Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: Janne skrivet 19:36 - 22/10 2012
-
Bild på SDA 113 ( A16) från 1967
-
SDA 163 från 1981
-
Här är en av mina favoriter.
Under åren 1959-1964 köpte Stockholms brandkår 5st soteldsbilar (Motorspruta mindre)
Volvo L420 11Z och L420 11 den sista rullade i Stockholm fram till 1976.
Bilden visar Katarina brandstations A58 från 1959
-
Ett sorgebarn.
När det var dax att byta ut Bromma brandstations Ford från 1958 fick man en Volvo F83-34D årsmodell 1970
Jag tror att den var den första motorsprutan men jalusiskåp i Stockholm.
Bilen visade sig ha en allt för svag dieselmotor den var så slö att man lätt cycklade ikapp med den.
BR fick stå ut med bilen till 1975 då den skrotades och ersattes av en Volvo F84 från 1975
-
Tack så mycket för bilder och info, Janne :)
-
50 år mellan bilarna
A6 Scania Vabis 1931
Pump 2000L/min Skumtank 125L Slangkärra 300M slang
SDA 171 Volvo F613 1981
Pump 1500L/min Tank 1200L
-
Ännu en favorit
1967 inköptes 4st Motorsprutor av typ Volvo F83-84B
dessa placerades på
Östermalm A20
Katarina A30
Brännkyrka A60
Spånga A90 årsmodell 1966 men levererades 1967
Alla var i tjänst i drykt 10år utom A60 som skrotades redan 1972
-
Brännkyrkas stegbil A67
Scanis Vabis L23 årsmodell 1949
De var i tjänst på BK ända fram till 1968.
-
Mer ögongodis! Man tackar ;D
-
Stockholm hade under 50 talet 6st motorsprutor av modellen Ford i tjänst
A66 1948 Solhem
A70 1956 Kungsholmen
A72 och A73 1954 Enskede
A78 1958 Bromma
A80 1958 Johannes
Nedan Enskede brandstation (Nuvarande Farsta brandstation)
Motorspruta A72 ford F620Z årsmodell 1954
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMSVD036100S.JPG
Brandbil från Katarina i krock med en poppel hörnet Folkungagatan/Östgötagatan 1956.
-
Skärholmens brandstation 1972-1980
När nuvarande Brännkyrka och Kista brandstation var färdigbyggda 1980
stängdes Skärholmen och A51 och A54 flyttade till Kista
och fick nya anropsnummer 182 och 184
A50 Släckbil modell Volvo F84 1971.
A51 Stegbil Magirus 1971
A54 Jeep Unimog 1972
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMSVD036100S.JPG
Brandbil från Katarina i krock med en poppel hörnet Folkungagatan/Östgötagatan 1956.
Den bilden är bra !
Ett bevis på att man kunde bygga bilar förr.
Trädet gick tvärt av och bilen ser nästan oskadad ut.
Den rullade för övrigt till 1968, de e vad jag kallar kvalitet :D
-
Instämmer! Kraftig ram och tjock plåt ger ett fint krockskydd! Man kunde bygga bilar förr!
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg
Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret. ;)
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg
Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret. ;)
A780 är väl en Ford - kanske från 1953? Svårt att se med pumpen.
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg
Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret. ;)
A780 är väl en Ford - kanske från 1953? Svårt att se med pumpen.
Det stämmer det är en Ford :)
Anrops nr: A80 stn Johannes Reg nr: A780 är en Ford F500 från 1958
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg
Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret. ;)
Hobbytjänst på Olofsgatan besökte jag ett antal gånger under 50- och 60talet. Det var bla tågintresset som drog mig dit. Dessvärrre hade jag ju inte pengar att köpa byggdelar då till tåg.
Några kvarter därifrån låg då Wentzels på Apelbergsgatan 48, och där har jag köpt balsamodeller sedan 1948. Idag är det huset rivet och där finns nu bla ett läkarhus. Wentzels finns idag i Stockholms Galleria.
Det är många byggsatser i balsa som blev inköpta sedan även i plast, nu består hobby byggandet av tåg i bara mässingen samt modellbilar i H0 och 1:43.
Hälsningar
Jan-Erik 8)
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF035634S.JPG
Befälsbil Chevrolet Master de luxe 1939 utanför station JO 1945. Snygg vagn.
-
Befälsbilen är om jag har rätt info den första bilen på Sthlms Brandkår som fick rött rotationsljus.
Det var väll även den bilen som var först med radio på brandkåren.
Som synes så är även bilen förlängd rejält.
Finns det någon bild på bilen från 50- talet undras??
Hälsningar
Jan-Erik 8)
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SVD029966S.JPG
En bild från 1957 men tyvärr svårt att se något ljus på taket.
-
Befälsbilen är om jag har rätt info den första bilen på Sthlms Brandkår som fick rött rotationsljus.
Det var väll även den bilen som var först med radio på brandkåren.
Som synes så är även bilen förlängd rejält.
Finns det någon bild på bilen från 50- talet undras??
Hälsningar
Jan-Erik 8)
Den här bilden är från 50 talet
-
Befälsbilen är om jag har rätt info den första bilen på Sthlms Brandkår som fick rött rotationsljus.
Det var väll även den bilen som var först med radio på brandkåren.
Som synes så är även bilen förlängd rejält.
Finns det någon bild på bilen från 50- talet undras??
Hälsningar
Jan-Erik 8)
Jag är tveksam till att den hade rött rotationsljus, bilen är årsmodell 1939 men kom i tjänst först 1945 och byttes 1960 mot en Volvo Amason modell 1960. Amasonen hade inget roterande rödljus från början men fick det år 1961.
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg
Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret. ;)
Det är JO:s skyddsbil A15 en Volvo LV2920S från 1940, från början kallade man bilen för röksugbil
men på 50 talet ändrades benämningen till skyddsbil.
-
Tack för all info Janne! Fantastiskt fina bilder av gamla fordon från Sthlms Brandkår. :)
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF044507S.JPG
Scania stegbil vid branden i Grand Hotells nybygge 1951.
-
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMSVD037826S.JPG
Invigning av Enskede senare Farsta brandstation 1956.
-
Några olika årsmodeller på avbröstbara stegbilar.
A2 Brännkyrka Scania Vabis 2555-1 årsmodell 1931 med Stockholms stege
A23 Brännkyrka Volvo LV 292DS årsmodell 1945
A57 Kungsholmen Scania Vabis L21 årsmodell 1949
A77 Kungsholmen Volvo L420 12Z årsmodell 1958
-
136 Katarina Volvo F407 årsmodell 1979
-
Hässelby brandstation
Brandkår startade sin verksamhet 1918.
När Hässelby och Spånga inkorporerades med Stockholms stad 1949 kom kårerna att tillhöra Stockholms brandkår (Borgarbrandkår) fram till 1965 då nya brandstationen i Spånga (Vällingby) var färdigbyggd.
A62 Motorspruta Ford modell 51 årsmodell 1936 (i drift mellan 1950-1965)
A44 Motorspruta (Soteldsbil) Volvo LV 125DS årsmodell 1941 Ã…r 1965 flyttad till Vällingbystationen
-
Solhems brandstation
Brandkår startade sin verksamhet 1925.
När Hässelby och Spånga inkorporerades med Stockholms stad 1949 kom kårerna att tillhöra Stockholms brandkår (Borgarbrandkår) fram till 1965 då nya brandstationen i Spånga (Vällingby) var färdigbyggd.
A4 Motorspruta Scania Vabis 2555/2 årsmodell 1931
A18 Tankbil Scania Vabis 2556 årsmodell 1933
A66 Motorspruta Ford 798T årsmodell 1948 i drift 1951
-
Så här ser stationen ut
-
Här kommer två bilder till på Hässelbys Ford 1936. Den fick på senare år en träpåbyggnad över förarhytten. Jag har uppgifter på att den var i trafik 1936-1956 då den byttes ut mot Volvo 1941.vf
Var kvar hos brandkåren till 1962 då den såldes till en privatperson. Avförd ur bilreg. 1967.
https://docs.google.com/file/d/0B9BQXFFd49JWMjE2OWVkNjEtYmE5ZS00NTMwLWJmODEtMDc0MWQxZTdiZDFm/edit?hl=sv&pli=1
-
Detta är så härligt! Varmt tack för att ni lägger upp Stockholmsbilder :)
Ni andra kan väl också skriva något. Vi måste uppmuntra och tacka 8)
-
Hallå
Nostalgibilder kan det aldrig bli för mycket av.
Stockholms bilder speciellt ligger väldigt varmt om mitt hjärta.
Att Sthlm BK hade ett flertal Ford bilar i sin flotta har jag klart missat
Hälsningar
Jan-Erik 8)
-
http://bromsten.nu/SpangaBygden/Nr%2012.pdf
Solhems borgarbrandkår. En historik. Glad Påsk!
-
Tack Håkan intressant läsning !!