Övrigt > Övrigt

Nacka överväger lämna Södertörn för Storstockholm

(1/3) > >>

heimer:
Jag läste att Nacka kommun överväger att lämna Södertörns Brandförsvarsförbund för att istället gå med i Storstockholms Brandförsvar. Enligt mig vore det helt klart ett steg i rätt riktning då man dels sannolikt återfår en beredskapsstyrka på 1+6 samt dessutom får en bättre geografisk sammanhållning mellan Katarina - Nacka - Värmdö brandstationer.

Är det någon som vet vad Nackas övervägande beror på? Är det främst den geografiska aspekten, den successiva neddragningen av beredskapsstyrkan eller någon annan anledning?

Mvh
Heimer

19-16:
Har inte kommunen något att säga till om när det gäller beredskap, fordon osv på de egna stationerna efter att man gått med i ett förbund?

heimer:
Jag tror det är förbundet som beslutar sådant. Kommunerna kan utöva sitt inflytande genom sina röster i direktionen, men där fattas mer övergripande beslut.

Mårten Eskilsson:
Som i så många andra frågor handlar det här om pengar. Nacka valde ju mellan Storstockholm och Södertörn redan när de lämnade sin egen organisation. Båda valen innebar en ambitionssänkning. De fick då ett mycket förmånligt pris från Södertörn och valde det spåret. Nu ska Södertörn skriva om sin förbundsordning och vill då ha ett enhetligt pris för alla sina medlemskommuner. Oavsett vilken organisation man väljer framöver så kommer det att bli dyrare för Nacka kommun.

Kommunerna kan absolut önska/bestämma en del även om man går med i ett förbund men det mesta bestäms av förbundsdirektionen. Vill man ha något extra blir det troligen mycket dyrare att vara med.

heimer:

--- Citat från: Mårten Eskilsson skrivet 13:05 - 23/11 2023 ---Som i så många andra frågor handlar det här om pengar. Nacka valde ju mellan Storstockholm och Södertörn redan när de lämnade sin egen organisation. Båda valen innebar en ambitionssänkning. De fick då ett mycket förmånligt pris från Södertörn och valde det spåret. Nu ska Södertörn skriva om sin förbundsordning och vill då ha ett enhetligt pris för alla sina medlemskommuner. Oavsett vilken organisation man väljer framöver så kommer det att bli dyrare för Nacka kommun.

Kommunerna kan absolut önska/bestämma en del även om man går med i ett förbund men det mesta bestäms av förbundsdirektionen. Vill man ha något extra blir det troligen mycket dyrare att vara med.

--- Slut citat ---

Om inte jag missminner mig så hade Nacka beredskap med 1+8 i (heltid) samt köpte Brandingenjörsberedskap ifrån dåvarande Stockholms Brandförsvar innan man gick med i Södertörn?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion