Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lasse S

Sidor: 1 [2] 3
16
Räddningstjänst och brandkår / Höglandet - Nässjö
« skrivet: 23:37 - 03/06 2016 »
Häftigt att Nässjö investerar i en 42 m Bronto hävare! Har man några speciella höga riskobjekt där?
Eller räknar man med att få sälja sina tjänster till Jönköping ifall det börjar brinna i något objekt där högre än 27 meter?

17
Övrigt / Sala Brands hemsida
« skrivet: 23:54 - 04/05 2016 »
Sala Brand har ju på sin hemsida, med ett undantag, inte lyckats presentera någon ny leverans på ett drygt halvår. I Forumet, om Nyköpings nya dykarbuss, gör ju Johan Sjöström en länkning
till bild på den där ansiktsboken. Genom att klicka där kommer ju en hel del av senaste halvårets nya leveranser fram. Är det någon som vet ifall Sala Brand avser att bara finnas på ansiktsboken i framtiden? I så fall får t ex Johan Sjöström gärna fortsätta att göra länkningar dit så att vi efterblivna, som inte gillar ansiktsboken, också kan få ta del av nyheterna.

Ursäkta en gammal man, men kan någon förklara fördelen med att bara finnas på ansiktsboken jämfört med som förut på en vanlig hemsida?

18
Övrigt / Teknisk fråga
« skrivet: 23:49 - 25/03 2016 »
Här på SUF:s Forum finns säkert en massa duktiga tekniker! Följande fråga har inte direkt med utryckningsfordon att göra men det anges ju att vi får även diskutera "bullrecept" mm.

Jag har ett ärende f n med en skurk som är misstänkt för häleri i ett flertal fall, tyngre fordon som har fått förändrad identitet, och i grunden föremål för kreditbedrägerier. Jag måste ju BEVISA att han FÖRSTÃ…TT att fordonen var identitetsförändrade!

Volvo FH 12, 6x2, lastväxlare, riktig boggie med fast sista axel och tvillinghjul, bladfjädrar. Som identitetsgivare har använts en Volvo FH 12, 6x2/4, dvs sista axeln styrbar och enkelmonterade hjul, luftfjädring. Jag säger ju att "du ser väl i registreringsbeviset att den här bilen skall ha styrbar sista axel och därmed enkelmontage av hjul!"
Varpå han svarar att "den jag köpte av sa att dom hade bytt bakaxlar, från luftfjädring och styrbar sista axel till boggie med bladfjädrar tvillinghjul".
Naturligtvis ljuger han, det är bara trams, men jag måste ju motbevisa hur orimlig en sådan ändring är! Vet någon, är det t ex samma fjäderfästen, om jag nu skulle vilja byta? Sista axeln är ju helt annorlunda, måste man göra nya fästen? Luftbälgarna sitter väl innanför ramen, det finns väl knappast några fästen för bladfjädrar på en sådan bil? Någon som klart kan säga, "nej men det där är ju omöjligt p g a det och det!" Naturligtvis vet jag att man inte gör en sådan ändring, det finns ju även en kostnadsaspekt, men då menar han att "det där arbetet har dom ju gjort i Litauen där prisbilden är annorlunda".

Jag skall ju kontakta teknisk expertis på Volvo men någon här kanske har svaren som gör denna åtgärd överflödig? Ni kan även svara direkt till mig på lars.stervander@tele2.se 

19
Övrigt / Upphittad brandbil
« skrivet: 23:37 - 11/09 2015 »
Polisen i Södertörn, dvs med sä'te i Flemingsberg, har fått in ett ovanligt beslag. En tysk brandbil från 1978, en Mercedes 608 med den helt frambyggda hytten och påbyggnad från Ziegler, årsmodell -78, LF 8. Ingen brandutrustning finns kvar, bara skåpet och det är konstaterat att den utmönstrats från frivilliga brandkåren i staden Moringen, någonstans i centrala Tyskland. Någon har använt bilen och backat in, troligen av klantighet, i något sorts skyltfönster och lämnat bilen där. Inga regskyltar finns. Bilen har funnits i beslag snart en månad och hittills har ingen anmält att de saknar sin brandbil. Jag har gjort efterforskningar i Tyskland men de ledde in i en återvändsgränd. Finns det någon bland SUF:s medlemmar/läsare som vet någon som saknar en brandbil, eller vet något om just denna bil och vem som möjligen kan vara ägare, även om denne ännu inte saknat bilen?

20
Räddningstjänst och brandkår / Olika hävare
« skrivet: 22:51 - 16/06 2015 »
Vi har nu på kort tid fått oss presenterade tre nya hävare, av tre olika fabrikat. Metz till Lycksele, Bronto till Arvika och VEMA till Laholm. Samtliga på Scania 3-axlat och 32 meters.
Det vore intressant att på något sätt få höra varför respektive räddningstjänst gjorde just sitt val? Någon teknisk unik lösning eller är det bara en prisfråga? Vi kan väl i alla fall utgå från att samtliga berörda räddningstjänster har på något sätt jämfört de tre olika fabrikaten. Någon som har en idé?

21
Övrigt / LED-ljusramp
« skrivet: 23:30 - 28/04 2015 »
Såg igår på eminenta "Utryckning Örebro" om ny Chevrolet ambulans till Dalarna. Jag noterade inga fjärrljus och tänkte att nu börjar det gå litet långt i sparivern. Men så såg jag något smalt och brett i fronten som jag tolkar som en LED-ljusramp.
Jag har tyvärr inte själv provat på något fordon med denna nya typ av fjärrljus, men det har förmodligen någon av alla andra läsare på forumet. Kan verkligen en sådan LED-ljusramp ge lika mycket ljus som de stora runda fjärrljusen? I så fall är det ju fantastiskt!

22
Övrigt / Skyddsmässan 2014
« skrivet: 22:45 - 15/10 2014 »
Den som tänker sig att besöka den pågående Skyddsmässan på sista dagen, torsdag, behöver inte anstränga sig!
Var där i dag och blev besviken. Bronto hade en bil, vilken säkerligen förr eller senare kommer att presenteras i Utryckning.
Likaså Br Hofmann hade en bil med. I övrigt inget! Mässans fokus har under de senare åren förflyttats allt mer från brand och räddning
till skalskydd. Frågan är, med denna utveckling, om jag besöker den 2016?

23
Det har ju verkligen skett mycket i Knivsta på sistone! Ny station och i stort nya bilar. Jag undrar vad som skett med de "gamla" fordonen? Släckbilen Scania P340 från 2006 kan ju knappast vara utsliten. Vart har den tagit vägen? Liksom hävaren och tankbilen? En reflektion, ny släckbil med 400 Hk motor och 18 ton. En lastväxlare med kanske 26 ton och 360 Hk. Jag menar inte att släckbilen är fel, tvärtom! Men varför så pass "svag" 26-tonnare? Vilka prioriteringar har gjorts?

24
Övriga fordon / Unikaste bilen....
« skrivet: 23:44 - 04/01 2014 »
...verkar ha gått till brandbilshimlen!

Med stor bestörtning, men kanske inte förvåning, konstaterar jag att Sveriges unikaste, ovanligaste, nästan häftigaste brandbil fortsättningsvis
får spruta vatten på oss från brandbilshimlen.

Östra Tommarp, någonstans i Skåne, hade en SCANIA 140 V8, årsmodell 1973, med DUBBELHYTT, 8000 l vattentank och frontpump. Därutöver utmärkt belysning, Marchal H4 Grand luxe + fjärrljus och även på taket, borde kunna lysa upp en fotbollsplan och mer därtill!

Påbyggare? Hytten ser ut som Hebra men på stänklappar bak står "Gladsax flak".

Någon som vet om den rangerants ut, och framförallt, vilken kår beställde den ursprungligen? Inga nummer tack utan bokstäver, namn på orten/brandkåren som en gång lät skapa denna skönhet.

Vi som gläder oss åt ovanliga brandbilar i Sveriges avlånga land har mist en verklig raritet men måste låta livet gå vidare ändå, fastän med stor sorg!
Måste bli en gravöl i morgon!

25
Räddningstjänst och brandkår / Götene, Scania R144 530
« skrivet: 22:22 - 22/12 2013 »
På det ypperliga hemsidan "Utryckning Örebro" står idag att läsa att Götenes Scania R144 -530 tankbil står som EX 39584, (för dom som frossar i siffror)

Vad har hänt med denna, en av Sveriges två motorstarkaste brandbilar? (den andra rullar i Skåne med lika många hästkrafter)

Om den avyttrats, får dom något i stället? I så fall vad? (inte bara siffror tack!)

26
Räddningstjänst och brandkår / Västra Skaraborg, Grästorp
« skrivet: 23:39 - 19/10 2013 »
I Grästorp hade man länge en stor tankbil, Scania141 V8,välhållen, i alla fall  till det yttre. Den såldes för något år sedan, till Skåne, om jag inte missminner mig.
I stället fick man en Scania 92 6x2 från Lidköping, med ungefär lika stor tank, visserligen på växelflak. Upplevs en tung Scania 92, med 250 HK motor, som ett uppköp jämfört med en, kanske något äldre, men ej nedsliten, Scania 141 med minst 375 HK? Hur har man resonerat?

27
Övriga fordon / Boströms i Uppsala
« skrivet: 22:16 - 17/07 2013 »
Räddningstjänsten i Uppsala har ju sedan flera år lagt ut dyktjänsten på det privata företaget Göran Boström AB. Ã…tminstone förr hade Boströms
bussar med blåljus för dykuppdrag. Finns det någon som har kläm på hur läget är nu? Sköter Boströms fortfarande dyktjänsten? Vad har de i så fall för fordon för ändamålet? Bilder?

28
Hej alla men framför allt LOB! (Lars-Olof) Grattis till en verkligt fin bjässe på hemmaplan, dvs BAS 3 i Järpen! Vet du vart tar gamla 701 vägen, dvs den som du har som kännetecken på dina inlägg? Finner den någon annan plats i organisationen eller säljs den? Med tanke på utvecklingen borde det väl kanske snart vara läge för något värn eller så nere i t ex Ottsjö? Mycket fritidsbebyggelse men långa insatstider från Ã…re eller Järpen.

29
Räddningstjänst och brandkår / Älvsbyn
« skrivet: 23:13 - 31/03 2013 »
På den förnämliga hemsidan "Utryckningsfordon i Norr" står att läsa 14/3 att Älvsbyn har köpt en släckbil, BAS 1 Scania 124, från Piteå, vilken innan stått i Norrfjärden. Dessutom så framgår att nu Autokaross har levererat en sprillans ny Scania P360, BAS 1 till Älvsbyn. Så från att innan ha haft en släckbil från 80-talet har man nu plötsligt två st ordentliga släckbilar, en från 2001 och en helt ny. Har jag uppfattat rätt? Står båda i själva Älvsbyn?

30
Övriga fordon / Sorg, Volvo F88 i Osby
« skrivet: 22:31 - 23/03 2013 »
Det är med tungt hjärta jag läser på "Utryckning Örebro" att Osby:s tankbil Volvo F88 tagits ur tjänst och sålts till ett åkeri. Det är ju en numera fullkomligt unik bil med veteranstatus och ett exempel på bil som troligen kunnat bevaras just p g a att den varit ett brandfordon. Måhända den har gjort sitt som brandbil men vi får hoppas att nye ägaren inser värdet på bilen och bevarar den, på något sätt. Synd att den inte kunde bevaras som veteran inom brandväsendet! Någon som har en inblick i vad som kommer att hända den?

Sidor: 1 [2] 3