Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan S

Sidor: 1 ... 3 [4]
46
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 08:53 - 25/06 2014 »
Växellådor som havererar (de levereras med en text där det tydligt framgår att det ej är tillåtet att nyttja kick-down pga. bilens vikt). Lite konstigt på ett utryckningsfordon! Dessutom fungerar inte anti-sladdsystemen eftersom bilarna är förlängda, vilket dels leder till konstiga fel och dels medför brister i arbetsmiljön.

47
Ambulans och sjuktransport / SV: VW Amarock
« skrivet: 17:40 - 23/06 2014 »
I senaste upphandlingen för Landstinget Dalarna så blev det Ambulansproduktions chevrolet som storbil och Amarock som småbil (okänd leverantör), istället för Nilsson som man haft mycket stora problem med. Tyvärr hade leverantören inte löst viktproblemen med Amarocken ännu vilket gör att ingen kan levereras. Enligt den som är fordonsansvarig krävs en helt ny typning från VW:s fabrik för att det ska fungera.

48
På Sala Brands hemsida ser man att SSBF fått en ny stegbil, 2 XX-7030. Varför en Magirus? Är inte samtliga andra maskinstegar av typen Metz?

49
Autokaross har vunnit upphandlingen och nu väntar beställning under kommande vecka.

50
Ja, det stämmer att 8510 och 7210 blir BAS 3:or.

51
Räddningstjänst och brandkår / Nya 225-3010, 7010, 7210, 8510
« skrivet: 15:45 - 24/01 2014 »
Idag har vi skickat ut en upphandling av totalt fyra basbilar till Mora, Älvdalen och Malung-Sälens kommuner. Det som avses är två BAS 1:or och en BAS 3:a under 2014 samt ytterligare en BAS 3:a under 2015. De fordon som ska bytas ut är 2 25-3010, 2 25-7010 samt 2 25-8510 under 2014 och 2 25-7210 under 2015.

Johan Szymanski
Räddningschef
Mora kommun

52
Räddningstjänst och brandkår / Kompressorsirén
« skrivet: 19:02 - 16/12 2013 »
Om man tittar på flera leveranser från Autokaross tycks kompressordrivna sirener vara ganska vanliga igen. Storstäderna (Malmö och Stockholm) har väl använt dessa länge, men inte Göteborg. Finns det någon intressant förklaring bakom dessa val av sirener inom svensk räddningstjänst, eller råkar det bara vara slumpen? Jag kan tycka att det är lite underligt att inte fler har kompressordrivna istället för elektroniska.


53
Övrigt / SV: Ringa SOS-112
« skrivet: 22:48 - 11/08 2013 »
Både förlarm och extern medlyssning finns ute på räddningstjänsterna. Förlarm innebär att SOS kan dra ett larm innan all information är klar, de behöver i princip enbart veta händelsetyp samt stationsområde. På så sätt vinner man tid och brandmännen är redan på väg när huvudlarmet kommer. I Dalarna strävar vi efter ett förlarm på mellan 20-40 sekunder efter inkommet 112-samtal, medan huvudlarmet ska komma max 90 sekunder senare.

Medlyssning innebär som ni var inne på att räddningsoperatören på SOS får medhörning på larmsamtalet, men det finns också extern medlyssning vilket innebär att ett brandbefäl hör samma sak. Jag tror att extern medlyssning funnits i ca 10 års tid. Vilken befälsfunktion som får den externa medlyssningen är nog olika beroende på organisation, vi har den på räddningschefsberedskapen i norra Dalarna (Mora/Orsa/Älvdalen).

54
Räddningstjänst och brandkår / SV: "Brand" Traktor
« skrivet: 21:28 - 03/04 2013 »
Stämmer, 2 25-3069. Den används mestadels för snöplogning och andra uppdrag på vårt övningsfält. I onsdags rekvirerades den dock till en större brand för att riva delar av en byggnad, vilket nog får anses som dess första "skarpa" uppdrag. När den kom till oss från försvaret var den grön, sedan har brandmännen själva målat och strajpat den. Blåljusen är en gåva från en räddningstjänst i Sörmland som Mårten känner till...

Här är en bild från branden (blåljusen enbart på för fotografens skull):
http://www.mora.se/Kommun--politik/Brandkaren/Om-oss/Fordon/225-3069/

55
Räddningstjänst och brandkår / SV: IVPA-bilar i Dalarna
« skrivet: 13:56 - 12/01 2013 »
Så vitt jag känner till finns det ingen räddningstjänst där landstinget medfinansierar IVPA-fordon. IVPA är normalt något som kommunerna inte ens har kostnadstäckning för rent personalkostnadsmässigt, utan ett uppdrag man åtagit sig just för att kunna rädda liv.

Det finns ett antal stationer i Dalarna som har separata IVPA-fordon, men långt ifrån alla. Det vanliga är fortfarande att man brukar ordinarie mindre fordon, ex. pick-up för uppdragen. Många stationer har också s.k. FIP-fordon som används vid IVPA, alltså en mindre brandbil som brandmannen/deltidsbefälet har med sig dygnet runt. Då är det rätt smidigt med en personbil jämfört med någon fyrhjulsdriven dubbelhyttad pickup.

Sidor: 1 ... 3 [4]