Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Anders Roger Larsson

Sidor: [1]
1
Övriga fordon / Rödljus
« skrivet: 19:23 - 03/11 2013 »
Till ett seriöst ambulansprojekt i form av en Binz Europ 1100. Problemet är rödljusen (se bifogad bild) - fästena är inte tillräckligt vinklingsbara för att passa taklutningen på takets framkant. På bilden är fästbulten nästan vinklad så mycket bakåt som det går, men det skulle behövas nästan 90 grader för att det ska bli bra.

Finns det olika "fästbultar"? Är rödljusen på bilden avsedda till tex tak- eller stötfångarmontage? Visst fanns det väl rödljus enl bifogad bild monterade i takens framkant i någon form av konsoll? Någon som har synpunkter eller tom passande rödljus liggande? Eller kanske några gamla elbiltillbehörskataloger från tex Hella eller Bosch?


2
Övriga fordon / Malmös grå och röda ambulanser
« skrivet: 16:46 - 26/08 2012 »
Några frågor om Malmöambulanser.

När kom de röd och gråfärgade ambulanserna i Malmö? och hur
länge hängde den med?

Vad var bakgrunden till denna färgsättning?

Fanns det fler organisationer som hade denna färgsättning?

Fanns det fler fordon än ambulansfordon som var målade på detta sätt?

3
Övriga fordon / Ambulans på andra våningen
« skrivet: 10:53 - 31/07 2012 »
Är det någon som kan tänkas veta vad de sysslar med här? Plats? Tror att det är någon mässa av ngt slag fast ambulansen verkar ju inte vara ny = ngt att visa upp!?  Fast i skapligt skick, hyfsad lackering och inga andra dekaler el. nummer.  Kan det vara något speciellt med just den här ambulansen? Trots att backljuset på vagnen är tända så framgår det av fler bilder att vagnen ganska troligt är på väg IN i fastigheten. Ambulansen är en Chevrolet med reg.nr AHS551. Två fasta rödljus och ett roterande blåljus.

4
Övriga fordon / Polis Amazoner
« skrivet: 10:29 - 22/07 2012 »
Den information jag har är att förutom lagkraven så var det köparen som avgjorde hur ljusen skulle monteras - kunde bli på flera olika sätt på samma typ av byggnation.

Dom första gula rotationsljuset satt på dom första polisbilarna tillhörande statspolisen mitt på taket och bakom den vita sökaren. I samband med förstatligandet monterades ljuset på takets högra sida. I samband med högertrafikomläggningen i september 1967 flyttade rotationsljuset på nya fordon från höger till vänster sida för att ljusets placering på biltaket skulle vara ut mot körbanan. Polisen hade på den tiden budgetår från 1. juli till sista juni vilket innebar att nya fordon beställdes på hösten för leverans sent samma år eller under första kvartalet nästa år. De första fordonen med rotationsljuset till vänster kom alltså EFTER det att högertrafiken hade införts september 1967 - antingen sent 1967 eller början av 1968. Ljuset flyttades inte på fordon som redan var i trafik beroende på att riskerna för att det inte skulle synas ändå var mycket små.

En viktig anledning till rotationsljusets placeringen - först till höger på taket och sedan på vänster sida - var att polisbilen enligt instruktion vid tex en trafikolycka skulle placeras snett med bakluckan mot dikeskanten och fronten ut mot körbanan för att göra arbetet säkrare när utrustning hämtades i bagageutrymmet. Var då polisbilen parkerad på höger sida av vägbanan med rotationsljuset på vänster sida av taket syntes ljuset bakåt mot trafiken när bakluckan stod öppen.

Som kuriosa kan nämnas att den Amaszon polisbil från 1970 som finns på PTM hade först rödljus och sedan under sin aktiva tid naturligtvis blåljus. När bilen sedan renoverades monterades det gula ljuset tillbaka. Man monterade då felaktigt armaturen på höger sida.

5
Övriga fordon / Sveriges modernaste ambulans
« skrivet: 14:08 - 12/07 2012 »
I alla fall 1958. Och i alla fall om Svensk Räddningstjänst och ANA fick säga det. Plymouth Suburban -58.

Någon som vet mer om denna bil? Byggnation tex?

Obs att bilen är tvådörrars! På annat ställe på forumet beskrivs att vissa 50-talsbilar troligen fasades ut tidigare än "nödvändigt" då nödutgångar saknades. Denna bil bör kanske vara en sådan?

Tydligen hade Svensk Räddningstjänst ett rött kors i idenifieringslycktan på sina ambulanser - kommentar på det?

Visst hade väl Svensk Räddningstjänst eleganta uniformer?

Mer bilder här: http://tow.se/oldcarambplymouth/s500064.htm:


6
Då ett av mina stora intressen är de gamla räddningsföretagen Räddningskåren, Svensk Räddningstjänst och Falcks Räddningskår tänkte jag starta en tråd om dessa.

Vad är Dina erfarenheter, minnen och kunskaper i detta ämne? Finns det någon som börjat sin yrkesbana hos dessa m m, m m.

Sidor: [1]