Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 19-16

Sidor: 1 ... 18 [19] 20
271
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« skrivet: 21:59 - 26/05 2012 »
Reg-nr på bilen är LZL162.

272
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« skrivet: 18:55 - 08/05 2012 »
Vad fint! Då såg jag ju rätt i alla fall! :-)

273
Polis, Tull och Kustbevakning / Ny hundbil i Katrineholm?
« skrivet: 19:35 - 07/05 2012 »
Jag observerade för någon månad sedan en målad polisbil som såg ut som en Toyota Landcruiser i centrala Eskilstuna.

Tyckte mig se att den var uppmärkt som 1 41-9740 och skulle således tillhöra hundenheten hos Sörmlandspolisen med Katrineholm som stationeringsort.

Någon annan som sett denna eller har någon information om den?

274
Finns det något som avgör vilken den sista siffran blir i de fall man väljer att numrera med annat än 0 som slutsiffra?

275
Finns det någon logik att följa när man väljer att ha en annan siffra än 0 som slutsiffra på en brandbils rakelnummer?

276
Övrigt / SV: Frontvinsch på tankfordon
« skrivet: 20:49 - 18/04 2012 »
Frontvinsch kan ju vara till hjälp om det egna fordonet kört fast....

277
Sedan 2006 har det funnits en första-insatsperson (FIP) i Torshälla och det tycks fungera väldigt bra. Jag antar att man räkna med att den blir kvar i framtiden.

Några västmanländska deltidsstationer har provat att ha två FIP med varsitt fordon. Vad jag vet så har man gått över till att bara ha kvar en FIP per station där. Vad har bakgrunden till detta varit? Är det den ekonomiska besparingen att kunna avveckla det ena fordonet som bidragit till detta?

Torshällastyrkan skulle kunna få dagens släckbil 1310 och terrängbil 1350 bytta till andra mindre B-kortsfordon med som det står i artikeln, olika fordonsinriktning. Skulle det då vara meningsfullt att ha utöka med ytterligare en FIP och att de återstående tre brandmännen åker till stationen för att bemanna en mindre släckbil?

278
Ambulans och sjuktransport / SV: Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 22:37 - 28/03 2012 »
Det dyker fortfarande inte upp några byggen på Ford Transit på den svenska ambulansmarknaden?

Det finns ju ett antal Ford Transit inom räddningstjänsten som utryckningsfordon, som lättambulans i Dalarna och mycket vanligt förekommande som färdtjänst-/sjuktransportfordon.

279
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: VW Passat - 2012
« skrivet: 06:49 - 10/03 2012 »
Ska bli intressant att se om den nya VW Passat Variant Alltrack provas som polisbil. Den låga markfrigången tycks ju vara något av en akilleshäl för Passaterna som polisbil så Alltracken har nog ett ganska stort plus där.

280
Räddningstjänst och brandkår / SV: 2 41-1080 i olycka.
« skrivet: 22:11 - 26/02 2012 »
Jag har ingen fakta om hur olyckan gått till men det känns för mig sannolikt att bussen var på väg att göra en vänstersväng in till bussgaraget intill olycksplatsen.

Just nu tycks 2 41-1180, som normalt används av räddningschef i beredskap för Eskilstuna och Strängnäs, användas av insatsledaren. Vad räddningschefen använder för fordon i så fall vet jag inte, men det finns ju flera larmutrustade personbilar i organisationen, t ex 2 41-1270.

281
Räddningstjänst och brandkår / SV: 2 41-1080 i olycka.
« skrivet: 19:13 - 26/02 2012 »
Jag tänker att insatsledaren ofta har en pressad arbetssituation.

Insatsledaren åker först i utryckningståget och får ett försprång till de resterande utryckningsfordonen. Således har ingen "röjt vägen" och förvarnat medtrafikanterna om att det kan tänkas komma fler utryckningsfordon.

Jag känner också att trafikmiljön i Eskilstuna kanske inte är den enklaste under utryckningskörning. På många platser har det byggts om till ett körfält per riktning och det är inte ovanligt att utryckningsfordon använder gång-/cykelbanor och mittrefuger för att komma fram i köerna.

Lägg därtill att insatsledaren åker ensam och har till uppgift att samla information om vad som hänt, styra och leda styrkorna och sköta radio- och telefonkontakt med SOS Alarm, andra enheter i den egna organisationen men också samverkande enheter från ambulans och polis. Utöver detta ska vederbörande köra kvalificerad utryckningskörning samtidigt.

Naturligtvis får dock inte en olycka under utryckningskörning hända. Att inte komma fram räknas inte.

282
Räddningstjänst och brandkår / SV: 2 41-1080 i olycka.
« skrivet: 20:15 - 24/02 2012 »
Det är tyvärr andra gången på ungefär fyra år som insatsledarfordonet vid Räddningstjänsten Eskilstuna är del i en trafikolycka.

Förra gånget var det den dåvarande 24118, en Volvo V70 XC AWD -02 som krockade med en bärgningsbil på länsväg 214 mellan Skogstorp och Hållsta, utanför Eskilstuna. Det fordonet blev så pass skadat att den byttes ut mot den bil som krockades idag.


Den nuvarande bilen som krockades idag.


Den gamla bilen.

283
Okej, ser faktiskt nya 3 41-9150 ibland, har man valt den med diesel drift eller har man prövat på den i biogas som i bland annat Stockhom?

9150 i Eskilstuna (och även 9310 i Nyköping) har en 3,0 liters diesel-V6:a på 190 hk.

284
Bägge lastväxlarna 1040 och 1140 står på huvudbrandstationen i Eskilstuna. Ingen av dessa är utbytt i dagsläget.

1040 är en Scania P113HL -92 och 1140 är en Volvo FL12 -97.

285
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 18:08 - 05/12 2011 »
Räddningstjänsten Stenungsund har en befälsbil på rymmen....

http://ekuriren.se/nyheter/inrikes/1.1278665-stal-raddningstjanstens-ledningsbil

Sidor: 1 ... 18 [19] 20