Författare Ämne: Halksäkerhet  (läst 7553 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
Halksäkerhet
« skrivet: 13:23 - 26/02 2014 »
I samband med olyckan på Bulltofta halkövningsbana med en SÖRFs tankbil så har det framkommit funderingar kring 3-axliga fordons beteende i halka. Det är då de fordon där tredje (bakre) axel är styrd. Det har sagts att sådant fordon verkar vilja "rotera" kring den fasta bakaxeln vid sladd och då även i låga hastigheter.

Är det någon på forumet som känner till sådana beteenden och/eller har egen erfarenhet?
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halksäkerhet
« Svar #1 skrivet: 20:16 - 27/02 2014 »
Inget som jag har upplevt någon gång. Kör man en treaxlig bil med löpaxeln upphissad så bli fordonet avsevärt mkt vingligare. I detta fallet var det en tankbil eller lastväxlare som generellt är vingliga fordon pga hög tyngdpunkt.