Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: [1] 2 ... 14
1
Två nya Toyota Hilux elhybrid reg nr. HGC31T och UHD26M (larmutrustade) är nu registrerade på SSBF.
Nya FIP-bilarna till Vaxholm och Ljusterö

2
Insatsledarna är placerade antingen på 1080 respektive 4080.

Tack för info. Hur stor skillnad är det i larmfrekvensen mellan 1080 och 4080?

3
Floby Rescue ska leverera 6 nya släckbilar till Storstockholm mellan 2025-2027.

Är det några leveranser på gång framöver?

Känns som ”utbytestakten” avstannat efter pandemin och inflationen.
Jag tycker det känns som man hade snabbare utbyten före, men kan ha fel  :)

Men tror det kommer bli en hel del rockader om man byter ut de nyaste släckbilarna som går på de mest larmade stationerna (1310/1410/1710)

Det är en del ute i organisationen som fyller plus 10år nästa år..

Avskrivningstiden för tunga fordon är 16 år, så räknat bakifrån (de äldsta) ligger dessa bra till för utbyte:

231-3710, Ågesta, årsm 2009
231-3810, Okvista, årsm 2011
236-4410, Djurö, årsm 2012
233-2040, lvx SO, årsm 2011
234-7040, lvx TÄ, årsm 2011
236-4130, hävare NA, årsm 2008
234-7330, hävare VA, årsm 2011

2029 bör det levereras en större batch då bilarna av årsmodell 2013 blir avskrivna.

Gissar att de avskrivna bilarna inte kommer säljas utan behålls för utbildningen av civilpliktiga brandmän som väntas komma igång de närmaste åren.



4
Kärnkraftverket har egen utryckningsstyrka, så inte enbart därför utan kopplat till den samlade riskbilden.

Tack för informationen!

Hur är det upplagt för insatsledarna avseende var de tjänstgör? Är de stationerade på antingen Fyrislund eller Östhammar, eller tjänstgör alla insatsledare växelvis på båda stationerna?
 

5
Östhammars RIB tjänstgör dygnet runt.

Tack för informationen. Kul att Östhammar kan komma upp i 2+6 dagtid, även om RIB-styrkan verkar ha svårt att upprätthålla full beredskap ca 25% av tiden.

Finns det särskilt krav att Östhammar alltid ska ha minst 1+4 i beredskap pga kärnkraftverket Forsmark?

6
Fyrislund 1+5 heltid, IL, RIL
Rosendal 1+5 heltid
Bärby 1+5 heltid
Tierp 1+2 heltid samt 1+2 RIB
Östhammar 1+2 heltid vardagar dagtid, samt 1+4 RIB, IL

Beslut togs tidigare i höstas om att utöka bemanningen i Tierp till 1+4 heltid (senast år 2029) samt i Östhammar till 1+4 heltid. För Östhammars del krävs först en ny brandstation som planeras färdig 2030.

Johan
Brandchef

Tack så mycket för informationen Johan!

Är Östhammars RIB-styrka dygnet runt eller endast kvällar & helger?

7
Stämmer nedan om heltidsbemanningen i Uppsala brandförsvar?

Fyrislund 1+5, IL, RIL (med SOL)
Rosendal 1+5
Bärby 1+5
Tierp 1+4
Östhammar 1+4, IL

8
Intressant! Vet du vad den springande punkten bestod i som man inte kunde enas kring?

Jag förstår att SSBF vill att deras stegbilar ska vara så lika som möjligt för att underlätta löping osv

9
De stegbilar som ska upphandlas de närmaste åren blir troligen ett samköp mellan flera räddningstjänster där SSBF ska ha minst fyra, Sörmlandskusten troligen två, Uppsala en, RTMD en och eventuellt blir det ytterligare räddningstjänster som hakar på. Det kommer att bli enkelhyttade chassin.

SSBF har nu gått ut med en egen upphandling om fyra stegbilar, men det kanske sker en gemensam upphandling i framtiden av ytterligare stegbilar

10
Vilka stationer som får de nya stegarna visar nog sig 2027-2029. Det hinner säkert hända en del till dess.
F n är ingen upphandling av nya hävare på g.

Tack för info. Märkligt att upphandling av hävare inte är påbörjad när Nackas och Vallentunas är så pass gamla.

Hur tänker man kring framtida hävarstrategi? Antar man helst vill ersätta Vallentunas Metz-hävare med en Bronto så man har samma tillverkare på samtliga hävarstationer (Vällingby, Vallentuna, Nacka) och kan effektivera utbildningen.

Det vore rimligt att även ha en hävare som reservfordon. Vad tror ni om möjligheten att man väljer att upphandla 3 likadana hävare (Bronto 37m) till Nacka, Vällingby och Vallentuna med leverans 2027, och behåller Vällingbys nuvarande (årsmodell 2021) som reservfordon?


Gällande stegbilarna så är ju Kungsholmen lite speciella som behöver dubbelhytt för att få med hela styrkan. Deras nuvarande stegbil är av ărsmodell 2014 - äldst i hela SSBF.

11
Såg att SSBF ska upphandla fyra stegbilar för leverans 2027-2029.
Sannolikt går en av dessa till Kungsholmen vars stege (den enda med dubbelhytt) är av årsmodell 2014.

Hur blir det med Nacka och Vallentuna vars hävare är av årsmodellerna 2008 & 2011? Kommer man likrikta så även dem får stegbilar eller kommer en separat upphandling på nya hävare?

12
Fördelen att arbeta i ett förbund och dessutom i en räddningsregion är att det grundas i samarbete - dvs. alla resurser är tillställda räddningsledningssystemet. Med andra ord har Nacka inte enbart en brandstation med 1+5 som responderar, utan vid behov upp till 100 brandstationer.

Absolut är det så, men bemanningen i de lokala styrkorna har stor betydelse.
Vore intressant att höra hur man resonerat sig fram till att Nacka ska vara 1+5 när exempelvis Kista och Täby är 1+6.

13
Nej; Nacka kommer fortsatt vara 1+5.

Tack för svar! Det känns märkligt, Nacka har en mer komplex riskbild och större befolkning än Täby & Danderyds kommuner. Vet du något om hur man resonerat sig fram till att Nacka fortsatt ska vara 1+5

15
Räddningstjänst och brandkår / SV: Sala brand
« skrivet: 00:35 - 30/07 2025 »
Såg på blocket att Sala har ute en Mercedes Actros släckbil till försäljning. Bilen är helt ny, under uppbyggnad.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/mercedes_benz_actros_5_1843_brandbil/1002860494

Kan det vara en bil som var beställd av Northvolt men bara hann bli halvt färdig innan konkursen?

Sidor: [1] 2 ... 14