Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Övrigt => Övrigt => Ämnet startat av: Regent skrivet 12:25 - 30/10 2012

Titel: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Regent skrivet 12:25 - 30/10 2012
Go´middag!

Till en kund här på forumet har jag byggt denna Opel Olympia Caravan från 1953. Den skall enligt uppgift varit stationerad i Sjöbo i Skåne.

Grundmodellen var en grå tysk ambulans som lackerades om och märktes med fina dekaler.

(http://i47.tinypic.com/24zdg7b.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2hmpm6f.jpg)

(http://i48.tinypic.com/21l771e.jpg)
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 16:03 - 30/10 2012
Snyggt  :)

Är Du säker på reg.nummret? dvs har annan källa än här:

http://tow.se/oldcarambopel/s500137.htm

Sedan kan man ju undra varför bilen var ändå uppe i Östersund? Men vem vet, bilen kanske
var överflyttad/utlånad dit. Har Du fler foto på vagnen?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Regent skrivet 16:42 - 30/10 2012
Tack Roger!

Jag har inga fler bilder på denna bil. Jag har fått lite uppgifter från beställaren, bla. de bilder du länkar till. Då stämmer reg.numret (med liten reservation för sista siffran). Sjöbo ska det tydligen vara. Jag vet inte mer.
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Falck skrivet 16:28 - 06/11 2012
Jonas har gjort ett kanonjobb som vanligt  ;D. Utomordentligt fin modell.

På bilden står Opeln utanför BP i Sjöbo.

Nej, jag skojar bara. Det är faktiskt fel reg-nummer på Opeln. Det finns ingen Opel med det numret, enligt Landsarkivet. Kan det vara W istället för M?

Enligt ett häfte med Falcks hjälpstationer fanns det bara en tänkbar Falck-entreprenör med ambulans i M-län och det var i Sjöbo. Därför texten på bilen.

Nu får vi tänka om och börja från början.

Ragnar
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 18:07 - 06/11 2012
Jag har tittat på originalbilden med förstoringsglas och jag vidhåller min uppfattning att det bästa man kan tolka det till är ett "M". Möjligen kan det vara ett "H" eller ett "N". På andra bilder kan man utläsa att sista siffran ganska säkert är "4". Jag har lusläst min samling av Falcksdokument för ev hitta bilen i någon form av fordonslista men "icke sa Nicke". Spännande.
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Regent skrivet 15:50 - 08/11 2012
Ja, detta blir en intressant följetong! Inga större problem för min del. Reg.skylten är lätt att byta ut när rätt hittas.
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:35 - 08/11 2012
Som jag minns det, fastän det var väl 130 år sedan, så Olympia var ju minsta modellen, den som senare kom att heta Kadett. Byggde man verkligen en ambulans på denna? Även Kapitän-modellen såg ju ganska lik ut då, är inte detta en Kapitän?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 06:56 - 09/11 2012
Nja, det är allt en Olympia, som senare blev Rekord (inte Kadett). Måste vara världens minsta ambulans? Här finns en originalbil: http://www.powerful-cars.com/php/opel/1953-olympia-caravan-panel.php
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Falck skrivet 13:55 - 09/11 2012
Yes! Nu har jag fått svar från Landsarkivet!  :)

N20714 Opel L 53 1953
Karosseri: Ambulans

Besiktning godkänd i Värnamo (?) 29 december 1955
Ägare från 31 januari 1956: Falcks Räddningskår AB, Storgatan 41, Falkenberg
Reg. 12 juli 1957 under reg.numret Z 5599


Östersund, alltså!

Nu återstår frågan: Nummerskylten har Jonas sagt att han kan fixa. Men ska det vara:
- N20714 FALKENBERG
eller
Z5599 ÖSTERSUND?

Och kan Jonas ändra texten?

Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Falck skrivet 14:05 - 09/11 2012
Glömde detta:

Avreg den 27 juli 1957.

Den blev inte långlivad alltså. Och bara 1 1/2 månad i Östersund!

Vad hände 1953-1955?
Blev den skrotad 1957?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Regent skrivet 14:40 - 09/11 2012
Där ser man! Reg.skylten kan jag ändra men det går tyvärr inte med texten "SJÖBO" eftersom modellen är klarlackad.


Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: marbe166 skrivet 15:23 - 09/11 2012
Avser inte avreg 27/7 1957 att regnumret N20714 avregistrerades då, och att bilen fortsatte sitt liv som Z5599?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 16:02 - 09/11 2012
Yes! Nu har jag fått svar från Landsarkivet!  :)

N20714 Opel L 53 1953
Karosseri: Ambulans

Besiktning godkänd i Värnamo (?) 29 december 1955
Ägare från 31 januari 1956: Falcks Räddningskår AB, Storgatan 41, Falkenberg
Reg. 12 juli 1957 under reg.numret Z 5599


Östersund, alltså!

Nu återstår frågan: Nummerskylten har Jonas sagt att han kan fixa. Men ska det vara:
- N20714 FALKENBERG
eller
Z5599 ÖSTERSUND?

Och kan Jonas ändra texten?

Skönt att vi fick klarhet i detta så att man kan sova gott om natten. Tunga och viktiga prylar detta ;-)

Här är det då uppdatering som gäller. Jag antar att ingen av de inblandade motsätter sig att jag använder bilderna?

Konstigt att bilen stod osåld i många år? Falcks R fick nog bilen billigt.

Måste ge Lasse rätt i en sak. Det fanns faktiskt en Opel Olympia runt 1970 som var baserad på Kadett - en slags lyxmodell
med annat tak, mycket krom och vinyltak m m.
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 19:27 - 09/11 2012
Observera i samband med modeller m m att det "gamla" företaget Falcks Räddningskår AB från Falkenberg stavas Falcks Räddningskår, dvs med "s". På fordonen däremot står det Falck - detta troligen för att se mer ut som sina danska släktingar. I broschyrer står det Falcks Räddningskår förutom de som gällde abonemang för norden och europa där det står Falck.

Detta företag har intet med det moderna Falck Räddningskår att göra (heter väl fö Falck Sverige i dag).

Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun och fingrarna på rätt tangent.   :)

Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:44 - 09/11 2012
Ja, antingen gick väl båren över passagerstolen i fram eller så fick patienterna ligga dubbelvikta. Torde ha varit en av Sveriges minsta ambulans, åtminstone efter 2:a världskriget. I Uppsala hade Räddningskåren en Volvo Amazon-kombi som ambulans, men Olympian var nog trots allt kortare!
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Falck skrivet 10:08 - 12/11 2012
Roger, självklart får du använda bilderna.

Lasse, jag försökte kolla längden på lastutrymmet i Opeln men hittade ingen uppgift. Volvo Duett förekommer ju också som ambulans med originalkarossen. Den har ett lastutrymme som är 1780 mm men det är nog med ihopfällt baksäte. I Volvon löste man ju utrymmet genom att fälla ryggstödet på passagerarstolen: http://tow.se/oldcarambvolvo/s500149.htm

Men - sedan hittade jag förlagan till Falck-ambulansen! Ett Miesen-bygge! Jämför själva!
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/89018/Greiz_-_Opel_Olympia_Rekord_Caravan_-_KTW_aD/photo/170821
http://www.flickr.com/photos/30496557@N08/3749790857/in/photostream/

På bilden har jag spegelvänt Miesen-ambulansen för att lättare jämföra (hur kopierar jag in bilderna direkt i posten som Jonas gjort?):


Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:09 - 12/11 2012
Intressanta bilder! Men, det går ju att se att man har förlängt karossen på överhänget bak. Kanske att man inte behöver inkräkta på passagerarplatsen i fram?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 19:39 - 13/11 2012
Hittade faktiskt två bilder där en Olympia ambulans från Falcks Räddningskår figurerar. Tyvärr blir man ju inte klokare på varken längden eller ombyggnationen mer än att den skiljer sig en hel del från originakarossen. Frågan är då om det är samma bil? Troligen, ser ut att vara senvintern 1956?, bilderna är märkta "Östersund 1956" och bilden visar Ã…re Fjällbana.
 
I förstoringsglas ser även sista siffran ut till att vara "4". Detta innebär väl att bilen fanns i Östersund (eller Ã…re?) en bra tid innan den fick Z5599.

Observera också att bilen har ett kors i identifikationslyktan och inte en falk! Till skillnad mot tex Duetten bredvid.

(http://www.tow.se/00/121113%20tillSUF1olympia.jpg)

(http://www.tow.se/00/121113%20tillSUF2olympia.jpg)
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Lasse S skrivet 21:58 - 13/11 2012
Men är inte denna en Kapitän?
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 22:19 - 13/11 2012
Nej då, det är en Olympia.

http://www.medial.com/opel/seed/olympia-caravan.html
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: marbe166 skrivet 16:00 - 14/11 2012
Avser inte avreg 27/7 1957 att regnumret N20714 avregistrerades då, och att bilen fortsatte sitt liv som Z5599?

Jag citerar mig själv eftersom ingen ännu har svarat. Är det någon som vet hur det gick till före 1973 när fordon bytte län?

Om vi tar det här exemplet, Opeln registrerades i Halland 31/1 1956. Sen framgår det att den registerades i Jämtland som Z5599 den 12/7 1957. Det framgår också att den avregisterades 27/7 1957. Frågan är då, fick den ett nytt registreringsintyg när den registerades som Z5599? Är det då därför som den står som avregisterad 27/7 1957 - i det att det syftar på att N20714 avregisterades då. Eller, var det så att fordonet avregisterades permanent den 27/7 1957 efter bara två veckor som Z5599? Det senare är naturligtvis möjligt, men kanske inte så troligt.

Vore kul att veta hur det gick till förr :).
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Anders Roger Larsson skrivet 18:39 - 14/11 2012
Om jag har fattat saken rätt och minns rätt så fungerade det så här:

Köpte man en fabriksny bil fick man röda interimsskyltar monterade. Man gjorde då en anmälan till sin länstyrelse via en blankett med ägar- och fordonsuppgifter varvid man efter en tid fick ett reg.nummer tilldelat (dessa blanketter fanns hos polisen och länstyrelsen). Flyttade fordonsägaren till ett nytt län gjorde man samma sak till den "nya" länsstyrelsen. Den "nya" länsstyrelsen skickade ett meddelande till den gamla att de hade tagit över fordonet och den "gamla" avregistrerades i registret - dvs man gjorde en anteckning på kortet.

Skedde det ett ägarbyte inom länet gjorde man samma manöver men fick naturligtvis inget nytt reg.nummer.

Man var enl lag tvingad att göra detta "snarast" men man kan se att det haltade en hel del. Många körde i månader eller år på det gamla regnummret. Man ville ju inte heller gärna släppa ifrån sig ett "bra" eller lågt nummer - var ju lite status i detta. En Stockholmsbil eller rättare sagt ägaren till bilen med tex A900 ville ju inte vid en flytt till tex värmland "riskera" att få tex S14583 men med lite tur kunde man få SA100 :-)

Fördelningen av reg.nummer skedde slumpmässigt och allt eftersom gamla reg.nummer blev lediga men det påstås att det skedde en omfattande handel med låga och bra nummer men hur detta gick till har jag inte en aning om men det sägs att en tårta till flickorna på länstyrelsen kunde göra underverk vid tilldelningen av reg.nummer eller en hel nummerserie om det fanns en större fordonspark.

I det här fallet så fick fordonet Z5599 och man bör söka på detta nummer för att få reda på dess vidare öden då detta syftar på att bilen fick ett nytt regnummer i annat län samt att N20714 avregisterades då. 

Med reservation att jag minns fel...
Titel: SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:43 - 14/11 2012
Ja Roger, jag får nog böja mig inför övertygande bevisning. Men jag tycker att Olympian ser faktiskt väldigt stor ut bredvid Duetten.

Angående tilldelning av registreringsnummer förr i tiden kan det nog vara ett riktigt antagande att det kan ibland ha skett en viss "handel" med nummer. Som du säger en tårta kanske, jag tror inga större belopp cirkulerade. Vi hade i vår familj en god vän som jobbade just på bilregistret och min far fick både nr C43000 och sedan C55555, utan tårta. Men det var då, mer än 40 år sedan, så jag tror inte det är någon idé för Riksenheten mot Korruption att göra en utryckning!