Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Fredrik H

Sidor: 1 [2] 3 ... 7
16
Förresten är nya 1130 och 1960 tagna i tjänst. Även 1560 är i tjänst efter ombyggnad till FIP.

I veckan började även Östhammars deltids SL åka FIP med ett fordon som heter 4070. Det är dock för mig okänt vad 4070 är för bil. Skall ta reda på det.

Gamla 1130/1230 (Rosendals stege som stog på Fyrislund sista tiden),  4030 och 1810 står på Viktoria i väntan på skrot/försäljning/bistånd. 1810 är tydligen i för dåligt skick att ens skänka bort så den skall tydligen skrotas.

17
Tierps nya 5010 kom hem före årsskiftet och stog ett tag i Tierp. Förmodligen stog den där för att de skulle få bekanta sig med bilen. Vecka 2 hämtades nya 5010 tillbaka till Uppsala för att göra klart det sista. Den borde inom kort vara i Tierp igen om den inte redan är det.

Fyrislunds 1140 är fortfarande märkt 1140 enligt en bild som är två dagar gammal. Bärby har 1140 eftersom 1340 är i Färila på halkbana. Har mycket svårt att tro att Öregrund skulle få en lastväxlare. Dels för att Öregrund är en 1+2 station och de skall bara ha ett tungt fordon men även för att man troligen kommer successivt byta ut lastväxlarna på deltidsstationerna mot tankbilar.

Östhammars gamla 4040 kommer flyttas till Almunge och blir då 1640.

Två nya BAS4 beställda. Okänd placering.

Två nya Ford Ranger beställda. Den ena skall till Gimo medans det är okänd placering på den andra.

Så vitt jag vet är det ingen tankbil beställd ännu men det skall som sagt finnas med i budgeten.  Okänd placering.

19
Knutbys nygamla FIP-bil levererades till dem fredagen 27/11 och måndagen 7/12 tog de bilen i bruk

Björklinge fick sin nya bil måndagen 7/12 och den tas förmodligen i bruk i början av vecka 51

Fyrislunds nya stege skulle ha levererats måndagen 30/11 men har fortfarande inte synts till. Bör komma hem vilken dag som helst.

Tierps nya släckbil bör även den vara på gång.

Östhammars 5040 flyttas till Almunge och blir då 1640. Bilen står på Viktoria och har fått nytt nummer. Oklart när den levereras till Almunge.

20
# Nya stegbilen skall enligt uppgift levereras på måndag från Sala Brand.

# Knutbys blivande FIP-bil 1560 (GTE 960) står på Viktoria för ombyggnad, troligen klar imorgon.
Man bygger om Knutbys IVPA/transportbil till FIP-bil.

# Björklinges nya FIP-bil 1960 (FFG 182) står även den på Viktoria för att utrustas. Förhoppningsvis klar nästa vecka.
 

21
Jag tror inte Östhammar skall ha någon lastväxlare. Personligen tycker jag det borde finnas en vattenresurs där.

Har inte sett eller hört nåt om nya stegbilen. Jag skall på FIP-utbildning på onsdag och kan kolla läget då.

Björklinges nya FIP-bil är levererad till Viktoria där den skall utrustas osv. innan den kommer till Björklinge. Bilder finns på www.almeco.se

Läste ett mötesprotokoll och där stog det att det är två nya BAS4 på gång. Vet inte mer än så i nuläget.

Ã…terkommer

22
Hörde för några månader sedan att en ny BAS1 till Tierp och en ny BAS4 var beställda. Senare hörde jag att BAS4an inte alls var beställd utan den var försenad. Nu har tiden gått ytterligare så jag vet faktiskt inte om den är beställd eller ej.

Nya 5010 skall enligt uppgift levereras vecka 50. "Gamla" 5010 blir eventuellt 5020 för deltiden (tror inte det är spikat utan ett förslag än så länge).

Nya 1130 kommer troligen levereras i oktober och målsättningen är att den skall tas i drift innan årsskiftet.

Björklinges nya FIP-bil har kommit men står nu på Almeco för påbyggnad. Bör levereras till Björklinge runt månadsskiftet oktober / november.
Målsättningen är att Björklinge, Knutby, Österbybruk och Söderfors skall börja med FIP innan månadsskiftet november / december. FIP-utbildningar är inplanerade under november.

Östhammars lastväxlare 4040 flyttas till Almunge och blir istället 1640.

Nya 1080 och 4080 skall levereras under mars 2016.

23
Under hösten blir det en ny upphandling på en ny stegbil till Järfälla samt två nya FIP-fordon till Sigtuna och Upplands-Bro.

24
Träffade i somras en person med insyn i Räddningstjänsten Enköping-Håbo.

Enligt honom skulle det färdigställas en deltidsstation om året i tre år med start nästa år.

Som Mårten skrev handlar det om Örsundsbro, Fjärdhundra och Veckholm.

När deltidsstationerna står klara 2018 påbörjas planeringen av en ny huvudstation i Enköping.

Utöver detta är 2st BAS1or beställda till Enköping och Bålsta.

25
Jag läste bara för några minuter sedan att man beställt 2st Volvo XC90 Kinetic med påbyggnad från Nilsson Special Vehicles i Laholm.
Fordonen beräknas komma till Uppsala i början på 2016. De ersätter 221-1080 och 221-4080. Dagens 1080 och 4080 blir troligen reservbilar.

Ny släckbil till Tierp (221-5010) beräknas komma i januari 2016. Den utrustas med skärsläckare och CAFS. Dagens 5010 blir troligen reservbil.

Kanske har skrivit det tidigare men en ny Ford Ranger är beställd och kommer placeras i Björklinge som i samma veva börjar med FIP. Levereras förmodligen under hösten.

Den nya stegbilen levereras under 2015, mer än så vet jag inte. Från början var ju tanken att den skulle ersätta 221-1230 i Rosendal men nu har ju Rosendal och Fyrislund bytt höjdfordon med varandra så nu skall stegen till Fyrislund istället.

Rosendals lastväxlare 221-1240 krockade ju i våras och vad jag förstår fanns det risk att bilen skulle bli skrot men de lyckades fixa till den och den är åter i trafik.

Gimos lastväxlare 221-4440 la sig på sidan i ett dike och även den riskerade att bli skrot men är snart i trafik. Dock vet jag inte hur det gick med nya tankmodulen.

Skogsbrandsmodulen är flyttad från Bärby till Rosendal.

26
235-5110, reservbil från Brandkåren Attunda köps in av Uppsala Brandförsvar. Den kommer placeras på Storvreta och få anropet 221-1710. Dagens 1710 blir reservbil då man har för få av dem.

Har sett bilder på Gimos växlare men vet ej status.

27
- I skrivande stund är firman Protagia på Sollentuna station och stripar om stegen 5030. Det verkar inte som det kommer köpas in några nya höjdenheter på några år så därför kostar man på ny dekor på dagens bilar. 5030 blir klar vilken minut som helst och sedan återstår bara Järfällas stege.

- 5110 i senaste inlägget köps upp av Uppsala Brandförsvar och placeras på stationen i Storvreta som 221-1710. Uppsala har dessvärre varit med om en del olyckor senaste året och har för dåligt med reservbilar. Dagens 221-1710 i Storvreta blir reservbil. Okänt om den kommer vara reservbil för heltid eller både hel och deltid.


28
Olyckan mellan släckbil 221-1220 och lastväxlare 221-1240
- 1220 skadades i bak på påbyggnaden men är idag i trafik igen
- 1240 skadades svårt och kommer skrotas.

Olyckan mellan släckbil 221-1210 och personbil
- 1210 är ramsne men kommer fixas till. Tills dess att 1210 är tillbaka lånar Rosendal 4010 från Östhammar. Hel och deltiden i Östhammar kör istället nya 4020.

1210 kommer antingen i samband med reparationen eller vid annat tillfälle få en skärsläckare monterad. Man tar helt enkelt skärsläckaren från 1260 och stoppar den i 1210.

30
Lite nytt har jag.

- TGC313 blir nya 5040.

- Rosendals stege 1230 och Fyrislunds hävare 1130 har bytt plats med varandra. Den nya stegbilen (Ivecon) som levereras i år kommer därför stå på Fyrislund istället för på Rosendal. Anledningen till bytet är att Uppsalas heltidsstationer titt som tätt åker 1+4. Primärstyrka åker 1+4 i släckbil och sekundärstyrkan splittrar på sig och tar med flera fordon. Skulle det exempelvis bli en lägenhetsbrand i Gottsunda på våning 6 har Rosendal två val. Ta med stege och inte vara redo för rökdykarinsats vid framkomst eller lämna stegen hemma och kunna göra insats direkt. Stegen är ju ett livräddningsfordon och hävaren en arbetsplattform. Därför har man bytt plats på fordonen så Rosendal kan göra insats direkt och Fyrislund tar med stegen och kan ställa upp den direkt så fort de kommer fram 5-10 minuter efter Rosendal. Givetvis kan ju lägenhetsbränder även bryta ut på Fyrislunds område men de har mer industrier och inte lika höga bostadshus.

I år kommer det beställas:
- 2 st nya höjdfordon. Troliga placeringar Bärby och Tierp.
- 2 st nya ledningsfordon. Ersätter troligen 1080 och 4080.
- 1 st ny BAS4. Troligen placeras den i Skärplinge
- 1 st ny BAS1. Vad jag förstår skall den ersätta Tierps 5010. "Gamla" 5010 kommer förmodligen ersätta dagens heltidsreservbil 1220. Dagens 1220 går troligen ut på deltid.

Det är tanken att tre deltidsstationer skall börja med FIP i vår (Björklinge, Gimo och Knutby).
I höst skall ytterligare tre stationer införa FIP.

Sidor: 1 [2] 3 ... 7