Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Övriga fordon => Ämnet startat av: Fenix112 skrivet 09:23 - 04/06 2012

Titel: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 09:23 - 04/06 2012
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:02 - 04/06 2012
Hej Lars-Owe, och andra!

Det märkliga var nog faktiskt att dom var i huvudsak koncentrerade till södra delen av landet, d v s Skåne,  Kanske att det byggdes runt 20 st, mellan tummen och pekfingret. Kungälv hade en men sedan kan jag inte påminna mig någon mer längre norrut än Skånska landskapsgränsen. Någon annan kanske vet?

Däremot så byggde ju Heinel samma skåpvariant men på Mercedes, vad hette den modellen, 115? Där byggdes åtmistone sex st varav de flesta gick i Stockholmsområdet. Om jag visste hur man gjorde för att bifoga skulle jag försöka. Men jag måste scanna på jobbet.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:33 - 05/06 2012
Har scannat in några bilder Plymouth och den Mercedes jag nämnde. Hoppas jag lyckas bifoga. Verkar som om jag måste göra flera inlägg då det första blev för stort. Nä, det går åt h-e, inte ens en enda bild får komma med! Max 600kB, hur litet är det?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Daniel Sjöholm skrivet 01:16 - 06/06 2012
Den här filen är exempelvis 422 kb. Upplösning 1980x1051.  Är du säker på att du gör rätt?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 08:36 - 06/06 2012
Lasse S!

Jag har skickat epost till dig med länkar till "så-här-gör-man"-sidor.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 21:36 - 06/06 2012
Hej Daniel!

Ja, den bilden är ju ungefär stor som ett frimärke, och så små är inte mina kort, dom håller vanliga 9x13 cm. Jag lyckades nog bifoga men systemet sade, trots att bara en bild återstod, att det var för stort.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Daniel Sjöholm skrivet 09:17 - 07/06 2012
Om du klickar på bilden blir den större...
Hur står det till med datorkunskaperna?  ;)

Maila gärna bilderna till daniel.sjoholm@utryckningsfordon.se så ska jag titta vad det är som inte stämmer.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Martin s-931 skrivet 14:00 - 10/06 2012
Det fanns en i Helsingborg.
Det fanns i Landskrona. I Landskrona museums fotodatabas finns bilder. http://www2.landskrona.se/kultur/asparna/foto.htm (http://www2.landskrona.se/kultur/asparna/foto.htm)
Det verkar ha varit standardmodellen 1969 i Malmöhus län.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 18:21 - 26/06 2012
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.


Fanns en i Ulricehamn http://tow.se/oldcar/s500011.htm och en i Arvika (som jag har en dålig bild uppifrån på).

Finns det någon möjlighet att få ta del av dessa bilder i ett skapligt format? Samt använda dom på tow.se?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 20:57 - 26/06 2012
Hej Daniel! Hur gick det med mina bilder jag skickade till dig? Får du någon fason på dem så att du kanske kan lägga in dem?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 21:59 - 26/06 2012
Vad jag kan se på de bilder som visats har det funnits två ganska avvikande utföranden vad det gäller de bakre sidodörrarna. De flesta har haft dörrar av typ som syns på Roger Larssons länkade bild men i Skåne fanns också bilar med smalare sidodörrar som inte riktigt följde karosseriformen. Några hade dörrar på båda sidor, andra hade bara på höger sida. Kan kanske ha att göra med närheten till övergången till högertrafik.

Hur som helst så finns det en hel del varianter så man kan kanske inte säga att det är en specifik typ. Kanske är några av de mest avvikande inte ens tillverkade av Heinels!

Skall bli spännande att få se Lasse S´s bilder när de dyker upp.

Till Roger Larsson:
Du får besked per e-mejl.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 21:58 - 27/06 2012
Hej igen. Har skickat bilderna nu till Daniel på en annan adress där de förhoppningsvis når fram för vidare publicering.

I vilket fall var högertrafiken gott och väl införd när denna ambulanstyp introducerades. Om dörrarna var annorlunda var det roligen andra orsaker. Andra byggare? PÃ… denna tid var ju Heinel ledande, sedan fanns det Valbo Kaross och Vellinge/Henrikssons. Om det fanns flera var de i så fall inte stora.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Daniel Sjöholm skrivet 14:34 - 28/06 2012
Scannade bilder från Lasse S.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 15:01 - 28/06 2012
Scannade bilder från Lasse S.

Fina bilder :-)

Lasse S har mail från mig
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 15:17 - 28/06 2012
Då kan man konstatera att det fanns antingen V-sida eller H-sida eller båda sidorna. Malmöbilen bland Lars S bilder visar dörr på båda sidorna men den vänstar funkar normalt inte eftersom där finns bårens huvudgärd. Några bilar har därför denna dörr ersatt med en lucka på utsidan bakom vilken det finns en del materiel.

Ett problem med ambulanser är att om de välter så att normala instigningsdörrar och bakre dörrar spärras skall det finnas utrymme på fri sida att baxa ut patient och vårdare. Därför har Malmöbilen och sannolikt även Rogers Ulricehamnsbil hel dörr på bårsidan vilket möjliggör en evakuering av patient och vårdare om höger sida och bakdelen är spärrade.

Malmös två första IH-ambulanser (modell B110 från 1960) saknade dörr på vänster sida. Efterföljarna från 1964, C100, C1000 m fl hade dörrar på båda sidorna. 

Anledningen till att jag nämnde högertrafiken var att några liknande ambulanser på chassin från femtiotalet och början av 1960-talet hade sidodörr enbart på vänster sida och sannolikt fasades ut "för tidigt" med anledning av detta.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 21:15 - 28/06 2012
Av uppräknade ambulansbyggare i Sverige glömde jag faktiskt Sala Kaross som inredde och ibland takhöjde framförallt Chevrolet.
Även JUNE Kaross i Jönköping gjorde en del byggnationer som huvudsakligen levererades i omgivningen.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 07:30 - 29/06 2012
JUNEKAROSSERIER i Jönköping var tillsammans med Röda Korset och International Harvester de som lanserade de "Röda bussarna" 1965 när Röda korset firade 100 år. De röda bussarna var ett koncept som Malmö Brandkår tagit fram några år tidigare (Malmös brandchef Sven Sönerberg satt i Röda korsets styrelse) och som har dagens färdtjänstbussar som efterföljare. Skillnaden var att de röda bussarna (det fanns vita också) var larmutrustade och kunde användas som transportfordon vid större olyckor. De byggdes inledningsvis på IH AM150, därav International Harvesters engagemang, men även Volvo-fordon dök upp (exvis i Helsingborg).

JUNE byggde också de båda storbilsambulanserna på IH 1300-chassin som Malmö Brandkår tog fram i mitten på sextiotalet.

Vi hade även Heide i Kävlinge som byggde ambulanser. Vet dock inte när de började.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 23:30 - 29/06 2012
Hejdes, som på något sätt senare blev det som i dag är Eurolans, var inte stora i slutet på 60-talet. Uppfattar som att det var mer eller mindre en vanlig bilverkstad på vilken Malmö Brandkår lade ut litet jobb. Men någon gång i början på 70-talet, 71-72, blev det en schism mellan uppdragsgivaren Landstingens Inköpscentral, LIC, och Heinel och LIC började lägga över beställningarna till Hejde. Så Hejde växte och motsvarande grad krympte Heinel. Och senare blev väl Hejde uppköpta av någon som senare blev Eurolans. Exakt det sista har jag inte så bra koll på. Och vad Heinel gör idag vet jag inte men någon skrev ju att det var annorlunda produktion nu.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 15:50 - 30/06 2012
Den 1 september 1966 tog Kristianstads läns landsting över ambulansverksamheten efter Räddningskåren.
Mats Johansson från Vä, Kristianstad har bidragit med följande bilder:

Först ut är en nylevererad Plymouth Belvedere -68 som placerades i Kristianstad som bil 27 1968 (levererades i juli).

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb27L-lnPlymouthBelvedere-68a.jpg)

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb27L-lnPlymouthBelvedere-68b.jpg)

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb27L-lnPlymouthBelvedere-68c.jpg)

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb27L-lnPlymouthBelvedere-68d.jpg)


Något år senare levererades denna Plymouth som bil 28. Kan det vara en Saturn -1969? Bilden är från Rinkaby övningsfält, sannolikt 1969.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb28PlymouthBelvedere-68Rinkaby1969.jpg)


Följande bild är tagen sommaren 1971 och har det röda ljuset ersatt med blått dito. Samtidigt har man lackat bilens överdel röd.

Vad är det för årsmodell? Att det är en Plymouth råder ingen tvekan om men är det kanske en Satellite -67?

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Amb33L-lnPlymouthSattelite-6x1971.jpg)


Jämför man bilarna kan man konstatera att det inte rådde någon standardritning vi tillverkningen. Sidofönstren skiljer sig åt och nog verkar det som om bil 28 har kortare hjulbas.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 17:11 - 30/06 2012
Många trevliga bilder (som jag dessutom fått rätten till att använda på tow.se :-)

Ang Plymouthbilderna så gör jag följande tolkning:
 
Bil 27 tror jag är av årsmodell 1968 (runda sidomarkeringsljus)
 
Bil 28 tror jag är av årsmodell 1969 (rektangulära sidomarkeringsljus)

Bil 33 tror jag är av årsmodell 1967 (emblem på framskärmens främre del o
inga sidomarkeringsljus) fast bakre stötfångaren stämmer inte tycker jag.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 23:41 - 30/06 2012
33:an tror jag inte är en -67, tvärtom, den är ganska sen. Den har dubbla rotationsljus och det brukade man börja med inför att man såg att blåljusreformen skulle komma till 1/1 -71. Men rödljusen sitter fast monterade, till skillnad på från "min" bil vid Hejde, som är fotograferad sommaren -70.
Om vi pratar om Hejdes så när jag har funderat så kom schismen LIC - Heinel först kanske mot slutet av -72. Men fortfarande i början första halvåret -73 byggde de åt LIC, t ex den förlängda Peugeot J7 som ersatte den kvarvarande International läkarambulansen i Malmö. 
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 09:19 - 01/07 2012
Visst är det en -67 eller möjligen en -66 års Satellite! Kolla karosseriet mot bilden i följande länk:

http://www.blocket.se/dalarna/Plymouth_Satellite__67_500_cui_Sleeper_40452694.htm

Att man hade de fasta rödljusen monterade i taket i stället för i takförhöjningens framkant var väl en kostnadsfråga snarare än en förberedelse för blåljusen. Det är riktigt som du påpekar om din bild av Malmöambulansen 66 men där sitter ljusen på en båge i dropplisten. Samma arrangemang gjordes på befälsbilen 2, en Valiant Signet men där fanns inget rotorljus, bara fasta ljus.

Se här på denna IH-ambulans från -65/-66. Här har man inte heller någon infälld ambulansskylt i överbyggnaden.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/B17440IHD1000.jpg)


Anledningen till att man ibland valde dubbla rotorljus vid övergången till blått, var att det krävdes "runtomsynlighet". På många fordon fanns upphöjningar typ ventilationhuvar som skymde blåljuset i viss riktning och då tillkom oftast ett andra ljus. Alternativet var att lyfta upp rotorljuset genom en förhöjning av sockeln. Så gjordes exvis på Malmös IH slangbil 18 vars skåp var högre än hyttaket där rotorljuset var placerat från den röda tiden.

Ingen av Malmös IH- eller Plymouthambulanser från 60-talet fick dubbla rotorljus.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 11:21 - 01/07 2012

Något år senare levererades denna Plymouth som bil 28. Kan det vara en Saturn -1969? Bilden är från Rinkaby övningsfält, sannolikt 1969.

Hm... vad är en Plymouth Saturn? 
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 13:21 - 01/07 2012
Det kan man fråga sig! :D

Fanns i någon av Malmö Brandkårs listor som benämning på bil 66, alltså den som Lars S har med i denna tråd.

Vill inte ändra detta förrän jag kollat med landsarkivets bilregister.

Googlar man på olika platser finns benämningar som Belvedere, Satellite och Belvedere Satellite så namnfrågan är inte helt enkel, om man inte är uppväxt i den världen.

Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 14:24 - 01/07 2012
Det kan man fråga sig! :D

Fanns i någon av Malmö Brandkårs listor som benämning på bil 66, alltså den som Lars S har med i denna tråd.

Vill inte ändra detta förrän jag kollat med landsarkivets bilregister.

Googlar man på olika platser finns benämningar som Belvedere, Satellite och Belvedere Satellite så namnfrågan är inte helt enkel, om man inte är uppväxt i den världen.

Det är inte en Plymouth Suburban som menas (och med en konstig förkortning + ett skriv/läsfel)? Finns mig veteligen ingen Plymouth som heter Saturn.

Håller med att Plymouth har krångliga modellbeteckningar, 1965 tex fanns dessa enl. uppgifter i mitt arkiv:

Belvedere I, Belvedere II, Satellite (eller Belvedere Satellite som man också ser att de kallas).

Fury I, Fury II, Fury III, samt Sport Fury.

Nästan samliga med valfritt antal dörrar och karosser. Inte en människa kan väl knappt se skillnad på tex en Fury III eller en Belvedere II i stationsvagnsutförande om man inte ser ev emblem? o def. inte blir det väl lättare efter det att de är kraftigt ombyggda. Längre tillbaka var det än mer hopplöst när ANA döpte sina bilar lite som helst tillsammans med Chrysler som skickade över - som det verkar - lite av det som fanns på hyllorna.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 15:13 - 01/07 2012
I väntan på besked från Landsarkivet har jag letat fler bilder.

Eslöv: Nylevererad bil. Interimregistrerad. Inget rotorljus, fasta ljus på båge.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Plymouthambca1969Eslv.jpg)


Hörby: Några år på nacken. Blått ljus, inv.nr A1 och radionummer SDM921 (nej, inget Helsingborgsnummer, Helsingborg hade 98-serien vid det tillfället). Orange tak och band längs sidan.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/PlymouthambM921Hrbyca1974b.jpg)

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/PlymouthambM921Hrbyca1974.jpg)


Malmö: Första Plymouthen, bil 64, registrerades i april 1969 och var till en början interimregad.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Plymouthamb64Malm1969.jpg)


Samma bil men nu med ofärgat glas i fasta ljusen och blå kupa på rotoljuset (foto:Allan Lenander)

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Plymouthamb64Malm1972b.jpg)

Malmö hade under 1972 en Plymouth i samma färg som övriga Malmöbilar men var regad BA76883 och saknade radionummer och Malmös emblem. Radionumret var SDM967.

Någon som har kännedom om BA76883? Lånebil? Demobil? BA tyder på att LIC var inblandade.

Lund hade två Plymouth-ambulanser varav en med regnr DPC831 som hade inv.nr A3 och radionr SDM903.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Regent skrivet 17:16 - 01/07 2012
Mycket trevliga bilder här och det känns skönt att man har kunnat bidra med några (Kristianstad).

Jag är helt förvirrad när det gäller Plymouth med alla deras namn och årgångar.. Stör mig eftersom jag vill kunna allt  8)

Kan även visa Kristianstads enda IH, Bil 21. Den är från 1965 eller 1966. Bilden är tagen på Kristianstads Idrottsplats i slutet av 60-talet. Bilen har precis anlänt och tydligen medföljer en läkare i vårdutrymmet.

Hälsar Jonas  :)

(http://i45.tinypic.com/9a4epj.jpg)

Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:40 - 01/07 2012
Vad gäller namnfrågan så minns jag absolut att de hette Plymouth Satellite på den tiden.

Internationalen B17440 har jag på bild i en broschyr från Henrikssons Brandredskap, alltså ett Vellinge-bygge. De bilar vi sett med röd ambulansskylt i fram har varit Heinel-byggen. De röda ambulansskyltarna befanns vara för röda och fick inte längre monteras då man inte fick har rött framåt på fordonen. Undertecknad kan hemma ståta med en överbliven röd skylt som jag, troligen -71, fick ta hos Heinel vid ett besök där!

Vad gäller BA-registrerade Malmö-bilar så var det av något orsak, som jag inte kan redogöra för, ett tag innan övergången till det nya registrereingssystemet hösten -73, en viss anarki vad gällde registreringar. Jo visst hade nog LIC ett finger med i detta spel.
Jag har bild på en Chevrolet Suburban tillhörande Uppsala som var AA-registrerad.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 22:59 - 01/07 2012
Men visst var det så att man inte fick något nytt reg.nummer det sista året eller så när fordon bytte län strax innan den nya registreringsreformen? Här i Arvika tex gick det en Stockholmsreg. taxi m m.  Själv köpte jag 1972 en Thunderbird med reg.nummer MA666 och inte fick jag ngt nytt S-nummer inte.

Har skrivet en artikel om "Gamla sortens registreringsskyltar" om intresse finns.
http://www.tow.se/gamlareg/gamlareg.htm
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 23:05 - 01/07 2012
Det kom olika lösningar på skyltproblemet. Några (se Hörby-bilen) hade texten i svart. Jag tror även Göteborgs ledningsbuss vid den tiden hade ljusskylt med svart text.

Man försökte även förbjuda tänd rödakorslampa framåt. Samma verk försökte också förbjuda gula rotorljus på bärgningsbilar m fl. Dessa ljus skulle vara förbehållna vägverkets egna fordon.

Den BA-registrerade ambulansen i Malmö fanns bara under 1972 och var troligen en lånebil eftersom den inte fick några emblem eller radionummer. Ã…ret efter övertog djurambulansen numret (967).
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Regent skrivet 21:36 - 05/07 2012
Många trevliga bilder (som jag dessutom fått rätten till att använda på tow.se :-)

Ang Plymouthbilderna så gör jag följande tolkning:
 
Bil 27 tror jag är av årsmodell 1968 (runda sidomarkeringsljus)
 
Bil 28 tror jag är av årsmodell 1969 (rektangulära sidomarkeringsljus)

Bil 33 tror jag är av årsmodell 1967 (emblem på framskärmens främre del o
inga sidomarkeringsljus) fast bakre stötfångaren stämmer inte tycker jag.

Roger! Jag träffade Mats, ägaren till bilderna, ikväll och jag kan bekräfta att du hade alldeles rätt när det gäller årtalen på fordonen. Grattis  :)
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 17:29 - 09/07 2012
De gamla registreringshandlingarna som jag fått från Landsarkivet i Lund, visar olikheterna mellan följande:

Kristianstads L 84024, bil 27

Plymouth Satellite 1968
Regbesiktigad 1968-05-30
Reg på Kristianstads läns landsting 1968-06-06
Längd 595 cm
Axelavstånd 369 cm

Malmös MB 42204, bil 66

Plymouth Satellite 1969
Regbesiktigad 1970-03-25
Reg på Malmö Stads brandkår 1970-04-02
Längd 575 cm
Axelavstånd 340 cm


Malmös MB 42203, bil 64

Plymouth Belvedere 1968
Regbesiktigad 1969-04-11
Reg på Malmö Stads brandkår 1969-04-14
Längd 580 cm
Axelavstånd 345 cm


Vi kan konstatera att Plymouth Saturn aldrig existerat. En förkortning Plymouth Sat. i någon lista har tolkats fel.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 07:40 - 12/07 2012

Eslöv: Nylevererad bil. Interimregistrerad. Inget rotorljus, fasta ljus på båge.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/Plymouthambca1969Eslv.jpg)

Hörby: Några år på nacken. Blått ljus, inv.nr A1 och radionummer SDM921 (nej, inget Helsingborgsnummer, Helsingborg hade 98-serien vid det tillfället). Orange tak och band längs sidan.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/PlymouthambM921Hrbyca1974b.jpg)
.

För att ev. undvika missuppfattningar kan man tillägga att Eslövbilen och Hörbybilen INTE är samma fordon som jag tolkade det först. Eslövbilen bör vara av årsmodell 1970 och Hörbybilen årsmodell 1969.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 09:45 - 13/07 2012
Nästa får väl bli Ambulanser på 80-talet!

En Plymouth på väg ut, är denna i Landskrona som fotograferades med "kompisarna" någon gång 1980. A4, som var bilens inv. nr, hade varit i tjänst under en tioårsperiod och ersattes senare av en Mercedes Benz 280 från 1979 (GFU 483, SDM 944). Fyra 280-or placerades i Helsingborg (BON 114, SDM 922 1980, SDM 928 1981), Ystad (BDE 579, SDM 972), Lund (CBP 944, SDM 932) och Landskrona och blev de första i M-län som fick de oranga ytorna ersatta med röda dayglow. 

På bilden ser vi från vänster: A4 Plymouth GFZ 708, A2 Merceds Benz 230 JKE 601, A3 Mercedes Benz HEM 726 och A1 Mercedes Benz 230 JJN 270. Mercorna var byggda av Binz.

(http://i1178.photobucket.com/albums/x361/Fenix1121/A1-A4Landskronaca1980.jpg)

Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Regent skrivet 08:05 - 14/07 2012
Mycket trevlig bild, Lars-Owe! Tack för den  :)
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Martin s-931 skrivet 17:45 - 15/07 2012
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.
Varför valde man dessa Plymouth under den här tiden?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: joakim skrivet 13:33 - 21/07 2012
Fin bild på ambulansuppställningen. På Mercedes bilarna är främre blåljuset till vänster och på Plymouthen till höger, anledning?
Är det för högertrafiken?
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Fenix112 skrivet 19:24 - 21/07 2012
Kan vara så. Främre ljuset till vänster skapade bäst uppmärksamhet framåt i högertrafik.

Det fanns ambulanser med rotorljusen sidan om varandra och det fanns ambulanser med ljusen i linje efter varandra. Bilar som levererats före blåljusövergången och som hade röda rotorljus fick ofta nya blå kupor på de befintliga socklarna (om de var godkända som blåljus). Några fordon fick de gamla socklarna förhöjda.

Allt detta för att tillmötesgå kravet på synbarhet i alla riktningar. Fanns en takventilator eller en taksökare kunde det vara anledning till placering på ett visst sätt.

Som kuriosa kan nämnas att det finns en "flygbild" från ANA i Nyköping som visar en utleverans av Plymouth polisbilar före övergången till blått ljus. Där var säkert fler än fyrtio bilar och av dessa hade ett mindre antal det gula rotorljuset placerat i motsatt position till de övriga bilarnas. Jag har inte lyckats få någon godtagbar förklaring till detta.

Polisen bytte konsekvent ut de röda ljusen och gula rotorljusen mot två nya rotorljus. Undantag VW 1200 och 1300 som bara fick ett ljus. Alldeles i början av blåljusövergången mötte jag dock en polisbil Volvo 145 utanför Tomelilla som hade de röda ljusen bortplockade och den gula kupan på gamla rotorljuset ersatt med en blå. Men det måste väl vara ett undantag, eller? 

Ursäkta den polisiära informationen på ambulanssidan  ;)
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 19:59 - 07/01 2013
Även Mora hade en Plymouth - 1969 troligen. Helvit med svart motorhuv, har en jättedålig bild.
Titel: SV: Ambulanser på 70-talet
Skrivet av: marbe166 skrivet 20:50 - 08/01 2013
Kan vara så. Främre ljuset till vänster skapade bäst uppmärksamhet framåt i högertrafik.

Varberg hade i slutet av 80-talet både Binz-byggda Mercedes 230/W123 från början av 80-talet och Volvo 265-ambulanser. På dessa satt blåljusen i diagonal på taket, men Mercorna hade hö fram+vä bak medan Volvo hade tvärtom, så det var inget som konsekvent ändrades i samband med högertrafiken.