Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lasse S

Sidor: [1] 2 3
1
Övriga fordon / Västerås ena stortankbil finns i Ryssland?
« skrivet: 00:25 - 08/01 2023 »
Av en slump (?) tittade jag igår i Utryckning nr 2 /2021. PÃ… sista sidan, insidan av pärmen, visas några tidigare bilar som rullat i MBR, Mälardalens Brand och Räddning. De två "supertankers", stortankbilarna som skaffades till Västerås 1971 är ju väl kända. Jag fastade för en bild på SDU127 som såldes till Sorsele, där den användes fram till 2012.
Vad hände sedan?
Av likaså en slump (?) var jag i förrgår inne på BOS-Fahrzeuge, Tobias Voss förnämliga site. Där på ett uppslag, 13, i hurmannubenämnerdet, finns en bild på en Scania 110 stortankbil som finns i Ryssland, men inte längre i tjänst, som har tjänstgjort i staden Wsewoloschsk, i S:t Petersburgs län. Den är onekligen nedgången, som teknisk apparatur ofta blir i Ryssland, men man kan se så pass många detaljer att jag frågar mig om det kan vara en av de två, tror i så fall främst på U127 med två fjärrljus monterade ovanpå det framskjutande podiet i fram, där frontpumpen sitter.

Det finns även olikheter, men de bedömer jag vara av den arten att skillnaden uppstått vid något försök till renovering/anpassning eller liknande. Frontpumpen är ändrad, utformningen av tanken längst bak är ändrad. Man har i så fall monterat en ordentlig "raggarkeps", solskydd ovan vindrutan. Men många sidoförvaringsfack påminner mycket om de två ursprungliga, särskilt de två i fram, framför hel/halvljuslamporna på framskärmen.

Är jag helt "ute och cyklar"?  (Jag har gjort ett skärmklipp på den "ryska", men då jag inte vet så mycket om det där med upphovsrätt etc, har jag inte bifogat det)

2
Räddningstjänst och brandkår / IVECO stegbil Nyköping
« skrivet: 22:40 - 01/07 2021 »
Läser på Utryckning Örebro att en av de två Iveco stegbilar som Sörmlandskusten köpte in 2012
skall ersättas. Hur kommer det sig att det sker så pass snabbt? Någon som vet?

3
Föreningen SUF / Ansiktsboken??
« skrivet: 23:59 - 15/01 2021 »
Vad är det för förändringar som antyds på "förstasidan"? Måste man numera ha den s k ansiktsboken för att få del av vad som händer i SUF?
Och vi som av någon orsak INTE vill ha ansiktsboken, hur skall vi bete oss för att hänga med? Kan någon förklara?

4
Räddningstjänst och brandkår / Enköping-Håbo
« skrivet: 22:53 - 14/05 2020 »
Det finns knappast någon räddningstjänst i Sverige, vad jag vet, som i förhållande till sin storlek, har förnyat
sig i den takt som Enköping-Håbo visar upp! Vilken modern fordonsflotta de har fått! Vilken generös kommunstyrelse!
Se utmärkt reportage i Utryckning 1/20!

5
Ambulans och sjuktransport / FIAT-ambulanser i England
« skrivet: 22:30 - 06/02 2019 »
F n på onsdagar kl 20 i TV 7 visas ett program som heter kort och gott "Ambulansen". Det visar ett distrikt i England
West Midlands och ambulanstjänsten där. Man får följa olika ambulanser med besättning ut på olika uppdrag.
Man använder, vad jag kan se, enbart FIAT Ducato största skåpet. Jag tycker ambulanserna ser både stora och stabila ut,
stort sjukhytt och flera tekniska lösningar som jag tror är inte helt dumma, tvärtom. Jag tror säkert att det finns
något i ambulansen som säkert kan vara intressant även för svenska förhållanden, bl a hur man sänka ner en del av bakre golvet
så att det blir en ramp på vilken man kör ut och in hela bårstativet. Hela byggnationen borde absolut vara ett alternativ till våra
storbilsambulanser med påbyggt skåp, och kan definitivt konkurrera med våra trånga Sprinters. Svär jag nu i kyrkan som tror att
det finns alternativ till Sprinters och VW-bussar med pagodliknande takförhöjningar???

6
Räddningstjänst och brandkår / Ljusdal igen
« skrivet: 00:32 - 31/12 2018 »
RTJ Ljusdal fortsätter att intressera mig. Jag läser i fordonslista på Utryckning Örebro att där finns
en Scania P360, 2 26 5510, regnr AMC146. Denna bil tycks ha undgått alla fotografer trots att sådana
bevisligen besökt Ljusdal betydligt senare än 2012, vilken är angiven som årsmodell. Finns denna bil
där i Ljusdal och har någon något foto på den? Kan det då stämma att på Ljusdals-stationen har tre st
BAS I, eller skulle det kunna vara en bil i Järvsö? Även så finns uppenbarligen ingen bild?

7
Övriga fordon / Utryckning nr 3, bild från Uppsala
« skrivet: 22:49 - 05/11 2018 »
I Utryckning nr 3-18 finns på omslagets baksida bild från brandstationen i Uppsala 1972, bild från LOK:s samlingar.
Bilden är helt klart från efter 1/1 -71, för då var blåljusreformen genomförd. Sedan lämnar jag faktiskt öppet för ifall
bilden skulle kunna vara från någon gång 1971 eller om den faktiskt är från 1972? Om den är från vår eller tidigare sommaren
kan det kanske vara så men inte hösten -72. Jag var tvungen att titta i mitt "arkiv" och hittade egna bilder på nylevererad Magirus släckbil
fortfarande med röda interimsskyltar. Den bilden är daterad -72 och man kan se att träden i bakgrund är fulla med gröna löv, således inte höst.
Kanhända var det så att lillpikéten, International jeep, först på bilden, ersattes av nya Magirus:en. Men min känsla är att bilden inte är från så sent
som från -72, men jag kan naturligtvis ha fel. Helt klart saknas hävaren Hi-Ranger på International 1800, vilken stod i port längst bort och levererades
sommaren -68. Men utbytet av den avbildade vagnparken gick sedan fort, efter Magirus kom frambyggd Scania 80 släckbil, regnr HHB115. Därefter
tankbil Scania 85, som för åtminstone till nyligen fanns i Almunge.

8
Övriga fordon / Ljusdals släckresurser för skogsbrand
« skrivet: 23:57 - 22/07 2018 »
Vet inte om ämnet ligger i rätt ämnesgrupp, men vi som varit med ett tag minns kanske UTRYCKNING något nummer i början på 90-talet?
Ljusdals räddningstjänst presenterades. Slående var vilken kraftig resurs de hade för skogsbransläckning!
En Scania SBAT 6x6 med lastväxlartank och pump, en Unimog inrättad för att spruta vatten i terrängen och någon fyrhjuling för vattenbegjutning.
Detta understöddes då av en Mercedes 2235 med lastväxlartank och deras synnerligen kraftiga Mercedes 1735 4x4, typ BAS III.

Naturligtvis skulle detta inte förslå mot bränderna som rasar nu, men de måste ha haft en brandchef som insåg vad som skulle kunna hända i bygden!
Jag vill påstå att i förhållande till befolkningsunderlaget var Ljusdal då en av de bäst utrustade räddningstjänsterna i landet! Det som då fanns skulle förmodligen
ha kunnat göra någon skillnad även i dagsläget.

Vilket fall tror jag att dagens ordinarie resurser i Ljusdal är mindre kraftfulla, åtminstone vad avser skogsbrandsläckning, än vad de hade då reportaget gjordes! 

9
Övrigt / Larm Söderhamn ?
« skrivet: 23:58 - 14/04 2018 »
Vart tog Daniel Sjöholms Larm Söderhamn vägen? Jo jag ser att det har blivit någon nyhetssajt, men det jag
efterfrågar är den goda nyhetstäckningen över brandförsvaren i Hälsingland? Vart tog den vägen?

10
Ambulans och sjuktransport / Mycket nytt i Skåne!
« skrivet: 23:06 - 08/03 2018 »
När jag läser hur många ambulanser som tagits ur drift i Skåne och ersatts med nya,
i samband med att en ny operatör tagit över, så måste det ju finnas hur mycket nytt som helst att
fotografera där, men inga fotografer.(?)

11
Räddningstjänst och brandkår / Scania 400/410 för stark?
« skrivet: 00:17 - 05/11 2017 »
Vi har sett hur Uppsala Brandförsvar de senaste åren köpt in vanliga Scania BAS I med 400 eller 410 hästkrafters motor.
Vad jag vet så de sista inköpen, t ex Tierps nya 501 blir bara med 370 hk motor. Har man konstaterat att 370hk räcker gott
och väl eller är det en bara en prisfråga? Någon som vet resonemanget bakom?

12
Ambulans och sjuktransport / Ambulans i Knivsta?
« skrivet: 23:37 - 29/09 2017 »
Jag har två ggr på sistone passerat Knivstas nya brandstation. I en port står en ambulans, typ Uppsala. Är det en egen dygnsambulans
i Knivsta eller någon som bara står där dagtid och utgår från Uppsala?

13
Övriga fordon / Laddbil?
« skrivet: 23:27 - 02/06 2017 »
PÃ… Autokarross´ hemsida presenteras en "Laddbil", fyraxlad Volvo FH, med stor hytt och påbyggnad, 500 hk.
Någon som vet användningsområdet och vilken är köpare av denna? Verkar inte vara utryckningsfordon.

14
Räddningstjänst och brandkår / Toyota Pick Up
« skrivet: 23:50 - 05/11 2016 »
Efter att han läst Teknikens Världs senaste nummer där de testar sju olika Pick Up:s så konstaterar de att Toyota (återigen) är helt undermålig vad gäller det s k "älgtestet". Den går upp på två hjul redan vid 66 km/h och skiljer klart ut sig, till det sämre, bland de övriga i testet.
Jag var i går inne på Bröderna Hofmanns hemsida och såg en Toyota Pick Up som de byggt skåp på och levererat till Swedavia på Arlanda. Den bilen har ett groteskt överhäng med skåpet långt bakom ordinarie flaks slut. Förhoppningsvis behöver den bara köra rakt fram på Arlanda för jag vågar inte tänka på vad som skulle hända ifall den behöver göra en plötslig undanmanöver. Och detta tänkte jag på direkt när jag såg bilden på den, Teknikens Värld läste jag först i dag! Och det är ju inte bara Arlanda som köpt Toyota Pick Up!

15
Räddningstjänst och brandkår / Lomma - kombinationsbil
« skrivet: 22:48 - 06/09 2016 »
Verkligen intressant fordon till Lomma, enligt "landet runt"! Jag blir litet brydd när jag läser vem som byggt fordonet.
Magirus står uppenbarligen för liften, sedan står Sala Brand och Rosenbauer. Vem har byggt vad? Mycket ser ju ut att vara ett original bygge
från Magirus, på Iveco-chassi; liften, hytten. Skåpet kan jag inte uttala mig om.  Var kommer Rosenbauer in i bilden? Magirus och Rosenbauer är ju bittra konkurrenter på de flesta marknaderna, det är troligen bara i lilla Sverige som de har en gemensam representation. Är det troligt att Magirus skulle bygga ett nästan komplett fordon men låta Rosenbauer montera t ex pumpen? Tvivlar på det! Någon som kan reda ut begreppen? Sala Brands icke existerande hemsida lär knappast göra det.

Sidor: [1] 2 3