Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MilKar0423

Sidor: [1]
1
Kommer Åkersberga få en ny båt i-och-med att deras "nya" Balder fick gå vidare till Ukraina ganska så snabbt? Förstod det också som att det var mycket problem med just den Marell båten. För tillfället har jag lagt märke till att dom har fått tagit över 3990, en av dykskolans båtar. Någon som är.mer inläst som vill dela med sig?
Båten Balder kostade 6,2 milj när den köptes hösten 2022

3990 är reservbåt. Dykskolan har 3890 och 379. Det ska startas upp en upphandling av ny brandbåt ganska snart.

Marellen levde inte upp till förväntningarna och MSB köpte den för att skänka den till Ukraina där en kanske är bättre lämpad.

Du ser. Ja, den känndes inte helt lämpad för uppgiften med tanke på Marells rykten. Ska bli spännande att se vad det nya blir, har man ågra planer på att ersätta Fenix också? 30 år är väl iofs inte någon ålder för en båt på det sättet.

2
Kommer Åkersberga få en ny båt i-och-med att deras "nya" Balder fick gå vidare till Ukraina ganska så snabbt? Förstod det också som att det var mycket problem med just den Marell båten. För tillfället har jag lagt märke till att dom har fått tagit över 3990, en av dykskolans båtar. Någon som är.mer inläst som vill dela med sig?

3
Räddningstjänst och brandkår / Räddningstjäsnten Medelpad
« skrivet: 17:06 - 29/05 2026 »
Fick hem nya nummret av utryckning, 1/2026. Jag noterade att det inte 2-13-1020 inte finns med, varken i fordonslistan eller på bild. I-och-med styrkan på 2+6, förstod jag det tidigare som att den bemannades med 1+2, vilken bil bemannar denna styrka nu? Bemannar dom 2 13-3110? Den stod dock listad som en reservbil.

4
Svävaren är utlånad till Sjöräddningssällskapet.
Tack för info, men varför har man lånat ut svävaren till SSRS?
Vintertid när isen ligger är svävaren enda möjligheten att nå öarna runt Lidingö inom 30 minuter.

SSRS har varit tvungen att omplacera stora delar av sin svävarflotta, blandannat till västkusten och Stockholmsområdet p.ga isläget, man har säkerligen lånat ut den därför.
Nu finns det säkert någon form av överenskommelse med SSRS, men att avhända sig kontrollen över egna resurser till en frivilligorganisation skapar viss osäkerhet. Hade det inte varit mer rimligt att SSBF tog beslut om beredskapshöjning och själva förla 2 man i beredskap 24/7 för att bemanna sin svävare?
Svävaren måste i rådande isläge ses som en kritisk resurs!

Vet inte hur du anser det osäkert, då hela organisationen kring sjöräddning i Sverige är uppbyggd med SSRS som grund, vilket i sig är ett tydligt bevis på att det inte alls är osäkert. Man anser säkerligen att svävaren gör bättre nytta i deras händer en ett kommunalförbund som lätt blir begränsade av lagar, regler och policys. SSRS besvarar sjöräddning normalt sett på statligt vatten och vid statlig räddningstjänst, men blir i 9 av 10 fall även begärda av kommunal räddningstjänst vid olyckor på kommunalt vatten. Som jag förstår det är det enklare att begära statliga räddningsresurser på kommunalt vatten, en vice versa även fast det ofta händer. Säkert har någon i denna tråd mer inblick inom området, men med min kunskap och erfarenhet är så fallet.

Jag tänker inte primärt på sjöräddning, utan på SSBFs behov att kunna ta sig till öarna vid räddningstjänstlarm när båtarna inte kan lämna kaj pga isläget. Det är därför stationen på Lidingö har en svävare

Och där larmas, precis som tidigare även SSRS för att bistå. Den enda förändringen är att en annan orgnaistation bemannar enheten. Lidingös svävare är placerad på sjöräddningsstationen Munsö/Ekerö, så den är kvar i Stockholmstrakten.

5
Svävaren är utlånad till Sjöräddningssällskapet.
Tack för info, men varför har man lånat ut svävaren till SSRS?
Vintertid när isen ligger är svävaren enda möjligheten att nå öarna runt Lidingö inom 30 minuter.

SSRS har varit tvungen att omplacera stora delar av sin svävarflotta, blandannat till västkusten och Stockholmsområdet p.ga isläget, man har säkerligen lånat ut den därför.
Nu finns det säkert någon form av överenskommelse med SSRS, men att avhända sig kontrollen över egna resurser till en frivilligorganisation skapar viss osäkerhet. Hade det inte varit mer rimligt att SSBF tog beslut om beredskapshöjning och själva förla 2 man i beredskap 24/7 för att bemanna sin svävare?
Svävaren måste i rådande isläge ses som en kritisk resurs!

Vet inte hur du anser det osäkert, då hela organisationen kring sjöräddning i Sverige är uppbyggd med SSRS som grund, vilket i sig är ett tydligt bevis på att det inte alls är osäkert. Man anser säkerligen att svävaren gör bättre nytta i deras händer en ett kommunalförbund som lätt blir begränsade av lagar, regler och policys. SSRS besvarar sjöräddning normalt sett på statligt vatten och vid statlig räddningstjänst, men blir i 9 av 10 fall även begärda av kommunal räddningstjänst vid olyckor på kommunalt vatten. Som jag förstår det är det enklare att begära statliga räddningsresurser på kommunalt vatten, en vice versa även fast det ofta händer. Säkert har någon i denna tråd mer inblick inom området, men med min kunskap och erfarenhet är så fallet.

6
Svävaren är utlånad till Sjöräddningssällskapet.
Tack för info, men varför har man lånat ut svävaren till SSRS?
Vintertid när isen ligger är svävaren enda möjligheten att nå öarna runt Lidingö inom 30 minuter.

SSRS har varit tvungen att omplacera stora delar av sin svävarflotta, blandannat till västkusten och Stockholmsområdet p.ga isläget, man har säkerligen lånat ut den därför.

7
Med tanke på isläget… i direktionsprotokollet från 2025-06-03 (§35h) nämns att SSBF eventuellt ska göra sig av med svävaren stationerad på Lidingö. Vet någon om svävaren finns kvar?
Svävaren finns kvar, iallafall för en månad sedan inför SSRS årliga svävarträffar där den deltog.

8
Hur många ton klarar vinscharna på SSBFs bilar?

9
Man kan naturligtvis inte minska storleken hur mycket som helst och fortfarande ha ett funktionellt utryckningsfordon.

Varför inte det? Om syftet är att komma fram så snabbt som möjligt i Gamla stan med 1-2 man för att göra en första insats med handbrandsläckare skulle man kunna använda små bilar likt Mini Coopers eller motorcyklar:

https://m.youtube.com/watch?v=4Uhj5vCMI4A&t=3s&pp=2AEDkAIB

https://m.youtube.com/watch?v=4WkmIFzQVCs

Blir garanterat dyrare i längden och mindre effektivt. Ska man köpa in MC måste personal utbildas och ges behörighet på dessa, bara där har vi stora omkostnader. Sen är andrahandsvärdet på MC väldigt dåligt. Fordonet används utöver som FIP i gamla stan även som transportfordon för MIRG utrustningen, vart ska denna placeras på MC? Och Minicooper blir påtok för små för den uppgiften.

10
Någon som hört någon utvärdering ang. 2 31-1360 (XCJ 08X)? Samt vad den är utrustad med, eller har fler bilder att dela med sig av?

11
Övrigt / Gamla tidningar
« skrivet: 18:01 - 28/04 2025 »
Hej, söker "gamla" tidningar från föreningen, är det någon som har som känner sig manad att tacka adjö/sälja till dessa tar jag glädeligen emot.

12
Ny Typ 1a levererad till SSBF med stationering Brännkyrka som 1510 (Reg.nr: WSP 84P) och ersätter därav OGH 974. Vart tror vi denna tar vägen? Jag tror att det blir att ersätta 7310 på Vallentuna, 2013 års modell alternativt 7910 på Vaxholm, även denna en 2013.

Länk till källa:
https://www.facebook.com/share/p/18NruoyK1Y/

Jag tror gamla 1510 (OGH 974) blir 4110 i Nacka från 1 juli.
Det kommer levereras ytterligare en släckbil i år som jag tror blir 1810 i Kista. Nuvarande 1810 tror jag blir 7310 i Vallentuna, och nuvarande 7310 blir 3820 på Okvista. Nuvarande 3820 säljs (årsmodell 2005).

Du tror inte Nacka for en av dom 6 nya som köps in då?

13
Ny Typ 1a levererad till SSBF med stationering Brännkyrka som 1510 (Reg.nr: WSP 84P) och ersätter därav OGH 974. Vart tror vi denna tar vägen? Jag tror att det blir att ersätta 7310 på Vallentuna, 2013 års modell alternativt 7910 på Vaxholm, även denna en 2013.

Länk till källa:
https://www.facebook.com/share/p/18NruoyK1Y/

15
Vet någon vad 2 31-1360 används/kommer användas till? Den verkar inte ha blåljus i dagsläget, är detta något som den  kommer utrustas med?

Sidor: [1]