Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: Regent skrivet 00:20 - 30/09 2012
-
Denna F86:a gick väl hela sin tid i Stockholm. Var den ombyggd eller levererades den så här? F86:an har väl aldrig varit någon skönhet men hela fordonet är väldigt läckert :-*
(http://i45.tinypic.com/1or8qr.jpg)
-
Det är skumbilen 17 från Johannes. Det är, vad jag fått berättat för mig, samma bil som senare byggdes om till pumpbil 125 med placering på Östermalm främst för Louddens oljehamn. Bilen finns på bild i båda utförandena på hemsidan under Fordonstyper -> Specialfordon -> 1970-tal.
Pumpbilen användes några få gånger bland annat vid storbränderna på Grönan på 80-talet.
-
Jag tittade nu ikväll på de två bilarna under fordonstyper. Är det verkligen samma bil man ser? Då har man t o m bytt kylargaller till någon senare årsmodell på pumpbilen? Det verkar något ambitiöst och enda rimliga orsaken jag ser till detta torde väl vara att hytten blivit skadad, kanske bytt hytt? Men då börjar vi ju nalka oss ganska stora skador så att man kan ifrågasätta ekonomin i en ombyggnad? Är det inte två olika bilar?
-
Jag vet att grillen är utbytt till en modernare och ombyggnaden var omfattande, så grillbytet var nog inte den största kostnaden. ;)
Jag ska kolla fakta kring bilen och återkommer med det, så slipper vi spekulera vidare.
-
God morgon!
Ursäkta ett inpass söderifrån men det är samma bil. Jag har noteringar för BRW827 1983.12 som 125 pumpbil 10 000 l/m, 1981 samma, 1971.02 skumbil 117 (17).
Det är en F85 1970 års modell. Grillen luras.
-
Aha! Det var en F85. Svårt ibland att se skillnad på håll. F84 var däremot en snikvariant så den kände man igen.
-
Gick även som 195 på Vällingby ett tag
-
Gick även som 195 på Vällingby ett tag
Trevlig bild! Verkligen ett udda bygge :)