Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 8
76
beror på vad du menar med bakåt. blåljus ska vara synliga 360 grader runtom fordonet. syns de inte så är de olagliga.

77
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 06:38 - 13/11 2012 »
Har dessa förändringar funnits på tapeten tidigare eller är det 100% nytt sedan "förbundet" inledes? Finns det några av dessa kårer du nämner som idag har bemanningsproblem sedan tidigare, så det inte är detta som ligger som grund?

Synd tycker jag, Uppsala har ändå i mina ögon varit bra rustat med brandstation på mer eller mindre varje större ort i kommunen. Ett föredöme. Men nej, inte ens Uppsala får har sina brandmän i fred utan besparingar...

78
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nyheter hos RSG!
« skrivet: 17:47 - 09/11 2012 »
Volvo FMX? Är inte det fyrhjulsdrift på dem? Inte helt vanligt inne i städerna, mer på ytterkårer.

79
Småkommuners vardag. Att det saknas säkerhetsbälten kan jag hålla med om är kasst, men man kanske ska börja i den ändan: Behöver man en NY bil bara för det, istället för att installera i efterhand? Dubbdäcken? Nja, falsk trygghet. Kör lugnt, så behöver dom inte dubbdäck. Många kårer saknar dubbdäck vad jag vet, även i Norrland. Börja med bältena och gå vidare sen. Dock är bilen ganska gammal, det kan även jag hålla med om.

80
Räddningstjänst och brandkår / SV: RTJ Syd
« skrivet: 08:50 - 19/10 2012 »
tack för det!  :) har hänt så mycket att jag trodde det var minst 4 sådana (gissar att BYC 340 /261-1510 är ett syskon du glömde, även där Hebra). Får nog ta och göra lite besök och öppna hus snart så man får koll på det. Jag har inga listor direkt, jag kör bara huvudet som minnesanteckning, så det är svårt att hålla koll på.

81
Räddningstjänst och brandkår / SV: RTJ Syd
« skrivet: 21:04 - 18/10 2012 »
Tydligen hade jag blandat ihop bilarna. 2310 är CGN 617 som tydligen ska vara fd. 122 Jägersro, och enligt utryckning.com börjat som 101 på Centrum. Denna bil kom troligen dit 2010, då den stod för utrustning i Lund på hösten där när jag var på studiebesök med SMO. Vilket innebär att 332 (som jag trodde var denna bilen) har jag inte numret på. Kan det möjligen vara gamla 311 eller vilken bil är det?

Jag blir lite förvirrad. Dessa bilarna av den typ som 2310 är, hur många exemplar finns det? 4020 (fd 142), 1510, 2310 och vilken mer? Har Marieholm en eller? Jag kan inte hålla koll på alla numera med senaste årens rokader. Att 2310 är CGN 617 är jag säker på i alla fall: http://redningoresund.dk/User_files/8b88366b2b72c0074ffd1052ef7f1d50.JPG

82
Räddningstjänst och brandkår / SV: RTJ Syd
« skrivet: 10:29 - 18/10 2012 »
I Genarp stod för inte alls så länge sen först två Scanior av äldre modell, men för något år sedan  stod även där en av Löddes gamla terräng fordon en gröngul Unimog om jag inte minns helt fel.

Stämmer vad jag vet. De två Scaniabilarna är två gamla Malmöbilar, vet inte var de huserat innan men förstabilen 263-2310 (antar jag att den heter) har de haft ett tag. Den andra flyttades nyligen dit, och var tidigare reserbil på Jägersro. Unimogen ska fortfarande finnas kvar vad jag vet, används som slangjeep. Hade tidigare kran men den är demonterad sedan länge.

83
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 17:07 - 15/10 2012 »
Dock måste man ta hänsyn till, Henrik, att Gotland inte har den mest optimala räddningstjänsten tidsmässigt. I förhållande till händelserna kanske 1+2 kan räcka i många fall, men denna mindre slagkraftiga, snabba styrka kanske måste vänta 30min innan förstärkning kommer. Just för Gotlands fall är det ett problem.

Själv förstår jag inte varför Slite är "rökdykarstation" på norra Gotland. Varför inte göra som t.ex. i Kävlinge/Löddeköpinge eller Eslöv Heltid+Deltid: Två 1+2 styrkor som går ihop och bildar en 1+5 styrka vid larm (styrkeledare i andra anländande enhet blir rökdykarledare, medan första anländande enhet blir räddningsledare). Detta kan fungera för Gotland också om Slite parar ihop sig med Fårösund. Har fårösund utbildade rökdykare alls, eller de sysslar bara med allt annat än rökdykning? Jag menar att deras utbildning kostar, men det är en engångsinvestering om man bortser från "två varma, två kalla".

84
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 15:24 - 11/10 2012 »
Enligt nya rön måste man troligen dra ner ytterliggare runt om på ön nästa år, för man hade ansökt om mer pengar för att anställa 2st på heltid på norra Gotland samt på Södra Gotland men detta avslogs. Då har man enligt min tolkning av intervjun flaggat för ev. Nerdragningar/nedläggningar av vissa stationer, troligen någon 1+2station blir ev värn och någon rökdykarstation blir 1+2 och enligt mig själv ligger Klintehamn närmast att få dra ner ifrån 1+4 till 1+2


Det beror ju på. Har man problem i Klintehamn med att hålla beredskapen? Det borde ju vara en prioritet att göra förändringar där man har problem, snarare än att förändra där man inte har problem? Har du länk till intervjun, så att vi andra kan tolka också?  :) Tackar!

85
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya investeringar SSBF
« skrivet: 17:32 - 05/10 2012 »
tycker personligen att det är kul att se en räddningstjänst/förbund vars styre samt kommunpolitiker i medlemskommunerna som inte är stela och giriga. Det finns inte många kommuner i landet som är villiga att skjuta in så mycket pengar på så kort tid för investeringar i räddningstjänst. Tvärtom ska fordonen behållas tills bilen inte startar mer för egen maskin. Kul att se att det någonstans finns modern teknik.

86
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

Nepp.. bilen åker på prio 1 ärenden (fem minuters anspänningstid, bemmanas av sjuksköterska från sjukstugan samt förare från rtj). Bilen saknar som sagt larmutrustning så att påkalla fri väg går givetvis inte... Det är en ganska märklig lösning.

väldigt märklig...den typen av fordon hade jag själv kunnat placera i ett fack - med  sjuktransporter och dylikt, men inte akuta ärenden (trots namnet akutbil)

87
Bilen har tidigare endast larmats på prio 1 uppdrag, det nya är att nu dras den även på prio 2 uppdrag.

menar du inte Prio 3? för Prio 1 kräver, som jag skrev, blåljus och siren vilket den bilen saknar.

88
''Akutbilen får fler uppgifter''

http://www.folkbladet.nu/328995/akutbilen-far-fler-uppgifter

Inte ryck reggad eller ljus?


Prio 2 är ljud- och ljuslös utryckning. Man får, med iakttagen försiktighet, lov att exempelvis korsa heldragen linje och köra för fort. Fordonet behöver därför inga blåljus och inte heller vara utryckningsreggat. Motsvarigheten kan vara en deltidsbrandman påväg i sin privata bil till brandstationen vid larm. Bilen inte utryckningsregggad, kör för fort, med rätt. DOCK ej mot rödljus eller stopplikt, samt ett par andra regler. Prio 1, även kallat trängande fall, kräver minst blåljus, och även siren då trafiksituationen kräver det.

89
Hej!

Finns det någon särskild anledning, vad du vet, till att man valt 42m hävare? 27m eller 32m brukar ju vara ganska standard nu för tiden..

90
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lund 263-2040 container
« skrivet: 20:52 - 18/09 2012 »
Jo, 364 blev 374 väldigt snabbt. Har ett par väldigt dåliga bilder från  090401 då fd 371 (PGM 303, Volvo FL10) märkt 362 som reservbil i Lödde, samt lastväxlaren med nummer 614.

tack för svaret med kranen! har haft en undran om det ett tag  :)

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 8