Utryckningsfordon > Övriga fordon

Ambulanser på 70-talet

(1/8) > >>

Fenix112:
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.

Lasse S:
Hej Lars-Owe, och andra!

Det märkliga var nog faktiskt att dom var i huvudsak koncentrerade till södra delen av landet, d v s Skåne,  Kanske att det byggdes runt 20 st, mellan tummen och pekfingret. Kungälv hade en men sedan kan jag inte påminna mig någon mer längre norrut än Skånska landskapsgränsen. Någon annan kanske vet?

Däremot så byggde ju Heinel samma skåpvariant men på Mercedes, vad hette den modellen, 115? Där byggdes åtmistone sex st varav de flesta gick i Stockholmsområdet. Om jag visste hur man gjorde för att bifoga skulle jag försöka. Men jag måste scanna på jobbet.

Lasse S:
Har scannat in några bilder Plymouth och den Mercedes jag nämnde. Hoppas jag lyckas bifoga. Verkar som om jag måste göra flera inlägg då det första blev för stort. Nä, det går åt h-e, inte ens en enda bild får komma med! Max 600kB, hur litet är det?

Daniel Sjöholm:
Den här filen är exempelvis 422 kb. Upplösning 1980x1051.  Är du säker på att du gör rätt?

Fenix112:
Lasse S!

Jag har skickat epost till dig med länkar till "så-här-gör-man"-sidor.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion