Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Polis, Tull och Kustbevakning => Ämnet startat av: Pelle Tumlare skrivet 04:55 - 25/03 2014

Titel: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Pelle Tumlare skrivet 04:55 - 25/03 2014
Tunnelbanepolisen är nog en av få enheter som åker målade amerikanska bilar av typ Chevavan fortfarande.
Fortfarande i fint skick, och idag träffade jag på dom vid en olycka jag jobbade på.
Då berättade dom att det är 3 st nya Tristar på ingång under året, kul att den typen av fordon lever kvar lite  :)
Jag försöker återkomma med lite bilder när jag ser dom!
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 20:29 - 25/03 2014
När vi ändå är inne på ämnet Stockholmspolisen och Tristar, så var det länge sedan jag såg RDH025 (http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18203) som tidigare gick som 1 39-1900, men som under förra året ersatt av en ny VW Caravelle (till synes likadan som den andra yttre kommissariebilen 1 39-1920). Var återfinns den Tristaren numera.. reservbil?


Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Pelle Tumlare skrivet 22:16 - 25/03 2014
Den var ute och rullade härom veckan,tror att VW:n går till vardags så att säga  :)
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 22:49 - 25/03 2014
Okej, då finns den kvar i alla fall. Måste dock ha annat rakel nr nu..  för både nuvarande 39-1900 och 39-1920 är som sagt VW:bussar (om inget ändrats de senaste dagarna..)
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: K9 skrivet 21:23 - 31/03 2014
Vet att man har haft lite el problem med Tristar Forden beroende på att man tryckt in för mycket utrustning i förhållande till batterikapaciteten i bilen. Den har ju fått bärgas ett par från insatser då batteriet dött.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:30 - 31/03 2014
Det finns mig veterligen inga andra i samhället än polisen som köper Tristar! Och då är frågan ifall bilen är så pass speciell eller polisens behov så pass unika att det är den enda bil som kan svarar upp mot fordringarna? Jag ifrågasätter att en i o f s motorstark bil, men med svajiga amerikanska vägegenskaper och hög tyngdpunkt, är så pass fantastisk att endast denna svarar mot de behov som finns. Och vilka kan utnyttja motorresurserna? Den kan knappast sättas  i händerna på dagens nyutbildade poliser som knappt haft körkort innan de började polisskolan och fått reducerad körutbildning, kanske huvudsakligen bestående av teoretiska körstudier. I bästa fall kanske körsimulator. Vore intressant med en prisjämförelse Tristar mot den målade VW-buss med långa axelavståndet, som de har. Någon som vet?
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Abbe h skrivet 08:52 - 01/04 2014
Kan som en liten avstickare säga att SSBF har två Tri-star bilar men där kapaciteten och bilens som Lasse S säger köregenskaper inte är tillfredsställande för personalen. Har till och med för mig att man ett tag inte använde någon av Tri-star utan valde i stället att köra med en traditionell släckbil.

Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 18:40 - 01/04 2014
Lasse...Det går inte att bortse från ballhetsfaktorn om man jämför bussarna.  ;)

Sedan var argumentet från OT när de köpte i chevorna för snart 15 år sedan att de behövde motorstarka bussar för att kunna åka med på kommenderingar vid fotbollmatcher ute i landet. De VW-bussar som fanns då hade bara runt 100 hästar och var  ofantligt slöa med full last. Turistbussarna med supportrar körde från de stackars konstaplarna på motorvägarna.
Likaså tror jag att en fullastad VW-buss med konstaplar och utrustning blir överlastad för man överskrider maxlasten.
Det kan vara en anledning till att man köper in Tristarbussarna.
Sedan kan jag hålla med om att köregenskaperna på en modern VW Caravelle är mycket bättre än sina amerikanska motsvarigheter.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: heimer skrivet 21:40 - 01/04 2014
Tullen har 3 Tri-star bil som CBRNE-fordon och de valdes utifrån storlek, lastkapacitet och motorstyrka
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Pelle Tumlare skrivet 21:53 - 01/04 2014
På den privata sidan så finns det ett gäng Tri-Star rullande i Stockholm i olika utförande.
Typen är vanlig som bärgare, även om det inte är just Tri-Star.
Fyrhjulsdriven och motorstark,oftast tillräckligt låg för att ta sig in i p-hus och andra trånga miljöer är det en perfekt bil
när det ska bärgas.
Ett par geotekniska företag använder också denna biltyp, då med sin utrustning på släp.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:39 - 01/04 2014
Ja, naturligtvis är väl "Ballhetsfaktorn" betydande. Tänker man sig fyrhjulsdrivet? Vilka vägegenskaper talar vi om då på långresor?
Jag antar dessutom att totalvikten skall ligga på max 3,5 ton? Hur mycket manskap och last går då in i en Tristar innan man slår i vikttaket? Tvivlar på att det skiljer mycket till en VW-buss. Och den senare finns i alla fall med 180 hk diesel. Bör väl räcka hyfsat, i alla fall sett till körkunskaperna hos yngre konstaplar!
Tristar som bärgningsbilar/garagebärgare är säkert ett bra användningsområde.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Martin s-931 skrivet 09:47 - 02/04 2014
En Mercedes Sprinter borde väl kunna göra jobbet lika bra? Jag tycker Tri-star skulle passa bättre i länen i norra Sverige.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 09:59 - 02/04 2014
En jämförelse mellan fordonen med siffror ger
Tristar: Totalvikt 4600 kg, Maxlast 940 kg, Effekt 300 hk
VW Caravelle: Totalvikt 3200 kg maxlast 750 kg, Effekt 180 hk

Det räcker säkert en vanlig VW-buss i det dagliga arbetet, men jag tog upp några de argument som OT hade för över 10 år sedan. Vad behoven och argumenten är idag har jag ingen aning om.

Men som fordonentusiast så tycker jag det är kul med en blandad vagnpark, oavsett om det är hos rtj eller polisen.

Färdigheten som förare är ett problem hos polisen eftersom man inte tillhandahåller fortlöpande förarutbildning längre och att man startar färdighetsmässigt på en låg nivå, men ska man välja fordon efter det så ska många fordonstyper bort inom polisen... 
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 10:01 - 02/04 2014
En Mercedes Sprinter borde väl kunna göra jobbet lika bra? Jag tycker Tri-star skulle passa bättre i länen i norra Sverige.

Sprinter upplevs som väldig slöa och når inte kvalitetsmässigt upp till VW-standard.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/intern-kritik-mot-slo-polisbuss/
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:39 - 02/04 2014
Naturligtvis, rent generellt är det ju roligare med en blandad fordonspark! Annars skulle vi inte ha mycket att se fram emot i vår förening.
Jag blir bara förvånad att man anser sig ha råd med tre st Tristar i tider då man i vår verksamhet måste vända på varenda krona! Vi för väl förutsätta att man gjort ett riktigt val, vilket jag tvivlar på.
Man måste väll även ha beaktat problemen att ha tillräckligt med folk som har C-behörighet så att man kan använda bilarna dagligdags.

Men ibland så ifrågasätter jag polisens fordonsköp, mest ur ekonomisk synpunkt. Tycker att man köper onödigt dyrt, t ex Mercedes E350 CDI kombi. Naturligtvis en utmärkt bil men fråga om man får bäst valuta för pengarna? Eller en del bilar på tekniska rotlar, små transportbilar med 4x4 för närmare miljonen!
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 18:10 - 23/04 2014
Nu har de nya bussarna kommit. Mycket krom är det... 8)
De är reggade som "tung" pb, vilket innebär C-behörighet eller B-behörighet innan 1/7 1996 utan avbrott.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Wictor Magnusson skrivet 18:49 - 23/04 2014
Några bilder på fordonen  :D?
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 23:52 - 02/05 2014
Såg dem idag inne på polishusgården. Inget märkligt, förvaringslåda på taket, "platta"  blåljusramper fram och bak, dvs på ömse sidor av förvaringslådan.
Det som jag reagerade mest över var synliga avsaknaden av fjärrljus. Men tittar man noggrannare så fanns inbyggt i grillen två enkelradiga LED-ljus med flera lampor. Kanske är fjärrljus, då det fanns även andra, vad jag kände igen som blå, blixtljus i fronten. Har ingen egen erfarenhet av LED som fjärrljus, om de kan vara lika effektiva? Tunnelbanepolisen, som åker litet land och rike kring, behöver ordentlig nattbelysning! Tog inga kort, det är ju faktiskt skyddsområde där inne, varvid jag i så fall dokumenterar min brottslighet väl ::)
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: 19-16 skrivet 06:49 - 03/05 2014
Tunnelbanepolisen, som åker litet land och rike kring, behöver ordentlig nattbelysning!

Ursäkta min okunnighet men för en oinvigd känns det spontant att tunnelbanepolisen har ett geografiskt ganska begränsat arbetsområde?

I övrigt så säger jag inget. Den som färdas nattetid ska definitivt ha adekvat helljus. Nyttofordon i allmänhet men utryckningsfordon i synnerhet.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 09:30 - 03/05 2014
Bildlänk:
http://web.stagram.com/p/704163476274486780_235102374
Titel: Efterlyses: Anrop och reg på Tunnelbanepolisens nya bilar!
Skrivet av: Wictor Magnusson skrivet 21:56 - 03/05 2014
Ja, ni ser ju hur rubriken lyder..
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 22:56 - 03/05 2014
Se på bilden i länken ovan, så har du tre anrop och ett regnr. En bra början...
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 00:13 - 04/05 2014
Jo 19-16, du tänker i o f s rätt, men Tunnelbanepolisen har också i uppdrag att följa med fotbollssupporters uti landet när det är match. Ã…tminstone hade. Polisen brukade följa med på tågen och sedan körde polisbussarna parallellt så gott det gick. Jag antar det är så fortfarande.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Wictor Magnusson skrivet 00:28 - 04/05 2014
@Robban: Jag ser endast ett regnr men denna bil ser jag inget anrop på mer än det i fönstret och min syn är sådär...
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: D_skalis skrivet 21:30 - 04/05 2014
@Robban: Jag ser endast ett regnr men denna bil ser jag inget anrop på mer än det i fönstret och min syn är sådär...

Jag får det till
39-4160 DYG 863
39-4170
39-4180
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: holmqvist skrivet 18:43 - 05/05 2014
Bild länken funkar ju inte :S
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 21:54 - 05/05 2014
Bild länken funkar ju inte :S

Testa igen... fungerar för mig.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Wictor Magnusson skrivet 17:42 - 07/05 2014
Bild länken funkar ju inte :S

Fungerar för mig med!  :o
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: holmqvist skrivet 19:57 - 07/05 2014
Funkar för mig med nu :P
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Robban skrivet 22:35 - 15/05 2014
Det finns även ett par bilder på Karossans hemsida på bussarna.
http://www.karossan.se/bilder-specialfordon
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 20:37 - 29/05 2014
När vi ändå är inne på ämnet Stockholmspolisen och Tristar, så var det länge sedan jag såg RDH025 (http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18203) som tidigare gick som 1 39-1900, men som under förra året ersatt av en ny VW Caravelle (till synes likadan som den andra yttre kommissariebilen 1 39-1920). Var återfinns den Tristaren numera.. reservbil?

1 39-9100 är nytt Rakelnr..
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: journalisten skrivet 13:53 - 06/06 2014
Ett par bilder på 1 39-4180, som tog sig en tur kring Sergels torg.

(https://utryckningsfordon.files.wordpress.com/2014/06/spaksmedia_05062014_1288.jpg?w=1000)

(https://utryckningsfordon.files.wordpress.com/2014/06/spaksmedia_05062014_1283.jpg?w=940&h=705)

/David
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Lasse S skrivet 01:48 - 07/06 2014
Ja, Ford-bussarna börjar nu inta sina "riktiga" platser i Kronobergsgaraget där Cheva-bussarna tidigare stod.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 18:21 - 07/06 2014
Ett par bilder på 1 39-4180, som tog sig en tur kring Sergels torg.

(https://utryckningsfordon.files.wordpress.com/2014/06/spaksmedia_05062014_1288.jpg?w=1000)

(https://utryckningsfordon.files.wordpress.com/2014/06/spaksmedia_05062014_1283.jpg?w=940&h=705)

/David

Det är möjligtvis inte DYH 193 som är reg.numret på kärran?

/Casper
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 17:03 - 25/07 2014
När vi ändå är inne på ämnet Stockholmspolisen och Tristar, så var det länge sedan jag såg RDH025 (http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18203) som tidigare gick som 1 39-1900, men som under förra året ersatt av en ny VW Caravelle (till synes likadan som den andra yttre kommissariebilen 1 39-1920). Var återfinns den Tristaren numera.. reservbil?

1 39-9100 är nytt Rakelnr..

Vad har du för källa till det? Har nu sett uppgifter som inte alls överensstämmer med det påståendet.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Falo-01 skrivet 20:38 - 25/07 2014
Jag kan iaf. flika in &  bekräfta att 39-1900 är en VW buss iaf.
Vad tristaren - fd. 39-1900 heter nu kan jag inte uttala mig om.

Källa - såg vw-bussen för 2 veckor sedan när jag var i Stockholm.  :)
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 22:27 - 25/07 2014
Simon, och vilka uppgifter är det du har? Jag ska fråga en polis i Stockholm ännu en gång då.
Titel: SV: Tunnelbanepolisen
Skrivet av: Simon skrivet 23:45 - 25/07 2014
Simon, och vilka uppgifter är det du har? Jag ska fråga en polis i Stockholm ännu en gång då.

Den är tagen ur drift. Övertagen av polismuseets fordonssamlingar.