Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lasse S

Sidor: 1 ... 28 [29] 30
421
Övriga fordon / SV: Röda utryckningsljus på gammal kämpe
« skrivet: 22:21 - 10/04 2012 »
Ja, på den tiden syntes utryckningsfordonen ordentligt! Vi som minns.

422
Ambulans och sjuktransport / SV: Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 22:46 - 30/03 2012 »
Med tanke på det stora utbud som finns på marknaden, så tycker jag det är märkligt att man väljer en bil som man vet att man måste höja taket på för att den skall fungera!

423
Ambulans och sjuktransport / SV: Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 21:36 - 01/03 2012 »
Jag tänker mig inte att man skall använda t ex en Chrysler 300 som ambulans. Men i Renault på bilden får man säkerligen plats med både höga skåp och gott om takhöjd när patienten sitter upp. Och allt detta, och mer därtill, t ex hög dörröppning, eftersom man skaffat en bil som från början är tillräckligt hög. Det vore intressant om man kunde få veta priset, komplett, för dels en VW Multivan med förhöjt tak, dels Renault på bilden?

424
Ambulans och sjuktransport / Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 21:58 - 29/02 2012 »
I senaste Landet Runt gläds jag åt bilden på Renault-ambulansen från Järfälla. Ren och fin taklinje. Ingen fult pagodbygge a la kinesiskt tempel som på Volkswagen och Mercedes Vito, som dessutom torde vara dyrt och kostar mycket att reparera. Med dagens utbud av olika fordon i lämpliga storlekar synes det mig vara ett grundfel att till ambulans välja en bil där man vet att man måste göra en dyr, och oftast ful, höjning av taket.

425
Övrigt / SV: Falsk svensk polisbil på en gata i USA. [1 bild]
« skrivet: 22:26 - 25/02 2012 »
På en gata i Wien, Österrike, fotograferade en person en Volvo V70 i svenskt polisutförande förutom blåljus. Detta resulterade i en
smärre utredning här ifall någon stulit en svensk polisbil? Jag konstaterade emellertid att Volvo:n var av en årsmodell då den nya polisstripningen överhuvudtaget inte existerade. Alltså kunde den inte ha svenskt ursprung. Den visade sig tillhöra en firma i Österrike som hade olika bilar som hyrdes ut till filminspelningar etc.

426
Gasdrift verkade inte fungera bra, det blev inte många efterföljare.
Bra att man nu satsar på en ordentlig motor! Diesel vinner i allt!

427
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Avregistrerade polisfordon
« skrivet: 20:42 - 24/01 2012 »
Vem kan hålla isär alla dessa byråkratiska institutioner? Bara några konsonanter som skiljer!

428
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Avregistrerade polisfordon
« skrivet: 22:10 - 23/01 2012 »
Jo, jag förstår vad du menar. Det där kan väl även skilja sig litet mellan myndigheterna
men jag utgår från att Polisen som sådan, rent generellt i landet, är bemyndigade att själva intyga
huruvida någon bil blivit skrotad eller ej. En privatperson kan ju inte det utan måste lämna bil till
auktoriserad bilskrot som intygar skrotningen. Polisens bilar är ju försäkrade hos Kommerskollegium
och det är nog ingen administrativ vinst att skriva över bilarna på dem. Är det så att du läst om en polisbil
som skrotats genom ett försäkringsbolag så TROR jag att det handlar om att den krockat med en av bolagets
försäkringstagare vilken även ansetts orsaka krocken och därmed skrotningen och alltså i slutänden står för kostnaden.

429
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Avregistrerade polisfordon
« skrivet: 20:45 - 22/01 2012 »
Står det att bilen är avregistrerad så är den naturligtvis så. Orsaken kan vara flera men i fråga om polisfordon
så är det väl sannolikast att den blivit skrot i någon krock. Tills det att registreringsnumret återanvänds så kommer
det upp i VTR med senast registrerad ägare oavsett bilen finns i bilhimlen eller exporterats.

430
Föreningen SUF / SV: Nästa nummer av tidningen närmar sig
« skrivet: 21:55 - 02/01 2012 »
Idag blev det julafton igen! UTRYCKNING kom!!!

Tack alla duktiga skribenter som gör att vi får vår tidning! Tack även alla ni andra
men vars namn kanske inte syns i den, för allt ert arbete bakom kulisserna! Lika nödvändigt
för att vi skall få vår stora läsupplevelse!

431
Från nya stegbilar från Sala Brand, och vad därtill hör, till demobilar från ARS med högre frontvinsch, allt i samma tråd!
God Jul!

432
Räddningstjänst och brandkår / SV: Trelleborgs nya hävare
« skrivet: 23:47 - 23/12 2011 »
Jämför bild på Vällingbys nya hävare, annan tråd. Ser ju exakt likadan ut!
Alltså får Trelleborg en Metz.

433
Intressant ämne! Ã…tervänder till min gamla "käpphäst", alltså går det att bygga stegar och hävare
mycket lättare än de tunga konstruktioner med dubbelhytt och boggie som varit vanligt på senare tid!
I Tyskland klarar man ju att bygga vanliga stegar och 32m Bronto på 15-16-tons chassien. Nu börjar vi kanske
lära oss även här!

434
Exakt vilket användingsområde de har för 32 m stegbilar vet jag inte, men jag kan tänka mig många.
I Tyskland snålar man inte på resurserna! Jag kan gott och väl tänka mig att t ex Ã…re gärna skulle vilja ha
en hävare om minst 32m på 6x6 chassie (eller 4x4), men kommer de någonsin att få så? Se bara på Jönköping som
som bara köper en ynklig 27m hävare trots att man är "provinscentrum" utan andra resurser i närheten!
(kanske privata alternativ finns?)
Hur många svenska kärnkraftverk har hävare överhuvud taget när man i Tyskland har minst 50-meters
hävare vid varje kärnkraftverk!

435
Räddningstjänst och brandkår / SV: Satsning på Gnesta
« skrivet: 22:10 - 05/12 2011 »
Gnesta har ju tidigare haft hyfsat höjdfordon, vill minnas 22m Nummela hävare. Uppenbarligen anser man att behovet finns
och Unimogen med kran får väl ses som en parentes/nödlösning.

Sidor: 1 ... 28 [29] 30