Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Ambulans och sjuktransport => Ämnet startat av: sunhan skrivet 15:36 - 23/06 2014
-
Har det kommit ut någon VW Amarock från Tamlans
-
Ja, i Finland.
Här finns bilder på åtminstone två i drift (KS845 i Mellersta Finland och PK623 i Norra Karelen):
http://www.fireimages.net/thumbnails.php?search=amarok&submit=s%C3%B6k&album=search&title=on&newer_than=&caption=on&older_than=&keywords=on&type=AND
-
I senaste upphandlingen för Landstinget Dalarna så blev det Ambulansproduktions chevrolet som storbil och Amarock som småbil (okänd leverantör), istället för Nilsson som man haft mycket stora problem med. Tyvärr hade leverantören inte löst viktproblemen med Amarocken ännu vilket gör att ingen kan levereras. Enligt den som är fordonsansvarig krävs en helt ny typning från VW:s fabrik för att det ska fungera.
-
Vad är problemen man haft Med Nilsson i Dalarna ?
-
Växellådor som havererar (de levereras med en text där det tydligt framgår att det ej är tillåtet att nyttja kick-down pga. bilens vikt). Lite konstigt på ett utryckningsfordon! Dessutom fungerar inte anti-sladdsystemen eftersom bilarna är förlängda, vilket dels leder till konstiga fel och dels medför brister i arbetsmiljön.
-
Märkligt, såg på Nilssons hemsida att man levererat den 200; de ambulansen med kolfiberkaross, har alla dessa samma problem så är det katastrof. Kan det vara så att de inte tål vikten med fyrhjulsdrift ?
-
I grunden är de flesta användare nöjda med Nilsson V70 som ambulans men det är mycket reparationer för att bilarna ansträngs hårt, exempelvis klarar topplockspackningarna bara ungefär 10 000 mil.
-
Enligt kollegor i Dalarna är Nilsson V70 AWD rena skitbilarna, dåligt jordplan. Tål ingen belastning. Men dom är inte gjorda för att gå som ambulanser i grunden och det har alltid varit problem med persinbilsambulanser pga detta. Många går ju över till VW T5:or eller sprinter/Renault Master/Cheva pga dom ständiga reparationerna och långa stilleståndstider. Lastvikten är ett stort problem med PB ambulanser då dom nya kuvöserna väger närmare 200 kg + att avd i princip alltid vil skicka med 2 personal!!
Hade
JNES
-
Det är lite intressant att se fördelningen av olika fabrikat/modeller över landet.
T ex finns inga Volvo/Nilsson, som används på många håll, i Stockholms län men där finns i stället Renault Master - som inte används någon annanstans.
VW Amarok kanske skulle kunna vara en bra ambulans, den är ju byggd för yrkesbruk från början. Annars tycker jag det skulle vara intressant att se Ford Transit som ambulans igen.
-
Tamlans Amarok nu godkänd i Norge...
http://hinas.no/index.php/nyheter/43-slik-blir-de-nye-ambulansene
http://www.tamlans.fi/swe/Nyheter/Tamlans-Oy-Ab-fick-storbestaellning-finska-ambulanser-till-Norge-foer-oever-10-miljoner-euro
-
Det är lite intressant att se fördelningen av olika fabrikat/modeller över landet.
T ex finns inga Volvo/Nilsson, som används på många håll, i Stockholms län men där finns i stället Renault Master - som inte används någon annanstans.
VW Amarok kanske skulle kunna vara en bra ambulans, den är ju byggd för yrkesbruk från början. Annars tycker jag det skulle vara intressant att se Ford Transit som ambulans igen.
Och Landstinget Kronoberg har bara sprinter vad jag vet.
Vad gäller Transit finns de tyvärr inte med Automatlåda. Ganska dålig kvalité av egen erfarenhet från två skilda bilar. Duger de inte att köra med verktyg så är den inte gjord för människor heller. 8)
Med vänlig hälsning,
Stefan
-
Fråga ! Hur har det gått med VW Amarock bilarna som Dalarna beställde ? Har de levererat någon ?
-
Den senaste informationen är nu att viktproblemen är lösta, har dock ingen aning om när den första leveransen kan ske.
-
Ã…tta amarocker beställda till Dalarna enligt uppgift och förhoppningen är leverans under hösten.
-
Jaså. Vem är påbyggare till Amarokerna?
-
Eurolans är i alla fall den som var avtalsbärare när upphandlingen genomfördes, men saker kan förstås förändras. Har ingen aning.
-
Ja, Euro-Lans (i samarbete med Tamlans).
-
Uppgifterna om leverans i höst stämde inte. Träffade fordonsansvarige idag - problemet nu är att den är godkänd i Tyskland, men svenska VAG är inte överens om service och dylikt i och med problemen med havererade T5:or.
Med andra ord står man och stampar, helt klart är dock att Nilsson inte får levera av arbetsmiljöskäl.
-
Ser att landstinget i Dalarna har fått den första Volvo XC70 ambulansen som levererats. Enligt tidigare uppgifter här på forumet har man beställ åtta VW Amarock, då man är missnöjd med Volvo V70. Ska man ändå fortsätta med Volvo ?
-
Just nu har man inget alternativ, då Amarocken fortfarande inte är beställningsbar.
-
Nilsson får inte leverera ! Enligt Nilssons hemsida har man levererat den 11 mars till Ludvika. Det verkar till och varar rena soppan. Bilar man vill ha kan inte levereras och bilar som inte får levereras de tar man emot. Varför kör man inte Chevrolet över hela landstinget.
-
Man har väl helt enkelt valt att köpa Nilsson ändå nu när Amarock inte levereras till Sverige ännu. Konstigare än så är det väl inte?
Problemen man haft rör V70 och inte XC70 så man kanske hoppas på att det funkar bättre med dessa. Man är nog fullt medvetna på Landstinget i Dalarna om vad man beställer och varför.
-
Kan det inte vara så att det är leveranser från en gammal upphandling?
-
Är VW Amarock projektet nedlagt eller kommer de senare ?
-
Nu är dom första ambulanserna byggda på VW Amarok sålda till ett svenskt landsting.
Det är Region Kronoberg som har köpt 4st ambulanser med option på ytterligare 7 bilar genom företaget RIPA Specialfordon.
Idag använder Kronoberg ambulanser byggda på Mercedes Sprinter med påbyggnad från Euro-Lans.
-
Nu har RIPA Specialfordons demo-amarok sålts till Stockholm. Om det är Falck, Aisab, Samariten eller något annat företag vet jag inte, kan ju vara ett privatägt bolag också. Regnr på den är iaf MKF 172.
/CJ
-
Journalrums ryktena säger att AISAB är mkt intresserad av Amarok. Dock ska det förtydligas att detta bara är rykten. Men ingen rök utan eld, som de säger på brandkåren...
-
Ja, det skulle inte förvåna mig! Dom flesta nuvarande bilarna som man använder är ju VW T5, vilka inte har varit populära och dragits med flera problem. Vet dock inte hur det är hos ASIAB.
Innan man köpte in ovan nämda bilar (VW T5) har jag för mig att man köpte man en nästan likadan demobil. Möjligen gör man om detta?
Snart får vi väl svaret, ägarbyte har inte skett ännu.
-
Av de fyra bilar som Region Kronoberg beställt kommer tre att placeras i Växjö som 367-9110, 9120 och 9130 (dygnsbilar) och de nuvarande MB sprinter av årsmodell 2011 kommer att avyttras. Den fjärde bilen kommer placeras i Ljungby med i dagsläget oklar funktion och rakelnummer.
-
RIPAS demobil ägs nu av Freys Transfer AB i Stockholm
-
Jag såg en amarock parkerad i Värtahamnen/Stockholm i slutet på Januari 2016. Den ser väldigt liten ut i verkligheten
-
Den första amaroken levererad till region Kronoberg. Den ska tejpas upp sen ner till en mässa i Tyskland, sen väntar utbildning på bilen. Det kommer också ta lite tid innan man fått in all utrustning, inte bara att kasta in grejerna, utan det kräver att en grupp sätter sig ner för att få till det så optimalt som möjligt. Detta är den första amaroken med mittplacering bår o alltså sittplatser på båda sidor av patienten. Man kan fälla upp vänster stol o skjuta båren i sidled för bättre plats. Vi som jobbat med detta koncept i flera år älskar det och det var ett absolut krav vid upphandling av de nya bilarna.
-
Någon som jobbat i amaroken och som kan stapla upp för och nackdelar?
-
Det kommer fler amaroker till region Kronoberg under 2017. Så pass många bilar ska vara på gång att i princip hela fordonsparken (ej reservbilar) består av amaroker. Nästa leverans kommer ha den nya V6-dieseln och lite ändringar här och var.
Överlag positiva omdömen. Har man jobbat i MB sprinter innan kan amaroken kännas lite trång, i synnerhet vid intensivvårdstransporter mellan sjukhus.
Bilarna går mycket tyst, mjukt och bekvämt. Även enligt de som är vana vid Volvoambulanser brukar tycka så.
-
Riktigt kul med ett landsting som vågar prova ett till viss del nytt koncept och finner det såpass bra att man satsar vidare på det!
Ska bli kul att se de nya bilarna framöver!