Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Luckan

Sidor: [1] 2
1
Övrigt / SV: Stockholm brinner
« skrivet: 00:07 - 28/02 2013 »
 Visst är det två olika bolag (Titan och Strix) som gör dem, men jag tycker inte skillnaderna är så väldigt stora. Lite smådetaljer i redigering och klippning och sånt, men inte så mycket annars.

2
Jag tror också på en "statlig lösning" typ finska modellen. Lite löjligt nu ändå eftersom SOS ägs av staten 50%, landstingen 25%, och förenade kommunförbunden 25%. Att landstinget då lägger över ambulansverksamheten till en "konkurrent" känns fruktansvärt ologiskt!

Precis som du skriver så blir man förbannad när politiker påstår att utarmningarna blivit snabbare. Det kan väl i och för sig stämma, beroende på när man startar den klockan som de hänvisar till. Allt går ju att "bevisa" med statistik, förbannad statistik, och om inte det hjälper, ren jävla lögn. Som man givetvis kallar statistik! Och om inget annat hjälper, så kan man alltid ta skydd bakom den där ogenomträngliga skyddsbarriären; Patientsekretessen!!
Men ingen kan annat än ljuga, om man påstår att utarmningarna blivit bättre!! De politiker som gör det är antingen okunniga eller lögnare!

Undrar vad Jämtlands läns landsting skulle göra om Medhelp skulle knacka på? Där är man ju, vad jag förstår, inom flera organisationer och myndigheter, väldigt nöjda med Trygghetens hus! Kanske storstadspolitikerna skulle släppa prestigen och faktiskt anamma något från "lillebror" i norr! Eller är det helt jävla otänkbart??!!

3
Och hur fungerar samverkan med ambulansoperatören? Och med det menar jag när medhelp tagit över dirigeringen. Hur kommer SALSA-larmen att fungera? Hur vet ambulansoperatören om det passerar brandbil precis utanför ett hjärtstopp när man inte jobbar i samma system.

Ta SOS i Malmö som ett idag väl fungerande exempel. Räddningsoperatören som råkar höra att en kollega tar emot ett samtal om hjärtstopp, och vet att en brandbil befinner sig inte långt därifrån och är närmsta resurs, larmar denna via radio samtidigt som ambulansdirigenten larmar ambulansen. Snabbare än så kan ju inte hjälpen vara på väg!
Tänk om polisen passerar adressen just då. Synd att de inte sitter med samma system i samma central. Jisses vilken kraft man då skulle kunna agera med för att snabbt rädda liv!

Att RC i Stockholm jobbar i samma system fortfarande är ju det enda vettiga alternativet tekniskt sett. Vad jag vill lyfta fram är ju att för inte så länge sedan satt man i samma central som SOS. Varför man bestämde sig för att dela upp sig i två delar och flytta ut vet jag inte. Man kan bara konstatera att så skedde. Om man bygger ett helt nytt samverkanshus och detta händer igen så står man ju där med tomma lokaler. Helt vansinnigt! Vad finns det för garantier mot detta? Inga, som det ser ut idag!

Jag tror att fördelarna hade övervägt mycket med en samverkanscentral där alla är samlade, även om kanske inte nödvändigtvis i samma rum eller våning. Ta t.ex. en större olycka eller brand , där flera organisationer går upp i stab. Samtliga inre befäl kan snabbt samlas i ett gemensamt stabsrum med gemensam teknik. Kan ju inte bli bättre!

4
Som jag ser det så är det ett helt vansinnigt projekt att bygga en samverkanscentral där inga organisationer ingår, eftersom alla har sina egna åsikter och driver varje organisation efter egna idéer. Kan det dessutom ändras varje gång en ny upphandling avgörs, så är det ännu värre! Eller att helt plötsligt ett räddningsförbund vill ha sin egen central nånstans. (T.ex. två st i Stockholms län)

Enda lösningen, enligt min åsikt, är att staten tar över driften eller ställer såna villkor som innebär att blåljusorganisationerna finns på samma plats och utvecklas i samråd med varandra med en teknik som gör det möjligt att samverka i både mindre och större skala. Tänk vilka fördelar man skulle ha vid t.ex. En brand på ett tunnelbanetåg mitt i rusningstid i ett rör mellan två stationer. Vilken av alla dessa organisationer är INTE inblandade då?

Tanken med SOS när det startades, var ju att gå ifrån att man ringde nödnumret för att sedan bli kopplad till brandkåren eller ambulansen. Man skulle vinna tid på att operatörerna satt på samma plats och kunde se och prata med varandra. Medlyssningen innebar att alla kunde höra samtalet och sedan larma ut enheter utan att uppringaren skulle behöva prata med varje organisation och "dra historien en gång till". Tro fan att de till slut skriker "Men bara skicka nån då för fan!!"
Och var är vi nu?? Tillbaka till växeltiden innan SOS!!
Ta landets största stad, Stockholm, som exempel. Snart ringer du 112 och du kommer till SOS som nu åter blivit en växel i detta län. Varken räddningstjänst eller ambulans styrs därifrån längre!

Igår stod jag och en kollega på ett restvärde, tillsammans med en insatsledare och en restvärdesledare på en adress och väntade på en polispatrull som skulle komma med nyckeln till en brandskadad lägenhet. (Polisens tekniker hade direkt efter branden tagit över innan restvärdet fick påbörjas, och sedan låst och lämnat platsen)
Vi pratade med SOS om att de skulle trycka på hos LKC för att polisen inte dykt upp. SOS gjorde detta och vi fortsatte vänta. Patrullen skulle visst då finnas i grannorten 10 minuter bort. Efter ca en halvtimme ser vi en patrull passera en gata längre bort på väg mot polisstationen där nyckeln skulle finnas. Efter ytterligare en stund ser vi samma patrull passera i andra riktningen utan att komma till platsen.
Då insatsledaren slutligen blir ihopkopplad med patrullen visar det sig att de fått beskedet från LKC att de kunde ta det lugnt och äta färdigt innan de skulle köra till räddningstjänsten med en nyckel. De hade inte heller fått rätt adress, och dessutom fel telefonnummer att ringa till oss. Observera att detta är den korta versionen i gårdagens fars.

Tänk så enkelt det kunde ha varit! Till att börja med var vi alla utrustade med RAKEL och hade kunnat samverka om vi bara vetat vad patrullen hette. Hade dessutom en gemensam ledningscentral funnits är jag övertygad om att det hade gått ytterligare lite smidigare. För mig var detta det värsta exempel på "viskaleken" jag varit med om.

Jag tror som sagt absolut på en samlad plats där alla aktörer jobbar med varandra!!

5
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 09:34 - 16/09 2012 »
Det är lite märkligt hur olika räddningstjänster "tolkar" riktlinjerna för hur fordon ska vara märkta. Då är det ju precis som Joroma sade i början att "det har ju rullat felmärkta bilar inom R-syd förr"!

Uppenbarligen har ju då 263-2040 ingen vattencontainer, men enligt MSB:s nationella riktlinjer skulle den då som lastväxlare byta nummer till 2060. Möjligtvis om det är en regional skumresurs, som SMC-containern är, kunde den heta 269-2040, alt 269-2060.
Vad gäller Höör så borde deras växlare heta 40 eftersom det primärt är vattenenheter. Jag kan inte se att man kan misstolka detta, utan det står väldigt tydligt. Se sidorna 7-9 i dokumentet i länken.

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Lara_sig_Rakel/kommunikationsplanering/Anvisningar_nummersattning_raddningstjanstmfl_120228_ver_2.2.pdf

6
Övrigt / SV: Gemensam alarmeringstjänst?
« skrivet: 13:30 - 23/06 2012 »
Ett av problemen just idag med en gemensam lednings/alarmeringscentral är polisens anmälningsplikt. SOS garanterar inringare att vara anonyma om de vill och lämnar inte vidare namn eller telefonuppgifter om uppringaren inte samtycker. Skulle de finnas i samma central finns "risken" att en polis råkar höra uppgifter som de måste anmäla, samtidigt som SOS garantera anonymitet. Här gör lagstiftningen att samarbetet krockar!

(Anledningen till att SOS inte lämnar ut uppgifter till polisen är; En eventuell ångerfull gärningsman i ex ett misshandelsfall kan påkalla hjälp anonymt, hellre än att den skadade personen aldrig får hjälp för att gärningsmannen inte vill påkalla hjälp med risk att bli angiven till polis av SOS.)

Som f.d. SOS-operatör anser jag att bästa hjälpen (fram tills lagstiftningen tillåter annorlunda) till att minska fördröjningarna i utlarmningstider mellan olika aktörer, är att man där lagar och sekretessen tillåter, arbetar i samma datanätverk. Där kan medlyssning mellan operatörerna och samma uppgifter på skärmen drastiskt minska utlarmningstiderna. Här är förmodligen kostnaden en faktor eftersom SOS äger tekniken.
Med gemensamt datanätverk spelar det ingen roll om den som larmar räddningstjänsten inte sitter i samma central som den som tar emot 112-samtalet. Meddlyssningen skickas till kollegan bredvid eller i centralen 5 mil bort. De får samma uppgifter på skärmen och kan lyssna på samtalet. Utlarmningstiden påverkas inte!

Sdl 706 och brandman 34; Ni tillhör en larmcentral som får larmen överringda av SOS. Vid bränder kopplas samtalet direkt över till LC och SOS lyssnar lite för att eventuellt larma ambulans i de fall människor kan vara skadade. I annat fall får LC begära ambulans om de vill ha denna med på larmet. Fördröjningen kan där vara lång!

Vid trafikolyckor sköts intervjun av SOS och en medlyssnande SOS-operatör samlar de mest nödvändiga uppgifterna för en utlarmning, och ringer sedan upp LC och berättar uppgifterna för dem. Innan LC har börjat skriva in uppgifterna i sitt system har SOS redan larmat flera ambulanser. Har själv varit med om en skillnad på sju(!!!) minuter pga en skadad och förvirrad uppringare vid en trafikolycka. Ett gemensamt datanätverk med medlyssning av alla hade kunnat minska tiden rejält!

Summa sumarum: Gemensamt datanätverk och medlyssningar!!

7
Övrigt / SV: En riktig Norgehistoria?
« skrivet: 10:39 - 13/05 2012 »
Tyvärr händer det att uppringare på vägarna inte har en aning om var de är. Har själv varit med om att uppringare säger att "de är mellan Malmö och Kristianstad och ser något som brinner en bra bit från vägen ute på landet." Hur larmar man rätt station där? Har man tur och tekniken funkar optimalt så kan man få upp en ungefärlig mobilpositionering. Om inte, ja larma Hyllie och Bromölla så får de väl mötas havlvvägs på E22:an. Skämt o sido, inte helt lätt.
En av nackdelarna är ju dessutom att SOS arbetar i ett nätverk och kan sittat på vilken SOS-central som helst i landet och arbeta i samma skärmbild, medan Kristianstad, som larmar Kristianstad, Bromölla och Östra Göinge, tyvärr står helt utanför detta nätverk.

8
Räddningstjänst och brandkår / SV: R-syd 261-1280
« skrivet: 14:26 - 29/04 2012 »
Tackar för alla svar  :)

9
Övrigt / SV: Inget behov av rökdykarberedskap?
« skrivet: 13:39 - 22/04 2012 »
Ska kolla MSB och IDA.

Precis som du säger anser jag också att man måste lägga mer pengar på alternativa lösningar, och det är här jag menar att man "ryckte på axlarna" och hänvisade till att man inte fick tag på deltidare, innan man försökt sig på dessa alternativa lösningar, mycket säkert på grund av ökade kostnader.
Vet du någon räddningstjänst som har just såna kombitjänster? Problemet är ju fortfarande då att många arbetspendlar. Även om du t.ex. behöver en vaktmästare på en skola så måste ju den personen bo på orten om beredskapen ska fungera mer än bara dagtid. Den enda station som jag känner till som har olika beredskap på dygnet är Byrlöv i R-syd. 1+1 dagtid och 1+4 kvällar/nätter och helger. Finns det fler?

10
Övrigt / SV: TV-serier
« skrivet: 18:26 - 08/04 2012 »
Själv tycker jag att det är intressant även om det är samma samma samma. Dock har jag som "verksam i branschen" (SMO-studerande) börjat bli lite trött på när de klipper in sekvenser i form av bild och ljud (läs: blåljus och sirén) bara för att det ska bli lite häftigare, lite coolare, och lite mer attraktivt för tittaren (112 På Liv och Död är JÄTTEFLITIGA på inklippta sekvenser). Själv ser jag det stundvis som en bra källa för lärande och uppdatering av mina egna kunskaper. Tror absolut att det finns de som tröttnat på dessa program.


Håller helt och hållet med!
Tycker det blivit löjligt att de ALLTID klipper så det ser ut som att ambulans och polis kör med blåljus och sirener. Framför allt när det gäller ambulans! Folk tror ju att allt de ringer för är livshotande och att alla får ambulans för allt! Nog för jag kan hålla med om att i vissa fall gör SOS fel, men detta gör ju inte jobbet lättare för dem! Har själv jobbat på SOS och FÖR många tror att ambulans är en rättighet så fort man ringer 112 för vad som helst, och att den alltid ska komma med blåljus och sirener, t.ex vid ett ryggskott.  >:(

11
Övrigt / Inget behov av rökdykarberedskap?
« skrivet: 18:06 - 08/04 2012 »
Hade ett samtal för en tid sedan med en förvaltningschef, i en kommun med både hel- och deltidsstyrkor, som verkade mena att deltidsproblematiken inte går att göra något åt, och ifrågasatte om rökdykarberedskapen behövs där bemanningsproblemen finns. "De flesta bränder och olyckor inträffar ju dagtid då de flesta människor är vakna och kan hejda skadeutvecklingsförloppet eller sätta sig i säkerhet och därigenom inte behöva räddas av rökdykare."

Självklart spekulerar jag nu, men det låter som ett uttalande som är konstruerat efter behovet av en ursäkt för att man inte kan/har jobbat för dåligt på, att lösa bemanningsproblematiken på deltidsstationer! Borde inte behovet för livräddning via rökdykning vara störst på natten när folk sover? Röken får ju dig att tappa medvetandet innan du vaknar och kan rädda dig själv!
Har svårt att köpa att man inte försöker sig på alternativa lösningar i bemanning innan man hänvisar till "statistik och förbannad statistik"!

Är där någon vet eller var man hittar uppgifter och statistik över vilken tid på dygnet dödsbränderna inträffar?

12
Övrigt / Olika deltidsbemanning över dygnet
« skrivet: 17:35 - 08/04 2012 »
Så vitt jag vet så använder sig R-syd av Station Burlöv som är en deltidsstation av bemanningsformen 1+1 mån-fre 07-17 på 5 min, och övrig tid 1+4 på 5 min.

Finns det fler deltidsstationer i landet som gör så här?
Kan detta var en lösning på deltidsproblematiken?

13
Räddningstjänst och brandkår / R-syd 261-1280
« skrivet: 17:19 - 08/04 2012 »
Någon som vet vad detta fordon används som idag. Jag vet att tidigare har N3 befälet (Vakthavande brandingenjör) använt den, och när befälsorganisationen gjordes om så blev den 261-1080 och användes av yttre befäl. Eftersom det finns en ny 1080 så undrar jag om 1280 går som reserv till 1080 eller har den nåt att göra med larmbefälen?

14
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 10:18 - 12/02 2012 »
Det är möjligt att det blivit förändringar, och det stämmer att Lödde fick Eslövs lastväxlare och tank, men Lund har fortfarande en vattentank på 2040. Det säger sig lite självt att det primärt är en tankenhet eftersom den den heter just 2040. 40 står för tankenhet med minst 5000 liter vatten. Om slangcontanern står i Lödde eller Lund nu för tiden kan jag inte svära på.

15
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 21:00 - 04/02 2012 »
Inte helt säker, men jag misstänker att det är SMC-containern för storskalig släckutrustning. Innehåller bl.a. 1600m 150mm slang och två kanoner på 8000 l/min.
R-syd har SMC-utrustningen utsatt på station Centrum i Malmö och Gastelyckan i Lund.

Normalt står 263-2040 lastad med vattentank som enda tankbil på stationen.

Sidor: [1] 2