31
Räddningstjänst och brandkår / SV: 4-axliga tankbilar
« skrivet: 21:30 - 11/04 2015 »
Nynäs hade nog iof inte så mycket att välja på med tanke på vikten. Tankbilar är man ju fri att göra som man önskar, 2, 3 eller 4 axlar.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Jag tycker att det är en tråkig utveckling att man gör sig av med "riktiga" terrängbilar såsom Volvo C303/306, Unimog etc..
Jag tror ändå komforten kan spela in. Oftast på ytterstationer fungerar även pickuperna ("terrängbilarna") som kombinerade fordon, som kan användas som vanligt transportfordon, bil för IVPA samt då lättare terrängkörning. Eftersom man inte så ofta kör i terräng, så har man ett fordon som att är bättre lämpad för dom andra nämnda uppgifterna (IVPA & som transportbil). För tuffare terrängkörning kan man då använda en terräng-MC.
Men på huvudstationerna/heltidsstationerna förstår jag dock inte varför man inte kan behålla sin C303 eller Unimog..
Jag är tveksam till att fyrhjulingar på deltidsstationer är så lyckat. Upprätthålla kompetens på ytterligare en pryl som används väldigt sällan är inte alltid så lätt. Bättre då med ett fordon som används ofta ist.
Landrovern har väl en fördel med korta överhäng, men drivlinan verkar åtminstone på pappret inte särskilt imponerande. Lastvikten är väl inte heller i toppklass.
Med risk att sticka ut hakan undrar jag i alla fall om inte Falkenbergs IVECO är en ren terrängbil? Tror det är en militär variant som är byggd för mer tuff terrängkörning. Däremot IVECO Daily 4x4, som finns ganska frekvent t ex i Tyskland, är ju inte en renodlad terrängbil utan mer att jämföra med t ex MB Sprinter 4x4.