Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lasse S

Sidor: [1] 2 3
1
Ambulans och sjuktransport / FIAT-ambulanser i England
« skrivet: 22:30 - 06/02 2019 »
F n på onsdagar kl 20 i TV 7 visas ett program som heter kort och gott "Ambulansen". Det visar ett distrikt i England
West Midlands och ambulanstjänsten där. Man får följa olika ambulanser med besättning ut på olika uppdrag.
Man använder, vad jag kan se, enbart FIAT Ducato största skåpet. Jag tycker ambulanserna ser både stora och stabila ut,
stort sjukhytt och flera tekniska lösningar som jag tror är inte helt dumma, tvärtom. Jag tror säkert att det finns
något i ambulansen som säkert kan vara intressant även för svenska förhållanden, bl a hur man sänka ner en del av bakre golvet
så att det blir en ramp på vilken man kör ut och in hela bårstativet. Hela byggnationen borde absolut vara ett alternativ till våra
storbilsambulanser med påbyggt skåp, och kan definitivt konkurrera med våra trånga Sprinters. Svär jag nu i kyrkan som tror att
det finns alternativ till Sprinters och VW-bussar med pagodliknande takförhöjningar???

2
Räddningstjänst och brandkår / Ljusdal igen
« skrivet: 00:32 - 31/12 2018 »
RTJ Ljusdal fortsätter att intressera mig. Jag läser i fordonslista på Utryckning Örebro att där finns
en Scania P360, 2 26 5510, regnr AMC146. Denna bil tycks ha undgått alla fotografer trots att sådana
bevisligen besökt Ljusdal betydligt senare än 2012, vilken är angiven som årsmodell. Finns denna bil
där i Ljusdal och har någon något foto på den? Kan det då stämma att på Ljusdals-stationen har tre st
BAS I, eller skulle det kunna vara en bil i Järvsö? Även så finns uppenbarligen ingen bild?

3
Veteranfordon / Utryckning nr 3, bild från Uppsala
« skrivet: 22:49 - 05/11 2018 »
I Utryckning nr 3-18 finns på omslagets baksida bild från brandstationen i Uppsala 1972, bild från LOK:s samlingar.
Bilden är helt klart från efter 1/1 -71, för då var blåljusreformen genomförd. Sedan lämnar jag faktiskt öppet för ifall
bilden skulle kunna vara från någon gång 1971 eller om den faktiskt är från 1972? Om den är från vår eller tidigare sommaren
kan det kanske vara så men inte hösten -72. Jag var tvungen att titta i mitt "arkiv" och hittade egna bilder på nylevererad Magirus släckbil
fortfarande med röda interimsskyltar. Den bilden är daterad -72 och man kan se att träden i bakgrund är fulla med gröna löv, således inte höst.
Kanhända var det så att lillpikéten, International jeep, först på bilden, ersattes av nya Magirus:en. Men min känsla är att bilden inte är från så sent
som från -72, men jag kan naturligtvis ha fel. Helt klart saknas hävaren Hi-Ranger på International 1800, vilken stod i port längst bort och levererades
sommaren -68. Men utbytet av den avbildade vagnparken gick sedan fort, efter Magirus kom frambyggd Scania 80 släckbil, regnr HHB115. Därefter
tankbil Scania 85, som för åtminstone till nyligen fanns i Almunge.

4
Veteranfordon / Ljusdals släckresurser för skogsbrand
« skrivet: 23:57 - 22/07 2018 »
Vet inte om ämnet ligger i rätt ämnesgrupp, men vi som varit med ett tag minns kanske UTRYCKNING något nummer i början på 90-talet?
Ljusdals räddningstjänst presenterades. Slående var vilken kraftig resurs de hade för skogsbransläckning!
En Scania SBAT 6x6 med lastväxlartank och pump, en Unimog inrättad för att spruta vatten i terrängen och någon fyrhjuling för vattenbegjutning.
Detta understöddes då av en Mercedes 2235 med lastväxlartank och deras synnerligen kraftiga Mercedes 1735 4x4, typ BAS III.

Naturligtvis skulle detta inte förslå mot bränderna som rasar nu, men de måste ha haft en brandchef som insåg vad som skulle kunna hända i bygden!
Jag vill påstå att i förhållande till befolkningsunderlaget var Ljusdal då en av de bäst utrustade räddningstjänsterna i landet! Det som då fanns skulle förmodligen
ha kunnat göra någon skillnad även i dagsläget.

Vilket fall tror jag att dagens ordinarie resurser i Ljusdal är mindre kraftfulla, åtminstone vad avser skogsbrandsläckning, än vad de hade då reportaget gjordes! 

5
Tjitt tjatt / Larm Söderhamn ?
« skrivet: 23:58 - 14/04 2018 »
Vart tog Daniel Sjöholms Larm Söderhamn vägen? Jo jag ser att det har blivit någon nyhetssajt, men det jag
efterfrågar är den goda nyhetstäckningen över brandförsvaren i Hälsingland? Vart tog den vägen?

6
Ambulans och sjuktransport / Mycket nytt i Skåne!
« skrivet: 23:06 - 08/03 2018 »
När jag läser hur många ambulanser som tagits ur drift i Skåne och ersatts med nya,
i samband med att en ny operatör tagit över, så måste det ju finnas hur mycket nytt som helst att
fotografera där, men inga fotografer.(?)

7
Räddningstjänst och brandkår / Scania 400/410 för stark?
« skrivet: 00:17 - 05/11 2017 »
Vi har sett hur Uppsala Brandförsvar de senaste åren köpt in vanliga Scania BAS I med 400 eller 410 hästkrafters motor.
Vad jag vet så de sista inköpen, t ex Tierps nya 501 blir bara med 370 hk motor. Har man konstaterat att 370hk räcker gott
och väl eller är det en bara en prisfråga? Någon som vet resonemanget bakom?

8
Ambulans och sjuktransport / Ambulans i Knivsta?
« skrivet: 23:37 - 29/09 2017 »
Jag har två ggr på sistone passerat Knivstas nya brandstation. I en port står en ambulans, typ Uppsala. Är det en egen dygnsambulans
i Knivsta eller någon som bara står där dagtid och utgår från Uppsala?

9
Övriga fordon / Laddbil?
« skrivet: 23:27 - 02/06 2017 »
PÅ Autokarross´ hemsida presenteras en "Laddbil", fyraxlad Volvo FH, med stor hytt och påbyggnad, 500 hk.
Någon som vet användningsområdet och vilken är köpare av denna? Verkar inte vara utryckningsfordon.

10
Övrigt, Blåljusmyndigheter / Bussolyckan i Härjedalen
« skrivet: 22:41 - 03/04 2017 »
Är det någon som vet från ungefär hur stort område som det skickades ambulanser till olycksplatsen? Sveg har väl i bästa fall två, sedan från var?
Kan det vara så att t ex Dalarnas och Värmlands helikoptrar flög dit, utöver Jämtlands egen?
Räddningsledaren verkar ha kommit från Ljusdal, kanske även någon ambulans?
Jag är nyfiken på hur ett glesbygdsområde klarar en sådan katastrof.

11
Övrigt, Blåljusmyndigheter / Autokaross, ARS, har problem!
« skrivet: 23:39 - 04/02 2017 »
På Autokaross hemsida står att de varslar 27 av drygt 60 anställda p g a vikande orderingång. Det verkar allvarligt, nästan hälften av personalstyrkan!
Frågan jag då ställer mig är ifall det beställs färre brandbilar i Sverige, eller är det ARS som har svårt att hävda sig i konkurrensen? Jag sade tidigare att
de "närt en orm vid sin barm" i och med att de lade ut produktion till Wavraszek i Polen. Nu när Wavraszek blivit egna så ser vi ju även hur de tagit orders
som kanske annars skulle gått till ARS. Jag har ingen statistik, men även en känsla av att SALA Brand tagit många orders på senare tid, inte minst från tidigare
trogna ARS-köpare. T ex SÄRF.
Någon som har svaret; beställs det färre brandbilar i Sverige nu? För egen del har jag inte den känslan

12
Räddningstjänst och brandkår / Toyota Pick Up
« skrivet: 23:50 - 05/11 2016 »
Efter att han läst Teknikens Världs senaste nummer där de testar sju olika Pick Up:s så konstaterar de att Toyota (återigen) är helt undermålig vad gäller det s k "älgtestet". Den går upp på två hjul redan vid 66 km/h och skiljer klart ut sig, till det sämre, bland de övriga i testet.
Jag var i går inne på Bröderna Hofmanns hemsida och såg en Toyota Pick Up som de byggt skåp på och levererat till Swedavia på Arlanda. Den bilen har ett groteskt överhäng med skåpet långt bakom ordinarie flaks slut. Förhoppningsvis behöver den bara köra rakt fram på Arlanda för jag vågar inte tänka på vad som skulle hända ifall den behöver göra en plötslig undanmanöver. Och detta tänkte jag på direkt när jag såg bilden på den, Teknikens Värld läste jag först i dag! Och det är ju inte bara Arlanda som köpt Toyota Pick Up!

13
Räddningstjänst och brandkår / Lomma - kombinationsbil
« skrivet: 22:48 - 06/09 2016 »
Verkligen intressant fordon till Lomma, enligt "landet runt"! Jag blir litet brydd när jag läser vem som byggt fordonet.
Magirus står uppenbarligen för liften, sedan står Sala Brand och Rosenbauer. Vem har byggt vad? Mycket ser ju ut att vara ett original bygge
från Magirus, på Iveco-chassi; liften, hytten. Skåpet kan jag inte uttala mig om.  Var kommer Rosenbauer in i bilden? Magirus och Rosenbauer är ju bittra konkurrenter på de flesta marknaderna, det är troligen bara i lilla Sverige som de har en gemensam representation. Är det troligt att Magirus skulle bygga ett nästan komplett fordon men låta Rosenbauer montera t ex pumpen? Tvivlar på det! Någon som kan reda ut begreppen? Sala Brands icke existerande hemsida lär knappast göra det.

14
Räddningstjänst och brandkår / Höglandet - Nässjö
« skrivet: 23:37 - 03/06 2016 »
Häftigt att Nässjö investerar i en 42 m Bronto hävare! Har man några speciella höga riskobjekt där?
Eller räknar man med att få sälja sina tjänster till Jönköping ifall det börjar brinna i något objekt där högre än 27 meter?

15
Tjitt tjatt / Sala Brands hemsida
« skrivet: 23:54 - 04/05 2016 »
Sala Brand har ju på sin hemsida, med ett undantag, inte lyckats presentera någon ny leverans på ett drygt halvår. I Forumet, om Nyköpings nya dykarbuss, gör ju Johan Sjöström en länkning
till bild på den där ansiktsboken. Genom att klicka där kommer ju en hel del av senaste halvårets nya leveranser fram. Är det någon som vet ifall Sala Brand avser att bara finnas på ansiktsboken i framtiden? I så fall får t ex Johan Sjöström gärna fortsätta att göra länkningar dit så att vi efterblivna, som inte gillar ansiktsboken, också kan få ta del av nyheterna.

Ursäkta en gammal man, men kan någon förklara fördelen med att bara finnas på ansiktsboken jämfört med som förut på en vanlig hemsida?

Sidor: [1] 2 3