Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Henrik

Sidor: [1]
1
Räddningstjänst och brandkår / Söderåsen
« skrivet: 18:54 - 25/09 2023 »
En räddningstjänst som verkligen ligger i täten vad gäller att uppdatera sin fordonspark är Söderåsen, klippan och Ã…storp. Nyligen fick man heltid med fyra man dygnetrunt i klippan och man har köpt in flera nya släckbilar och en ny stegbil med dubbelhytt. Nu kommer två nya tankbilar som är byggda av Sala och liknar de sexhjulsdrivna fordon man levererar till flygplatser. Dubbelhytt och avancerad utrustning. Man tycks dessutom behållit de äldre fordonen som i sig inte var äldre än 10-15 år, som reserver. Tex Ljungbyheds bas 4 och hävaren. Imponerande då det endast bor ca 17000 pers i klippans kommun. Ni som har facebook kolla in deras hemsida som uppdateras ofta med bla bilder på de nya fordonen.

2
Räddningstjänst och brandkår / Båstad
« skrivet: 13:44 - 08/06 2023 »
Båstad räddningstjänst går in i norra Skåne rsnv från Jan 2024
Man har bekymmer med bemanningen i Torekov som ska vara 1+2. Man har beställt två små insatsbiiar med släckförmåga som ska levereras innan sommaren. Tanken är att dessa ska fungera som första insats eller framskjuten enhet. Någon som vet mer om fordonen och vad som händer med stationen och befintliga fordon ?

3
Räddningstjänst och brandkår / Sala brand
« skrivet: 17:06 - 20/01 2023 »
Kolla in Sala brands hemsida som uppdaterades i veckan med flera nya bilar levererade närtid.

5
Övriga fordon / flygplatsbrandbil
« skrivet: 23:07 - 05/07 2019 »
Hej
Jag har två funderingar ang frygplatsbrandbilar.
Även mindre flygplatser har som regel en riktig tung(och dyr) flygplatsbrandbil. Borde man inte kunna använda en vanlig släck eller tankbil kompletterad med större pump och kanon? Borde bli mer ekonomiskt. Antar att det är internationella regel som styr men specifikationerna borde gå att få in på ett enklare fordon? Ex vis en bas3.

Begagnade flygplatsbrandbilar borde vara utsökta som skogsbrandforfon inom den kommunala räddningstjänsten, med sin sexhjulsdrift och stora tank, men de lyser med sin frånvaro i dessa sammanhang. Många av de Volvo från början av 90-talet som varit vanliga byts nu ut och de borde väl ha mycket kvar att ge?

Frågorna mynnar ut i tanken om flygplatsbrandbilar är så speciella då de skiljer sig för mycket jämfört med en vanlig släck/räddningsbil, att de är mindre lämpade inom kommunal räddningstjänst?

6
Räddningstjänst och brandkår / Ludvika till Dala mitt
« skrivet: 08:58 - 14/03 2019 »
Hej
jag läste att Ludvika har anslutit sig till Dala mitt nyligen. Detta väcker ju frågor om vilka ev förändringar av beredkap och fordon man kan se i närtid. Dala mitt har ju lagt ner stora resurser på att uppdatera fordonsparken. Vad jag läste krävs tillskott av mer pengar för att klara verksamheten i Ludvika, utan nedskärningar. Utan att vara kritisk så ligger nivån på fordon och stationer långt efter på de stationer inom Ludvika kommun, jämfört med övriga Dala mitt. Nån som vet mer om framtiden här?

7
Räddningstjänst och brandkår / Värends Räddningstjänst
« skrivet: 00:19 - 02/12 2016 »
Lite nytt från värends räddningstjänst (Växjö o Alvesta) tyvärr inga reg nr
Ny lastväxlare 267-5040 till Alvesta (Scania) levererad av Salabrand (bilder finns på salabrands fb-sida) Den gamla tankbilen, Volvo F720 -85, är avyttrad och Tankbilsfunktionen i Alvesta har varit vakant ett tag.
5st passat alltrack levererades för ca ett år sedan som fip-bilar till deltidsstationerna i Alvesta, vislanda, lammhult, rottne, braås. stationerna Ingelstad o moheda har varsin Vw caddy -08 som fip-bil. Den nya ledningsbilen 1180, MB sprinter har beskrivits i "utryckning"
Ny släckbil, Scania P370 från Salabrand till Växjö som 267-1010, gamla 1010 är nu deltidsbil 1110, Scania P360 -11. F.d 1110 går nu i Rottne som 1210, Scania P360 -06 och f.d 1210, Volvo FL10 -97 går nu som övnings/reservbil
Räddningsvärnet i Odenslanda är nerlagt och deras släckbil Scania P92M -87 f.d 267-1510, är nu övningsbil och den ersatte en Scania P92M -86.

8
Räddningstjänst och brandkår / Hässleholm
« skrivet: 12:03 - 18/01 2015 »
Deltidsstyrkan i Vinslöv läggs ner under våren, pga bemanningsproblem. Vad jag känner till var man 2 man i beredskap och hade en bas 5. Kommer man starta upp ett räddningsvärn på orten istället? Även Hästveda har väl idag motsvarande fordon och bemanning? Har deltidsstyrkan inne i Hässleholm utökats från sina 2 man nu när man gjort neddragningar på de mindre orterna? Det finns ingen info om Hässleholm på nätet alls, vad jag kan hitta.

9
Räddningstjänst och brandkår / Ängelholm
« skrivet: 16:33 - 08/10 2014 »
Hej
För den som är nyfiken på Ängelholm kommer ett tips: Det finns en trevlig film på youtube om räddningstjänsten (ca 45min) men den belyser inte bemanningen så mycket, däremot filmas fordonen flitigt. Jag vet att för några år sedan så var det 1+1+3 heltid kompletterad med 1+4 deltid samt 5 st räddningsvärn. Vad har hört så kommer insatsledaren framöver utgå från Helsingborg och heltiden blir då 1+4. Det fanns funderingar för ett par år sedan att minska deltiden till 1+2 men jag vet inte om detta blev av. Har också hört att styrkeledaren (FIP) från Förslöv i grannkommunen Båstad åker på assistanslarm i Ängelholm. Till vilket syfte? Har också hört att man lagt ner några räddningsvärn, men vilka? För ett par år sedan var Strövelstorp tankbilsresurs, Munka Ljungby fungerade som räddningsvärn fullt ut och Vejbystrand åkte vad jag förstått bara på vissa larmindikationer? Hjärnarp och Ausås, finns de kvar?

10
Det håller på att levereras 7st nya ambulanser till länet. Dessa har byggts av Eurolans i Backaryd på MB 319 CDI. Nytt för åtets modeller jämfört med de liknande fordon vi har sedan tidigare är bl.a "sidvindsstabilisator", uppdaterad front, ingen "älg-fångare" och inga stora extraljus i fronten. Likaså är vissa av sidorutorna ersatta med plåt för att spara vikt. Man vill hålla sig på max 3,5 tons totalvikt. Alla ytterstationer i länet utom Tingsryd kommer få nya bilar, vilket betyder 367-9510 till Alvesta (fd 9510 blir 9140 dagbil placering i Växjö och nuvarande 9140 kommer säljas). 9610 till Älmhult, 9710 till Markaryd och 9810 till Lenhovda. Jag vet att i alla fall Lenhovdas fd 9810 kommer behållas som reserv-/utbytesbil med placering Växjö. De övriga 3 nya bilarna kommer stå som reserver fram tills att ordinarie fordon är uppe i 30 tusen mil vilket de måste rulla innan de flyttas ut som reservbilar. De bilar som kommer avyttras i samband med detta är ett gäng MB 318 sprinter från 2008/2009 byggda av Profile.

11
Räddningstjänst och brandkår / IVPA-bilar i Dalarna
« skrivet: 17:23 - 11/01 2013 »
Har en undran runt IVPA-fordonen inom Dalarnas län. På nästan alla stationer finns personbilar avsedda för IVPA-uppdragen. Detta är ju lite unikt, på de flesta andra ställen använder man sig av ordinarie släckbil eller transportbil typ VW pickup, kingcab osv. Hörde för flera år sedan ett "rykte" att det fanns landsting som sponsrade räddningstjänsterna med fordon, gäller detta i Dalarna? Tycker bara att det i många fall vore mer flexibelt med en 4-hjulsdriven pickup med dubbelhytt (som ju blivit ett slags standardfordon inom svensk räddningstjänst). Jämfört med ex vis Renault megane kombi så kan man ju dessutom använda pickupen som skogsbrandbil, material/personaltransport, dragfordon för släp, osv.

12
Räddningstjänst och brandkår / LKAB Nytt fordon?
« skrivet: 10:40 - 11/10 2012 »
På Hoffmans karosseriers hemsida finns bilder på en ny släckbil som verkar sålts till LKAB. det ser ut som en VW Chrafter med dubbelhytt. Ser enligt min mening mkt tilltalande ut. Någon som vet mer om bilen? Vilket släcksystem har den? Körs den på B-kort? Finns det automatlåda och fyrhjulsdrift till VW Chrafter? (det finns ju till systerbilen MB Sprinter men jag har aldrig sett nån Chrafter med dessa tillbehör).

Sidor: [1]