Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Övrigt => Övrigt => Ämnet startat av: 19-16 skrivet 06:57 - 17/05 2014

Titel: Varningsljus/blåljus - olika ljusteknik
Skrivet av: 19-16 skrivet 06:57 - 17/05 2014
Vilka för-/nackdelar ser ni med de olika ljusteknikerna i varningsljus-/blåljusramper? Både när det gäller gult och blått ljus?

Vilket ger den bästa synligheten i dagsljus/solsken? Finns det situationer då det gamla hederliga rotorljuset är bäst?
Titel: SV: Varningsljus/blåljus - olika ljusteknik
Skrivet av: volvo940polis skrivet 01:35 - 18/05 2014
Jag personligen tycker inte det finns något som slår tre-lins optiken i glas, den funkar i alla väder även i dimma, den bländar inte så som blixt och dioder gör.
Men en kombination av blixt, rotor halogen och dioder hade nog varit det optimala.
Standbys diodbåge har ju blivit poppis med jag tycker inte den syns speciellt bra på långt håll i dagsljus, där är det bättre med dem riktade ljusen som fanns i O-bågen och i M-bågen.