Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Senaste inlägg av heimer skrivet 23:53 - 04/12 2024 »
Regelverken för utrymning och byggnadstekniskt brandskydd bygger trots allt på att de följs och inte medvetet sätts ur spel. Grenfell Tower i London samt Övre Husargatan i Göteborg är goda exempel på när det inte har fungerat som tänkt, och ett 60m höjdfordon skulle bli ytterligare ett verktyg att kunna använda vid extraordinära händelser.
Förutom brand/utrymning i höga byggnader skulle det även kunna användas vid olyckor på byggarbetsplatser/byggkranar eller andra otillgängliga ställen. Stadsutvecklingen i Stockholm går mer och mer åt att bygga på höjden (över 8 våningar).

Absolut är ett 60m hävarfordon relativt långsamt och kräver längre tid för resning än en maskinstege, men det kan inte vara tungt vägande skäl emot en anskaffning.
 
2
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Senaste inlägg av Robban skrivet 00:21 - 04/12 2024 »
Att operera på den höjden är ingen lek och förenat med risker.  En 60 m hävare är rejält fordon som kräver sin yta för uppställning och de insatser som det skulle krävas att arbeta på den höjden eller med ett stort utlägg är lätt räknade. De är även relativt långsamma, både i framförande och i tiden för resning.

Regelverket för utrymning och byggnadstekniska brandskyddet bygger på att upptill 8 våningar ska man kunna utrymma via räddningstjänstens stegar, över det krävs det brandskyddade trapphus. Dvs man ska kunna utrymma via dessa istället för stegar. Så den verkliga nyttan av en 60 m hävare är ganska liten, vart fall i livräddande syfte vid brand.
3
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Senaste inlägg av heimer skrivet 17:42 - 03/12 2024 »
Att Vällingby fick en 37m berodde väl endast på priset? Skillnaden mot 42m i längd/höjd/vikt är snudd på obefintlig.

Ett 12m långt höjdfordon som fördelar 34t vikt på ett 5-axlat chassi kommer kunna nå väldigt många platser i Stockholm. Det kommer krävas särskild planering av körvägar & uppställningsplatser, och alla objekt kommer inte gå att nå, men majoriteten kommer det.

Tanken med ett rejält 60m höjdfordon är att den ska vara en förstärknings/specialresurs. Precis som med räddningsdykningen kommer det finnas tillfällen när den helt enkelt inte går att använda.
4
Forum och hemsidan / 2024-12-02 Hemsidan uppdaterad
« Senaste inlägg av Simon skrivet 20:38 - 02/12 2024 »
Tidningen Utryckning!

Info om nr 3/2024
5
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Senaste inlägg av Johan S skrivet 16:11 - 02/12 2024 »
Storstockholm har en 37-metershävare som är placerad hos takgruppen. Problematiken med större fordon är oftast framkomlighet kopplat till både utrymme (höjd och bredd) och vikt i Stockholm.
6
Nu ligger det ute en släckbil på blocket som varit aktiv inom räddningstjänsten östra Kronoberg, det är 267-3410 från räddningsvärnet i Skruv, en Volvo FL10 -97 DWO761. Denna bil köptes in för några år sedan från värends räddningstjänst, där den haft placeringar i Växjö, Rottne samt på övningsfältet. Den ser ut att vara i mkt gott skick, oklart varför den avyttras.
7
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Storgöteborg
« Senaste inlägg av ra skrivet 20:52 - 22/11 2024 »
nu har fyra nya stegbilar levererats till Rsg, Kortedala, Kungsbacka, stenungsuund och gårda, Magirus stegar på volvo Fe chassi likt de senaste stegbilarna. Även en ny Dykbil på mercedes sprinter chassi kom tidigare i år. Det har även fortsatt levereras BAS bilar utöver de 8 sedan tidigare har åtminstone stenungsund fått en ny basbil och fler är nog påväg (någon kanske vet hur många fler de beställt i denna batch). Stenungsund har även fått en ny lastväxlare på volvo FMX chassi...
8
Räddningstjänst och brandkår / SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Senaste inlägg av heimer skrivet 22:05 - 20/11 2024 »
Såg att Uppsala precis tagit emot en ny 42m hävare på station Fyrislund, och Räddningstjänsten Syd har inlett upphandling av en. Storgöteborg, Örebro, Västerås, Karlskrona och Vetlanda har sedan tidigare 42m hävare.

När tror ni vi kommer få se en högre hävare i Stockholm? Kan det bli en till Nacka måntro?

Jag tycker Storstockholm, Södertörn & Attunda borde gå ihop och investera i ett gemensamt 60m höjdfordon (exempelvis Bronto F60XR eller Magirus M64L) som placeras på en station med strategiskt läge att relativt snabbt nå samtliga organisationer, exempelvis Brännkyrka. 
9
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« Senaste inlägg av heimer skrivet 10:29 - 11/11 2024 »
Absolut är det så, men Södertörn som organisation borde själva kunna anpassa bemanningen på stationerna efter parametrar som antal larm & antal invånare.
Exempelvis Brandkåren Attunda har på stationerna Upplands-bro och Knivsta heltid vardagar dagtid & RIB övrigt tid.

Att göra om Nynäshamn & Ekerö till dagtidsstationer med RIB övrig tid, och utöka Botkyrka, Södertälje, Haninge och Huddinge till 1+6 skulle vara en åtgärd som ligger väl i linje med antalet larm, antal invånare samt medlemsavgiftens fördelning.
10
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« Senaste inlägg av Henrik skrivet 08:40 - 11/11 2024 »
Det var en intressant sammanställning. En konst i ett förbund att få till rättvisa kostnader. Jag vet inte hur man brukar göra. Tänker att det är politiker i de aktuella kommunerna som borde vara intresserade av detta då de tillsätter ekonomiska medel.
Hur bemanningen på de olika stationerna ser ut kan vi såklart ha synpunkter på men det är ju organisation och i slutändan politikerna som avgör hur det ser ut. Vill man få en förändring är ett alternativ att kontakta lokalmedia eller lokalpolitiker och hoppas att de reagerar.
Sidor: [1] 2 ... 10