Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Anders Roger Larsson

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Övrigt / SV: Citroën RKN
« skrivet: 17:01 - 22/11 2012 »
Några fler bilder på Cittran (fler finns på Jonas sida). Jämför den riktiga bilen hos Larsson: http://tow.se/oldcarambcitroen/s500047.htm

Ja, det är verkligen roligt att se dessa RKN-modeller.

17
Övriga fordon / SV: Lite Stockholms nostalgi
« skrivet: 20:12 - 19/11 2012 »
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/LB_SSA_1306_14_067.jpg

Brand i möbellager på Olofsgatan 1961. Johannes A80 och en för mig okänd vagn. En Scania från JO kanske? Janne har nog svaret.  ;)

A780 är väl en Ford - kanske från 1953? Svårt att se med pumpen.

18
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 18:39 - 14/11 2012 »
Om jag har fattat saken rätt och minns rätt så fungerade det så här:

Köpte man en fabriksny bil fick man röda interimsskyltar monterade. Man gjorde då en anmälan till sin länstyrelse via en blankett med ägar- och fordonsuppgifter varvid man efter en tid fick ett reg.nummer tilldelat (dessa blanketter fanns hos polisen och länstyrelsen). Flyttade fordonsägaren till ett nytt län gjorde man samma sak till den "nya" länsstyrelsen. Den "nya" länsstyrelsen skickade ett meddelande till den gamla att de hade tagit över fordonet och den "gamla" avregistrerades i registret - dvs man gjorde en anteckning på kortet.

Skedde det ett ägarbyte inom länet gjorde man samma manöver men fick naturligtvis inget nytt reg.nummer.

Man var enl lag tvingad att göra detta "snarast" men man kan se att det haltade en hel del. Många körde i månader eller år på det gamla regnummret. Man ville ju inte heller gärna släppa ifrån sig ett "bra" eller lågt nummer - var ju lite status i detta. En Stockholmsbil eller rättare sagt ägaren till bilen med tex A900 ville ju inte vid en flytt till tex värmland "riskera" att få tex S14583 men med lite tur kunde man få SA100 :-)

Fördelningen av reg.nummer skedde slumpmässigt och allt eftersom gamla reg.nummer blev lediga men det påstås att det skedde en omfattande handel med låga och bra nummer men hur detta gick till har jag inte en aning om men det sägs att en tårta till flickorna på länstyrelsen kunde göra underverk vid tilldelningen av reg.nummer eller en hel nummerserie om det fanns en större fordonspark.

I det här fallet så fick fordonet Z5599 och man bör söka på detta nummer för att få reda på dess vidare öden då detta syftar på att bilen fick ett nytt regnummer i annat län samt att N20714 avregisterades då. 

Med reservation att jag minns fel...

19
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 22:19 - 13/11 2012 »

20
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 19:39 - 13/11 2012 »
Hittade faktiskt två bilder där en Olympia ambulans från Falcks Räddningskår figurerar. Tyvärr blir man ju inte klokare på varken längden eller ombyggnationen mer än att den skiljer sig en hel del från originakarossen. Frågan är då om det är samma bil? Troligen, ser ut att vara senvintern 1956?, bilderna är märkta "Östersund 1956" och bilden visar Ã…re Fjällbana.
 
I förstoringsglas ser även sista siffran ut till att vara "4". Detta innebär väl att bilen fanns i Östersund (eller Ã…re?) en bra tid innan den fick Z5599.

Observera också att bilen har ett kors i identifikationslyktan och inte en falk! Till skillnad mot tex Duetten bredvid.




21
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 19:27 - 09/11 2012 »
Observera i samband med modeller m m att det "gamla" företaget Falcks Räddningskår AB från Falkenberg stavas Falcks Räddningskår, dvs med "s". På fordonen däremot står det Falck - detta troligen för att se mer ut som sina danska släktingar. I broschyrer står det Falcks Räddningskår förutom de som gällde abonemang för norden och europa där det står Falck.

Detta företag har intet med det moderna Falck Räddningskår att göra (heter väl fö Falck Sverige i dag).

Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun och fingrarna på rätt tangent.   :)


22
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 16:02 - 09/11 2012 »
Yes! Nu har jag fått svar från Landsarkivet!  :)

N20714 Opel L 53 1953
Karosseri: Ambulans

Besiktning godkänd i Värnamo (?) 29 december 1955
Ägare från 31 januari 1956: Falcks Räddningskår AB, Storgatan 41, Falkenberg
Reg. 12 juli 1957 under reg.numret Z 5599


Östersund, alltså!

Nu återstår frågan: Nummerskylten har Jonas sagt att han kan fixa. Men ska det vara:
- N20714 FALKENBERG
eller
Z5599 ÖSTERSUND?

Och kan Jonas ändra texten?

Skönt att vi fick klarhet i detta så att man kan sova gott om natten. Tunga och viktiga prylar detta ;-)

Här är det då uppdatering som gäller. Jag antar att ingen av de inblandade motsätter sig att jag använder bilderna?

Konstigt att bilen stod osåld i många år? Falcks R fick nog bilen billigt.

Måste ge Lasse rätt i en sak. Det fanns faktiskt en Opel Olympia runt 1970 som var baserad på Kadett - en slags lyxmodell
med annat tak, mycket krom och vinyltak m m.

23
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 06:56 - 09/11 2012 »
Nja, det är allt en Olympia, som senare blev Rekord (inte Kadett). Måste vara världens minsta ambulans? Här finns en originalbil: http://www.powerful-cars.com/php/opel/1953-olympia-caravan-panel.php

24
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 18:07 - 06/11 2012 »
Jag har tittat på originalbilden med förstoringsglas och jag vidhåller min uppfattning att det bästa man kan tolka det till är ett "M". Möjligen kan det vara ett "H" eller ett "N". På andra bilder kan man utläsa att sista siffran ganska säkert är "4". Jag har lusläst min samling av Falcksdokument för ev hitta bilen i någon form av fordonslista men "icke sa Nicke". Spännande.

25
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 16:03 - 30/10 2012 »
Snyggt  :)

Är Du säker på reg.nummret? dvs har annan källa än här:

http://tow.se/oldcarambopel/s500137.htm

Sedan kan man ju undra varför bilen var ändå uppe i Östersund? Men vem vet, bilen kanske
var överflyttad/utlånad dit. Har Du fler foto på vagnen?

26
Föreningen SUF / SV: Utryckning nr 3/2012
« skrivet: 16:07 - 26/10 2012 »
Trots att mitt intresse ligger på äldre fordon/organisationer och vill se mer av dessa (kan inte ju jota om dagens fordon m m) så vill jag ge en eloge till de som medverkar till tidningen och dess innehåll. Intressant är även artiklar ang hur polis-, brand-, amb- och bärgningsverksamhet är organiserad i andra länder.

27
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.5214410-brandman-vagrar-anvanda-farlig-brandbil

Spontant tycker man kanske att man kan och skall anpassa användningen/hastigheten efter bilen skick och beskaffenhet!?

28
Övriga fordon / SV: Brandkårens bärgningsbilar
« skrivet: 07:25 - 30/09 2012 »
Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!

Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.

Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.

Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.

Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.

Tack för dessa uppgifter och allt arbete. Trevligt att detta kunde redas ut. Har uppdaterat: http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm

29
Övrigt / SV: Ford Falcon RKN
« skrivet: 10:20 - 28/09 2012 »
Hejsan Roger!

Tack ska du ha!

Så rätt så! Tror att min hemstad Kristianstad hade bilarna kvar till 1966, då Landstinget tog över verksamheten i september det året. Du kommer väl ihåg bilderna du fick av mig där en Ford fortfarande hade ambulanslampan kvar 1969.

Det med sökarlampan missade jag helt! Liksom att saftblandaren skall vara röd. Det vet jag mycket väl men jag har väl byggt för många polisbilar den sista tiden där lampan var orange  ;)

Tack för infon om dekalernas olikheter! Och det var tur att det blev rätt på denna modell, det inget jag kunde utläsa av originalbilden.

Naturligtvis får du använda bilderna! Och fler modeller lär följa  ;D

Ja, Kristianstad var bland de sista.

Skall vi vara riktigt noga så upphörde bolaget Räddningskåren AB med sin verksamhet årskiftet 65/66. Ambulansverksamheten hade en tid tidigare övertagits av Räddningskåren - Trafikavdelningen, ett bolag som Bärgningskåren övertog 1 jan 1966. Men detta var inget som syntes utåt - alla fordon och uniformer m m var sig lik. Det var sedan Bärgningskåren som sålde ut alla ambulanser och div radio- och kontorsutrustning m m i slutet av 1966 och i början av 67.

Här finns ett exempel på en annons. Kanske är "Din" bil med: http://www.tow.se/samling/sam40166.htm

Finns de sista RKN-dekalerna att köpa?

Kunden som Du byggt bilen åt? Sådana kunder är högst intressanta. Har kunden någon anknytning till RKN eller äldre ambulansverksamhet och kan Du i så fall sätta honom i förbindelse med mig?

30
Övrigt / SV: Ford Falcon RKN
« skrivet: 07:31 - 28/09 2012 »
Varje gång jag ser en modellbil från Räddningskåren blir jag varm om hjärtat. En fin modell.

Några påpekande:

- RKN´s ambulansverksamhet fanns kvar på vissa orter fram till 1966.

- Saftblandaren på modellen skulle jag ha velat ha rödare.

- På orignalbilen fanns även en sökare monterad mellan saftblandaren och ambulanslampan.

Obs även att finns två sorters dekaler: En med "RKN" i cirkel (som på den här modellen och som
är rätt) och den nyare med enbart ett "R" i mitten - något att tänka på om Du bygger nyare bilar.

Man kan i runda slägar säga att den nya dekalen använd på bilar from 1962 års modell. Dekalen
kom väl i samband med Thules köp av RKN antar jag. Fast ganska säkert fanns det privatägda
rkn-bilar som aldrig fick de nya dekalerna.

Får jag använda bilderna? Det är kul att samband med bilden på bilen även få se en modell.

Sidor: 1 [2] 3 4