Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Anders Roger Larsson

Sidor: 1 2 [3] 4
31
Övriga fordon / SV: Brandkårens bärgningsbilar
« skrivet: 15:40 - 21/09 2012 »
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...

Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.


Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.

Enligt de uppgifter jag har är vagnen från 1927. Ombyggd till bärgare 1940. Finns det reg.bevis?

http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm

Intressant är även att se de extra stödbenen längst bak som visar att vagnen i första hand är till för att lyfta/säkra och i andra hand till att bärga fordon med även om det går utmärkt.

32
Övriga fordon / SV: Brandkårens bärgningsbilar
« skrivet: 06:45 - 12/09 2012 »
Skall se om jag har en bild på bussen. Har i alla fall en fin svartvit bild på IH M598 Rn 37 - en likadan buss eller möjligen samma? Fast det står Malmö stads brandkår på den... Oavsett vilket så skickar jag gärna bilden om Du vill.

33
Övriga fordon / SV: Brandkårens bärgningsbilar
« skrivet: 21:40 - 11/09 2012 »
Finns lite mer uppgifter här om denna bil:

http://www.tow.se/oldcartowgmc/gmc-000-s510000.htm

Tror att det var den här bilen som fanns på Hallandsås fast man vet ju inte:

http://www.tow.se/oldcartowgmc/s510224.htm

Kul att få det nya reg.nummret på bilen!

34
Övriga fordon / SV: Malmös grå och röda ambulanser
« skrivet: 18:56 - 26/08 2012 »
Tack för ett kunnigt och givande svar. Ang Ulricehamnbilen fick jag för mig att den varit i Malmö en sväng mellan Ulrisehamn- och Strömstadstiden men så kanske inte var fallet. Än en gång Tack. 

35
Övriga fordon / Malmös grå och röda ambulanser
« skrivet: 16:46 - 26/08 2012 »
Några frågor om Malmöambulanser.

När kom de röd och gråfärgade ambulanserna i Malmö? och hur
länge hängde den med?

Vad var bakgrunden till denna färgsättning?

Fanns det fler organisationer som hade denna färgsättning?

Fanns det fler fordon än ambulansfordon som var målade på detta sätt?

36
Övriga fordon / Ambulans på andra våningen
« skrivet: 10:53 - 31/07 2012 »
Är det någon som kan tänkas veta vad de sysslar med här? Plats? Tror att det är någon mässa av ngt slag fast ambulansen verkar ju inte vara ny = ngt att visa upp!?  Fast i skapligt skick, hyfsad lackering och inga andra dekaler el. nummer.  Kan det vara något speciellt med just den här ambulansen? Trots att backljuset på vagnen är tända så framgår det av fler bilder att vagnen ganska troligt är på väg IN i fastigheten. Ambulansen är en Chevrolet med reg.nr AHS551. Två fasta rödljus och ett roterande blåljus.

37
Föreningen SUF / SV: Medlemsantal
« skrivet: 17:47 - 24/07 2012 »
Väldigt intressant att läsa denna historik  ;D Sedan kan man ju bara konstatera att välden förändras - på gott och ont. Konstellationer av olika slag kommer och går och uppväxande ungdomar har ofta andra intressen. Hemsidor tar över papperstidningar, föreningar dör ut när medlemsantalet sviker, osv, osv... Titta bara på bilistorganisationer, vem hör tex talas om att någon är med i M i dag? Jodå, jag är med i M men föreningen krymper. Likaså fackföreningar, husmodersföreningar, hembyggdsföreningar m m, m m - listan kan göras lång... är nog en samhällsutveckling som det inte är så mycket att göra åt. Men lite konstigt är det - varje polis, brandman, ambulansjukvårdare, bilbärgare och påbyggare borde ju vara intresserad av att vara medlem i SUF tycker man. Eller är man inte intresserad av sitt eget jobb?

38
Övriga fordon / SV: Polis Amazoner
« skrivet: 14:54 - 24/07 2012 »
Att Statspolisens bilar var först kan jag tänka mig, men när var det?

I Malmö fanns Kapitäner från 1960 - 62 som hade den lilla ljusskylten POLIS över vindrutan, två röda ljus framåt och så ett gult rotorljus mitt på taket. Rotorljuset hade kromad sockel och såg ut som ett sådant man senare kunde köpa på postorder och som var batteridrivet och hade sugfot för att "svensson" skulle kunna sätta den på biltaket och varna andra när han fått motorstopp.

1962 tillät VoV (Väg o Vatten) - efter skrivelse från statspolisintendenten - att statspolisen fick montera "en på taket anbragt anordning (fyr) som kan visa gult blinkande (roterande) sken". "Anordningen" rekomenderades att ha ett varvtal - dvs antalet blinkningar - på 120/min (+-30/min). Det        roterande varningsljuset var inte ett utryckningsljus utan tänkt att användes vid uppställningar av polisbilen som en varningssignal i kombination med - i förekommande fall - varningsblinker vid trafikolyckor m m pga att dom röda utryckningsljusen endast syntes rakt framifrån!

Den roterande gula lampan användes ändå ofta för att synas bättre även vid utryckning trots att den enligt dåvande vägtrafikförordningen inte var ett utryckningljus. Trots att det roterande varningsljuset blev tillåten från 1962 blev inte alla statspolisens bilar utrustad med denna. Först vid förstatligandet 1965 fick alla bilar denna utrustningsdetalj som i sin tur försvann 1970 när blåljusreformen infördes.

Varningsljuset var först av fabrikat Marchal, senare Hella eller Bosch och glödlampan var den första tiden en klotlampa på 45W och på dom sista modellerna en H1-lampa på 55W.

Det var intressant att höra att det fanns Kapitäner med roterande gult ljus. Jag har hört talas om tidigare att kreativa kommunder lät utrusta bilar med detta ljus men ej sett någon.


39
Övriga fordon / SV: Polis Amazoner
« skrivet: 23:08 - 23/07 2012 »
Det synes som om jag har fel, m a o minns fel! Jag kan i alla fall inte minnas att jag har sett någon Amazon med blåljus och jag vill minnas att jag fått det beskrivet som att Amazonen på museet är en av de sista i tjänst. Men jag verkar stå inför övertygande bevisning och får i så fall göra en "pudel". 1975 bodde jag fortfarande i Uppsala men minns ingen Amazon med blåljus. Det är väl bara att konstatera att mitt minne inte är så obegränsat stort som jag trodde. Och jag kan väl inte skylla på åldern, det är ju närminnet som sviktar först.

Var inte ledsen Du - vi är fler som minns och gör fel  :) Polisamazon var nog inte så vanlig "på slutet" - jag har sett en i verkliga livet med blåljus som var i tjänst och det var i Karlstad om jag inte minns fel  ::)

40
Övriga fordon / SV: Polis Amazoner
« skrivet: 05:02 - 23/07 2012 »
Nu har vi glidit över till polisen, men som ett resultat av tidigare ämne.
Jag vill påstå att det har aldrig funnits  någon Amazon med blåljus i aktiv polistjänst! Dessa var utrangerade 1/1 -71 när blåljusen  infördes. På senare tid har vi kunnat se en Amazon på film som har två blåljus men den tillhör inte PTM utan någon glad amatör någonstans. Den Amazon som tillhör PTM utgår jag från har kvar sina rödljus med orange saftblandare. Men jag har i o f s inte sett den på snart ett år. Den Amazon-kombi som också finns tillhör ju inte heller PTM utan någon privatperson som m a o representerar polisen (!) på olika träffar. Men den är ju mer korrekt utan några blåljus.
Hur länge tillverkades Amazon?

Nja, jag håller inte riktigt med Lasse. Amazonen på PTM är från 1970. Enl Huzell så var ett antal (fåtal?) Amazon i tjänst fram till ca 1975. (Amazon tillverkades fram till juli 1970). Det skall enligt. uppgift finnas ett foto med en målad Amazon och och en målad 240 på samma bild.

41
Övriga fordon / Polis Amazoner
« skrivet: 10:29 - 22/07 2012 »
Den information jag har är att förutom lagkraven så var det köparen som avgjorde hur ljusen skulle monteras - kunde bli på flera olika sätt på samma typ av byggnation.

Dom första gula rotationsljuset satt på dom första polisbilarna tillhörande statspolisen mitt på taket och bakom den vita sökaren. I samband med förstatligandet monterades ljuset på takets högra sida. I samband med högertrafikomläggningen i september 1967 flyttade rotationsljuset på nya fordon från höger till vänster sida för att ljusets placering på biltaket skulle vara ut mot körbanan. Polisen hade på den tiden budgetår från 1. juli till sista juni vilket innebar att nya fordon beställdes på hösten för leverans sent samma år eller under första kvartalet nästa år. De första fordonen med rotationsljuset till vänster kom alltså EFTER det att högertrafiken hade införts september 1967 - antingen sent 1967 eller början av 1968. Ljuset flyttades inte på fordon som redan var i trafik beroende på att riskerna för att det inte skulle synas ändå var mycket små.

En viktig anledning till rotationsljusets placeringen - först till höger på taket och sedan på vänster sida - var att polisbilen enligt instruktion vid tex en trafikolycka skulle placeras snett med bakluckan mot dikeskanten och fronten ut mot körbanan för att göra arbetet säkrare när utrustning hämtades i bagageutrymmet. Var då polisbilen parkerad på höger sida av vägbanan med rotationsljuset på vänster sida av taket syntes ljuset bakåt mot trafiken när bakluckan stod öppen.

Som kuriosa kan nämnas att den Amaszon polisbil från 1970 som finns på PTM hade först rödljus och sedan under sin aktiva tid naturligtvis blåljus. När bilen sedan renoverades monterades det gula ljuset tillbaka. Man monterade då felaktigt armaturen på höger sida.

42
Föreningen SUF / SV: Utökning av Fordonstyper.
« skrivet: 18:29 - 18/07 2012 »
   
   Utökning av fordonstyper vill jag härmed föreslå.    :P
Jag vill därför föreslå att detta utökas med

   Under Brand och Räddning med
Millitära räddningsfordon såväl inom Flygvapnet som övriga fösvarsgrenar
Flygplats räddningsfordon på civila flygplatser

   Under Polis och Tull
Polisfordon före 1965 såväl kommunala som statspolisen.
Båt och HKP (helikopter) som nu finns under special

   Nya bilder under Fordonstyper
Det skulle vara önsvärt att dessa på något sätt markeras under en begränsad tid som nya
vilket det nu är väldigt svårt att få grepp om.    :-[

Vad säger NI medlemmar om mitt förslag till Webbsidan??

Hälsningar
Jan-Erik S    8)

Låter bra tycker jag. Fast det kanske inte är genomförbart pga orsaker som man ej känner till.

43
Övriga fordon / SV: Sveriges modernaste ambulans
« skrivet: 22:04 - 15/07 2012 »
Detta kan Roger bättre än jag men beträffande Malmö så skötte brandkåren kommunens ambulanstransporter redan från början av 1900-talet. Från tid till annan hade Hälsovårdsnämnden huvudansvaret och stod även som ägare till fordonen. Detta upphörde omkring 1916.

Senare, i modern tid försökte Sjukvårdsförvaltningen skapa en egen ambulansorganisation för transporter mellan de olika vårdinrättningarna och hade väl som mest tolv ambulanser och transportbilar. Men det varade bara några år, sen efter en kommunal kraftmätning, fördes sjukvårdens ambulanser över till brandkåren. Vi skall då komma ihåg att Malmösjukvården inte ingick i Landstinget förrän, om jag minns rätt, under nittiotalet. I dag finns åter ett mindre antal transportbilar som är f.d. ambulanser. Sjukvården ingår nu i Landstinget/Region Skåne och Brandkåren/Räddningstjänsten Syd kör inga ambulanser.

Svensk Räddningstjänst hade en konkurrent och det var Räddningskåren. Den skötte till exempel ambulansverksamheten i Kristianstad och Hässleholm under femtiotalet och kanske en bit in på sextiotalet.

Det stämmer att Räddningskåren och Svensk Räddningstjänst (och även Falcks Räddningskår) var konkurrenter. Räddningskårens ambulansverksamhet i Kristianstad och Hässleholm varade till sommaren 1966 - sista tiden under namnet Räddningskåren Trafikavdelningen. Detta bolag aministrerades av Bärgningskåren fram till att de femåriga avtalen löpte ut under 1966 (Sista december 1965 var sista dagen för Räddningskårens verksamhet).

44
Övriga fordon / SV: Sveriges modernaste ambulans
« skrivet: 21:48 - 15/07 2012 »
Den var nog väldigt modern, då.
Jag undrar bara vad Svensk Räddningstjänst hade för verksamhet i Malmö? Var det inte Brandkåren som skötte ambulansverksamheten?

Om jag förstått saken rätt så skötte Svensk Räddningstjänst transporterna i första hand åt sina egna abonnenter och de hade många abonenter i Malmöområdet - har ingen uppgift om att SR hade något avtal med  kommunen.

45
Övriga fordon / Sveriges modernaste ambulans
« skrivet: 14:08 - 12/07 2012 »
I alla fall 1958. Och i alla fall om Svensk Räddningstjänst och ANA fick säga det. Plymouth Suburban -58.

Någon som vet mer om denna bil? Byggnation tex?

Obs att bilen är tvådörrars! På annat ställe på forumet beskrivs att vissa 50-talsbilar troligen fasades ut tidigare än "nödvändigt" då nödutgångar saknades. Denna bil bör kanske vara en sådan?

Tydligen hade Svensk Räddningstjänst ett rött kors i idenifieringslycktan på sina ambulanser - kommentar på det?

Visst hade väl Svensk Räddningstjänst eleganta uniformer?

Mer bilder här: http://tow.se/oldcarambplymouth/s500064.htm:


Sidor: 1 2 [3] 4