Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: [1] 2 ... 11
1
Undrar om Nacka blir 1+6 i år?

Finns inga sådana planer i nuläget.

2
Den är ersatt med en fyrhjuling. Land Rovern kommer troligen att sparas bland museibilarna.

Finns det släpkärror med pumpar och slangar på Sandhamn? Har värnet möjlighet att lägga på skyddade skum på en fasad exempelvis? Trähusen på Sandhamn står väldigt tätt och det blåser ofta mycket. Som gjort för brandspridning om man inte snabbt skyddar intilliggande hus.

Robban, har du koll mån bro?

Sandhamn har nu en fyrhjuling för att kunna dra olika släp. Det placerades samtidigt ett utrustningssläp kombinerat för slangläggning och en liten vattentank på Sandhamn. Det finns även två släpsprutor och bärbara pumpar.
Vid larm har även värnpersonalen möjlighet att mot ersättning även använda sina egna fyrhjulingar, så de kan agera på flera fronter. Fyrhjulingarna är mer lättmanövrerade i gränderna än större fordon.

Räddningsvärnen får inte och ska inte hantera skum då risken för miljöskada är större än vid användning av andra släckmedel. Kontaminerat grundvatten och därmed kontaminerade brunnar är en riskfaktor vid användning av skum.

Tack för informationen! Hur fungerar det vintnertid, är vattentanken på släpet isolerad?
Finns det skum förhandslagrat på brandstationen på Sandhamn att kunna användas när heltidpersonalen kommer på plats?
Hur ser det ut med brandbåtarna, har Balder och Fenix skumdunkar ombord?

Nej. Tanken är inte isolerad, men står i en varm brandstation och den mängden vatten (400 liter) fryser inte så snabbt. Det är vanligare vatten i kopplingar mm. fryser, vilket får förebyggas med lite glykolspray.
Nej, det finns inget skum på stationen. Båtarnas skumförmåga har jag inte koll på.

3
Den är ersatt med en fyrhjuling. Land Rovern kommer troligen att sparas bland museibilarna.

Finns det släpkärror med pumpar och slangar på Sandhamn? Har värnet möjlighet att lägga på skyddade skum på en fasad exempelvis? Trähusen på Sandhamn står väldigt tätt och det blåser ofta mycket. Som gjort för brandspridning om man inte snabbt skyddar intilliggande hus.

Robban, har du koll mån bro?

Sandhamn har nu en fyrhjuling för att kunna dra olika släp. Det placerades samtidigt ett utrustningssläp kombinerat för slangläggning och en liten vattentank på Sandhamn. Det finns även två släpsprutor och bärbara pumpar.
Vid larm har även värnpersonalen möjlighet att mot ersättning även använda sina egna fyrhjulingar, så de kan agera på flera fronter. Fyrhjulingarna är mer lättmanövrerade i gränderna än större fordon.

Räddningsvärnen får inte och ska inte hantera skum då risken för miljöskada är större än vid användning av andra släckmedel. Kontaminerat grundvatten och därmed kontaminerade brunnar är en riskfaktor vid användning av skum.   


 

4
Vet någon vad 2 31-1360 används/kommer användas till? Den verkar inte ha blåljus i dagsläget, är detta något som den  kommer utrustas med?

Den är införskaffad för att ev. bli ett förstainsatsfordon i Gamla Stan och även transportfordon för MIRG-utrustning. Hur det går lär visa sig  framöver.

5
Att operera på den höjden är ingen lek och förenat med risker.  En 60 m hävare är rejält fordon som kräver sin yta för uppställning och de insatser som det skulle krävas att arbeta på den höjden eller med ett stort utlägg är lätt räknade. De är även relativt långsamma, både i framförande och i tiden för resning.

Regelverket för utrymning och byggnadstekniska brandskyddet bygger på att upptill 8 våningar ska man kunna utrymma via räddningstjänstens stegar, över det krävs det brandskyddade trapphus. Dvs man ska kunna utrymma via dessa istället för stegar. Så den verkliga nyttan av en 60 m hävare är ganska liten, vart fall i livräddande syfte vid brand.

6
Med anledning av att de senare inläggen till största del i ämnestråden berör även andra omständigheter  inom Södertörns brandförsvarsförbund, så är ämnesrubriken ändrad från "Nacka överväger lämna Södertörn för Storstockholm" till "Södertörns brandförsvarsförbund".

7
Har de nya ”rundalastbilarna” levererats ännu? Vet att det beställdes 2 nya larmutrustade Scanialastbilar till materialdepån

Tror inte det. De är vart fall inte i drift än.

8
Är reservpoolen utökad med en lastväxlare? Såg Vallentunas gamla lvx som 231-3940 ganska nyligen

Ja

9
231-3430 kommer märkas om och bli 236-4330 inom kort.

11
Det finns inga planer på att ta bort heltidsbemanningen på Vaxholm. Ljusterö är ofta 1+4, men jag tror dock att minimibemanningen är 1+2 idag. Rökdykarkompetensen kommer inte återinföras, så kravet att vara 1+4 finns inte av den anledningen.

12
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

Vad ska man göra för anpassningar mer än ommärkning/omprogrammering? Är det någon specifik utrustning som Djurö behöver/inte behöver?

Bilen anpassas utefter Djurös förmåga kopplat till utbildnings- och kompetensnivå.

13
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

14
2 31-3930 är ett reservfordon och tillhör inte Ã…gesta eller Okvista.

15
Precis som Henrik skriver börjar släckbilarna först på en heltidsstation med hög larmfrekvens för att sedan gå till heltidsstation med lägre larmfrekvens. Slutligen hamnar bilarna på deltid, värn eller som reservbil, utbildningsbil. Avskrivningstiden är 16 år för tunga fordon i SSBF. Därefter avyttras de.
Ett undantag för rullen var Ljusterö som 2018 fick en helt ny BAS 4 för att ersätta två släckbilar eftersom de har behov av vatten och lång tid till förstärkning med tankbil.

Sidor: [1] 2 ... 11