den. Har sett nytagna bilder från igår på den.
//Bengt
-
Se där, tänkte väl att jag glömt några.. ::)
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Men har verkligen Farstorps bil kvar kranen..?
Jo, det har den. Har sett nytagna bilder från igår på den.
//Bengt
Intressant!
Får man fråga vart du såg dom bilderna, Bengt?! :P
(nyfiken bara..)
-
Jag har fått dem från en snäll kamrat som var där och plåtade i helgen.
Se där, tänkte väl att jag glömt några.. ::)
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Men har verkligen Farstorps bil kvar kranen..?
Jo, det har den. Har sett nytagna bilder från igår på den.
//Bengt
Intressant!
Får man fråga vart du såg dom bilderna, Bengt?! :P
(nyfiken bara..)
-
Okej!
(Jag som hade hoppats på att du sett bilder på ngn hemsida.. ::)
-
Som det har skrivits i andra inlägg var det vanligare med kranförsedda räddningsbilar tidigare. De flesta kårer som har eller har haft kranbil köpte de första i slutet på 60-talet när brandkårerna började åka alltmer på andra typer av räddningsuppdrag. Kravet att åka på t ex fastklämda vid trafikolyckor kom inte förrän i 1974 års brandlag!
Det är mycket teknik man ska klara av att hantera i räddningstjänsten och en lastbilskran är relativt avancerad. Dessutom används kranarna sällan för räddningstjänstuppgifter. Av dessa skäl är det många räddningstjänster som har tagit bort sina kranbilar. Även om jag tycker att kranförsedda brandbilar är spännande så tycker jag att det är bättre att använda åkare eller bärgare som kör sina kranar regelbundet och har full koll på vad de gör.
Om vi tittar lite bakåt så har det funnits några enstaka "rena" kranbilar i Sverige. Jag tänker då på de Magirus 6x6 som fanns i Malmö och Göteborg samt Stockholms äldsta kranbil.
Några kårer har haft flera räddningsbilar med kran i olika generationer. Här kommer några exempel som jag snabbt kommer på:
- Norrköping har nu sin fjärde kranbil på rad. Det var från början en IH 1300, sedan en Scania-Vabis L 56 (köpt begagnad från Västerås), efter det en Scania P 93 HK 4x4 och nu en Scania P 360 4x4.
- Linköping har nu sin tredje bil. Först var det en IH 1200, därefter en Scania P 92 och nu en Scania P 360 4x4.
- Örebro har nu sin tredje bil. Från början var det en Scania SBAT 111 6x6, därefter en Scania P 93 HK 4x4 och nu en Volvo FM 440 4x4.
- Kalmar har haft två. Först en Scania L 80 och därefter en Scania P 92 som nu är släckbil utan kran i Rockneby.
- Nacka har haft två. Först en Scania L 80 och därefter en Scania P 113 som såldes till Ystad (SÖRF).
- Helsingborg har haft två. Först en Scania L 50 och därefter en Scania SBAT 111 6x6.
- Karlskrona har haft två. Först en Scania L 50 och därefter en Volvo FL 10.
- Östra Grevie i Vellinge kommun har nu sin andra. Det var först en Chevrolet CK 30 och nu en Unimog U 1300L
- Varberg har haft två. Först en Unimog U 416 och därefter en Scania P 93HK 4x4 (nu i Höglandet på station Farstorp).
- Uddevalla har nu sin andra. Först var det en Scania SBAT 111 6x6 och nu en Scania P 93 HK 4x4 som är till salu.
- Stockholm har haft tre. Först en gammal Scania-Vabis (kvar som veteran), därefter en Scania-Vabis L 76 (kvar som veteran) och till sist en Volvo N 7 som såldes till en cirkus.
I Finland är det fortfarande mycket vanligt med kranförsedda räddningsbilar.
-
Ystads kran (Nackas gamla) ersatte en Scania SBAT, men när den kom till Ystad byggdes den om och man satte lådor på skåpet. Skåpet på Nackas gamla bil byggdes för att man skulle kunna transportera en personbil ovanpå skåpet, för att snabbare kunna rensa undan på en olycka. Den funktionen behövs knappast idag, bärgarna är ju fort på plats. Nackas var byggd för Stockholms trafik och där gjorde den säkert nytta.
Det har även stått en kranbil i Tomelilla som flyttades till Lövestad och ersatte en Chevrolet. Men Det verkar som om även den kranbilen är borta ur fordonsflottan.
Bilderna är från Crusingen i Ystad i Våras
-
Kranbilen i Ystad används ännu,
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article2012343/Trafikolycka-pa-vag-11.html
på bild nummer 2 kan man skymta kranbilen.
-
Även Trelleborgs gamla 1020 (BHY 215) hade också en kran. Den är nu avyttrad.
Bilen är avställd sedan igår och ägs av Sala Brand AB enl. bilregistret.
-
Sen har vi de som var mer kranbil än räddningsbil. Göteborgs och Malmös Magirus Deutz KW20 på 70-talet. Och Malmös IH Truck kranbil på 60-talet och Trelleborgs bärgningsbil på GMC-chassi från 60-talet.