Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lassevetgirig

Sidor: 1 2 [3]
31
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 09:38 - 31/05 2014 »
Humm...

SÄRF brukar väl inte köpa begagnade bilar utan nytt och sedan skyffla ut dem på stationer med mindre antal larm succesivt?

Ok, att ekonomin är ansträngd vet vi ju. Eller finns det någon annan anledning?

Nån som vet?

tack på förhand!

32
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 09:53 - 21/04 2014 »
Glad påsk alla!

Nån som vet om det är nått nytt skoj på fordonsfronten på G under 2014? Borde väl vara dags för nått snart?

mvh

33
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 08:03 - 14/12 2013 »
Ni som kan mer än jag i ämnet, vad anser ni om neddragningen? Hur stor grej är det?

//Lasse

34
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 14:57 - 24/11 2013 »
Någon som vet hur det fungerar med beredskapen på en deltidsstation? Är den aktuella beredskapen endast minimum bemanning vid ett larm? Alltså larmas fler än de som har beredskap?

Ta t.ex. Fritsla eller Torestorp med nu endast 2 gubbar i beredskap, om fler råkar vara tillgängliga, larmas de med då?

Lasse

35
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 10:02 - 09/11 2013 »
Osthyvel principen alltså.

Hur många larm åker Skene deltid på? Nån som vet?

Med vänlig hälsning

Lasse

36
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 11:41 - 03/11 2013 »
Hej igen alla,

Ett par funderingar som jag gärna dryftar lite med någon...

Jag funderade lite på dessa 4 hjulsdrivna fordon som nu då 252-6050 eller 252-1050 eller gamla 38 517 (fast den är väl borta nu). Dessa fordon verkar verkligen inte användas mycket. Jag tror inte jag sett 252-1050 överhuvudtaget ute på rull på säkert 10 år. Jag antar att det är vid skogsbränder som dessa bilar mest kommer till nytta, men hur mycket kör de ut i terrängen på det sättet så 4 hjulsdriften verkligen behövs? Kanske bandvagnarna räcker och skulle komma mer till nytta??

Samtidigt så kan jag tycka det är lite konstigt att man inte satsar på 4X4 på släckbilarna. Man skulle ju kunna tycka att just dessa bilar vid dålig väderlek borde behöva så säker framfart som möjligt. Varför inte mera satsning på BAS III i stället för BAS I, någon som vet hur mycket mer en BAS III kostar jämfört med en BAS I? Framför allt när bilarna flyttas ut på landsbygden  där snöröjningen ofta dröjer en stund jämfört med tätort.

Med vänlig hälsning

Lasse

37
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 18:56 - 01/11 2013 »
Hej alla,

Oddsen ligger nog på en "bantning" i dessa besparingstider.

Man kan ju fundera på hur mycket den använts. 2661 mil på 24 år = 110 mil per år, så den kan inte rullat mycket förutom provkörningar etc. Men ni som kanske är mera i branschen än jag som bara är glad amatör kanske anser den borde vart kvar?

Skall bli intressant vad som blir beslutet runt just besparingar. Det senaste var ju en bantning av heltidspersonalen i Borås och Skene på natten.

Personligen kan jag inte fatta hur 4-5 miljoner inte kan gå och skrapa fram hos totalt 6 kommuner med totalt nästan 200 000 invånare. Undrar just vilken annan kommunal verksamhet som bedöms som viktigare?

Med vänlig hälsning

Lasse

38
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 08:43 - 05/10 2013 »
Hej alla,

Nu går diskussionerna för fullt hur SERF skall spara pengar. 1% av budget = ca 4-5 miljoner sek. Osthyvelsprincipen eller stänga helt ngn stans. Politiker som bevakar sina revir. Allt enl. bt.se

Detta kan bli intressant att bevaka.

Personligen kan jag tycka att 4-5 miljoner fördelat på 6 kommuner för något så pass viktigt som räddningstjänst borde vara hanterbart....?

(Detta är kanske lite off-topic i denna tråden men jag hoppas på admins förståelse)

Med vänlig hälsning

Lasse

39
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 23:09 - 21/08 2013 »
Kul att de fräschat upp fordonlistan, det behövdes. Nu borde det vara den gamla hävaren i Skene samt släckbilen i Hedared som står på tur o bytas ut bland de tyngre fordonen, nån som vet?

Sen, var det inte snack om att nån konsult skulle kolla på organisationen?

Tack på förhand.

Lasse

40
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 10:29 - 19/08 2013 »
Hej alla och hoppas ni haft en bra sommar.

Någon som vet vad som är på G i SERFs fordonspark härnäst? Nått borde väl hända under hösten tycker man.

Hur har det gått med gamla 603?

Varit lite tyst ett tag tycker jag.

Med vänlig hälsning

Lasse

41
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 20:08 - 18/06 2013 »
Hej,

Även en brandbil kan pajja.... nya 38-112. Hoppas det inte var under en utryckning.

Bilden tog jag med mobilen i hastigheten, så den är väl inte helt lysande precis.

Med vänlig hälsning

Lasse

42
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 12:23 - 04/05 2013 »
Aha, ok, tack för infon.

Då kanske det blir en ersättare till gamla 503 i alla fall som blir nästa nyinvestering?

//Lasse

43
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 08:50 - 21/04 2013 »
Hej alla,

Se där ja, just höjdfordon kunde man nästan misstänka skulle bli den investering som stod på tur. Fast gamla 603, den trodde jag inte rullat så mycket. Under alla år den fanns i Borås som 123 så såg man den nästan aldrig...

Borde man inte låta 103 som står i U-hamn stå kvar där, skaffa nått nytt i Skene och ställa dagens 503 som reserv i Borås?

//Lasse

44
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 14:14 - 09/02 2013 »
Hej igen alla!

Någon som vet vad nästa nytt fordon blir? Fler nya släckbilar? Det finns ju även äldre höjdfordon som väl borde närma sig skroten eller försäljning, t.ex. den i Skene?

Tack på förhand.

Lasse

45
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 10:16 - 02/02 2013 »
Hej alla!

Någon som vet vad som hände med den gamla 38-112 (GZH 925)? Den verkade ju ganska fräsch om man jämför med t.ex. Torestorp eller Hedereds släckbilar?

//Lasse

Sidor: 1 2 [3]