Utryckningsfordon > Övriga fordon

Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare

<< < (3/11) > >>

Pelle Tumlare:
Detta fordon innehåller kuddar  och kompressorer för uppvältning och nedtagning av t.ex tunga fordon som har vält.
Bärgning/lyft med kuddar är ett skonsamt sätt att vrida runt ett  liggande ekipage genom att lyftkraften fördelas på en större yta jämfört med att koppla kätting eller bredband.
Givetvis har dessa metoder en fördel i en del situationer förstås.
Jag tror inte att blåljusen är inkopplade,dom används i så fall inte vad jag vet.
"vattenkanonen" på taket tjänstgör nu som en liten belysningsmast,bilen är mycket användbar genom att den utan besvär kan köra hela vägen fram till en haverist.
Det är ju som bekant inte alla som välter mitt på E4  :D

Jan-Erik Sundlin:
 
 Så här såg haveribrandbilarna ut när det begavs sig på Flygvapnet.

 

Detta fordon har jag fotot på F17 Kallinge under 80-talet.
Nu är dom ersatta av FV nya haverifordon.

 Hälsningar
   Jan-Erik   8)

JS:
Jag tror inte heller att blåljus på Assistancekårens bil är inkopplade.

Bilen används, som Pelle Tumlare skrev, som "kuddbil". Andra kårer har valt t.ex släpkärror men Mjölby Bärgning & Transport har valt ett lite annorlunda koncept som kan ta sig ända ut på åkern till haveristen. Bilen används även ibland som barriärbil på just E4:an.

Det fanns ett reportage om Mjölby Bärgning & Transport i tidningen Trailer tidigare i år. Där stod det en del om SBAT:en.
Tyvärr hittade jag inte tidningen just nu...  ::)

-Mattee-:
Såg idag att en bärgare från Ramströms i Västerås hade blåljus. Hann dock inte titta så noga då den bara åkte förbi mig, men det såg ut som att det bara var blåljus bakåtriktat. Alltså i mitten av ljusrampen var det blått, och orange på sidorna, på baksidan av ljusrampen. Någon som kan bekräfta detta och som har information om fordonet?

Falo-01:
Bekräftar härmed!

Ramstöms sätter i blåljus i sina ramper enbart bakåt, samt sidoblink i speglar. Ej framåt!!!
De har 3 bilar klara inuläget, resten kommer monteras vart efter!
Det ser bra ut.  :)
Dom hänvisar till prejudicerande dom i hovrätten.
Nu kommer vad jag fått veta flera bärgare o övriga vägfordon montera i rask takt!

Domen ger tydligen ALLA rätt att ha det bakåt ?? Låter otroligt! Ska försöka få tag i domen o lusläsa den, kan ju vara bra att veta rent yrkesmässigt för mig om inte annat.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion