Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan S

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Uppsala har väl kompressorsirener på befälsbilarna, hur är de nya tunga fordonen bestyckade?

17
Övrigt, Blåljusmyndigheter / SV: Attunda leds från SSRC
« skrivet: 21:29 - 26/12 2015 »
Hur fungerar det med räddningsledare nu i Attunda, finns den funktionen ute på plats eller som förut (när de leddes av SBFF) inne på RC? SSBF har vad jag vet normalt räddningsledaren ute på plats.

18
Är det en större helikopter än den nuvarande modellen?

19
Den blir 2 25-3270 i Venjan och ersätter nuvarande 3270, Skoda Octavia (tidigare 43 315). Framförallt med anledning av bättre markfrigång då brandvärnets vanligaste uppdrag är skogsbrandsläckning. Fordonet tas i tjänst på fredag.

Nästkommande fordonsbyten är lastväxlaren 3140 och ledningsfordonet 3080, sannolikt 2016-2017.

Johan Szymanski
Räddningschef
Mora kommun

20
Ledningsbilarna, 1180 m.fl. måste väl ha ganska många år på nacken. Är det planerat något byte där? Till vad i så fall?

21
Övrigt, Blåljusmyndigheter / SV: brandhjälm färg
« skrivet: 07:00 - 22/07 2015 »
Hej,

Det kan nog skilja mycket. I norra Dalarna gäller

Vit hjälm = brandman
Vit hjälm med gult streck = Stf Styrkeledare
Gul hjälm = Styrkeledare
Röd hjälm = RCB som räddningsledare
Svart hjälm = RCB, RCH (ej räddningsledare)

Johan Szymanski
Mora brandkår

22
Ambulans och sjuktransport / Nilsson XC70
« skrivet: 09:41 - 15/03 2015 »
Noterade i ett annat ämne att den första XC70-ambulansen levererats av Nilsson.

1. Har man gått över till XC70 permanent eller kommer det finnas två Nilsson-modeller?
2. XC70 är i grundutförande ganska gungig, bygger den på ett polisbilschassi eller hur är styvheten vid utryckning?
3. Vad skiljer XC70-ambulansen från V70:n mer än markfrigången? Problemet som varit är väl bland annat att förlängningen av chassit medfört problem för antisladdsystemet, kvarstår det?

23
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 15:27 - 14/03 2015 »
Just nu har man inget alternativ, då Amarocken fortfarande inte är beställningsbar.

24
Varför inte Malungs fordon fick en enhetlig märkning vet jag inte, att det blev en Volvo var nog av det skälet att den var billigast.

Befälsbilen blir sannolikt 225-3180 och kommer fungera som reservfordon för 3080. 3080 ska bytas tidigast 2016.

25
Nu är även släckbilen 225-8010 till Malung levererad, en Volvo FMX byggd av Autokaross. Återstår gör Idres BAS 3:a 225-7210 som även den är på ingång.

I övrigt sker följande byten i Norra/Västra Dalarna:
-Rättvik har bytt ut befälsbilen 225-3680, tidigare en Honda och nu en Ford Kuga.
-Vansbro har beställt ett nytt ledningsfordon 225-6080, ska levereras till påbyggaren och är en Mitsubishi Outlander.
-Mora har beställt ett nytt befälsfordon, en Passat Alltrack Polis.
-Rättvik planerar inköp av ny dykbil som ersättare till 225-3560.

26
Är 1180 det som förut var "vakthavande brandingenjör" tillsammans med SÖRF, eller är den funktionen borta? Vad har hänt med Mercedes-bussen som VBI använde?

27
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 13:15 - 20/01 2015 »
Uppgifterna om leverans i höst stämde inte. Träffade fordonsansvarige idag - problemet nu är att den är godkänd i Tyskland, men svenska VAG är inte överens om service och dylikt i och med problemen med havererade T5:or.

Med andra ord står man och stampar, helt klart är dock att Nilsson inte får levera av arbetsmiljöskäl.

28
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 17:28 - 19/01 2015 »
Eurolans är i alla fall den som var avtalsbärare när upphandlingen genomfördes, men saker kan förstås förändras. Har ingen aning.

29
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 22:50 - 18/01 2015 »
Åtta amarocker beställda till Dalarna enligt uppgift och förhoppningen är leverans under hösten.

30
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 21:44 - 18/12 2014 »
Den senaste informationen är nu att viktproblemen är lösta, har dock ingen aning om när den första leveransen kan ske.

Sidor: 1 [2] 3 4