Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: [1] 2 ... 13
1
Kommer Åkersberga få en ny båt i-och-med att deras "nya" Balder fick gå vidare till Ukraina ganska så snabbt? Förstod det också som att det var mycket problem med just den Marell båten. För tillfället har jag lagt märke till att dom har fått tagit över 3990, en av dykskolans båtar. Någon som är.mer inläst som vill dela med sig?
Båten Balder kostade 6,2 milj när den köptes hösten 2022

3990 är reservbåt. Dykskolan har 3890 och 379. Det ska startas upp en upphandling av ny brandbåt ganska snart.

Marellen levde inte upp till förväntningarna och MSB köpte den för att skänka den till Ukraina där en kanske är bättre lämpad.

2
Ingen aning hur Nacka formerar sig vid hjärtstoppslarm.

3
Ska vi försöka att behandla just fordonen under denna tråd som ligger under avdelningen Utryckningsfordon?

Vill ni diskutera organisatoriska frågor ska de diskuteras under avdelningen Övrigt.

Absolut, ber om ursäkt! Vad används 236-4160 till på Nacka? Ingen annan heltidsstation i SSBF har motsvarande fordon (med undantag för Lidingös SUV till svävaren). Någon specialförmåga?

4160 är en kvarleva från Södertörn, som jag uppfattar som ett uppskattat fordon. Den används vid hjärtstopp, för att dra släp, ytlivräddning och jag tror även vid skogsbränder. I nuläget är det inte planerat för någon likande resurs på någon annan SSBF-station. Det som begränsar vilka släp som kan dras är förarens körkortbehörighet, t ex ATV-släpet. 

4
Ska vi försöka att behandla just fordonen under denna tråd som ligger under avdelningen Utryckningsfordon?

Vill ni diskutera organisatoriska frågor ska de diskuteras under avdelningen Övrigt.


5
Fortfarande ingen info om upphandling av nytt höjdfordon till Nacka? Med sina 18 år är ju hävaren äldre än reservfordonsflottan

Som det verkar nu kommer Nackas hävare så småningom ersättas med en stegbil, vilket innebär att det inte blir en särskild upphandling för höjdfordon till Nacka.

6
Har Djurö fått Vaxholms fd. 2 34-7960?

Jag tyckte jag såg den för lite sedan omnumrerad till 2 36-4460, men kan haft fel då jag enbart passerade.

Ngn som vet ngt, isf. bra tänkt med den rockaden, passar bättre i terräng & dyl. som det är i skärgården  :)

Ja, den har ersatt 236-4470 och är utrustad på samma sätt som 234-7860, 234-7960.

Var går fd. 7860? Värnet på Möja vore ett bra alternativ

Den går till försäljning pga att den är ganska sliten med högt miltal. 

7
Har Djurö fått Vaxholms fd. 2 34-7960?

Jag tyckte jag såg den för lite sedan omnumrerad till 2 36-4460, men kan haft fel då jag enbart passerade.

Ngn som vet ngt, isf. bra tänkt med den rockaden, passar bättre i terräng & dyl. som det är i skärgården  :)

Ja, den har ersatt 236-4470 och är utrustad på samma sätt som 234-7860, 234-7960.

8
Jag har inte hört några signaler om att fler FIP-bilar skulle ge en bättre rekryteringssituation på Ljusterö. Stora delar av ön klarar man 10 minuters anspänningstid. Det är några få ställen där det lite för långt.

9
Tackar för svaret. Har Ljusterö kvar rökdykarkompetensen och tillämpar man fri inryckning vid exempelvis brand i byggnad?

Nej, Ljusterö har inte rökdykarkompetens sedan flera år. Om det är fri inryckning i dagsläget har jag dålig koll på, men tidigare har det tillämpats.
Denna tråd behandlar FIP-bilar, så fortsätt diskutera det ämnet i denna tråd.

10
Storstockholm har inte renodlade FIP-funktioner utan de är mer att se som komplementfordon.
I Vaxholm står den mest på stationen och tas av de som inte får plats i släckbilen under deltidsberedskapen. Vid hjärtstoppslarm används den ibland som första bil pga snabbheten och smidigheten.

Tack för svaret! Gäller samma sak även på Ljusterö som är renodlad deltid med 1+2?

Ljusterö är ofta fler i beredskap än minimistyrkan på 1+2, men lite samma sak även där. Möjligheten finns för personal att ta hem eller ta med bilen till arbetsplatsen om behovet finns. Ljusterö är en vidsträckt. Klarar man inte anspänningstiden, så kan det lösas med 7860. Den är även dragbil till båten som ligger på trailer.

11
Enligt vad jag kommer ihåg är det handbrandsläckare.

12
Storstockholm har inte renodlade FIP-funktioner utan de är mer att se som komplementfordon.
I Vaxholm står den mest på stationen och tas av de som inte får plats i släckbilen under deltidsberedskapen. Vid hjärtstoppslarm används den ibland som första bil pga snabbheten och smidigheten.

 

13
Någon som hört någon utvärdering ang. 2 31-1360 (XCJ 08X)? Samt vad den är utrustad med, eller har fler bilder att dela med sig av?

Den togs i drift i höstas efter ganska lång projekteringsperiod, så någon utvärdering har troligen inte skett än.

14
Vilka stationer som får de nya stegarna visar nog sig 2027-2029. Det hinner säkert hända en del till dess.
F n är ingen upphandling av nya hävare på g.

15
Nej; Nacka kommer fortsatt vara 1+5.

Sidor: [1] 2 ... 13