Författare Ämne: TV-serier  (läst 11840 gånger)

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
TV-serier
« skrivet: 17:57 - 19/02 2012 »
De senare åren har det kommit mer TV-serier om "blåljusyrken"+ sjukvården.
Vad tycker ni i allmänhet? Är det bra eller dåligt? Har det blivit tjatigt?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: TV-serier
« Svar #1 skrivet: 22:14 - 19/02 2012 »
Själv tycker jag att det är intressant även om det är samma samma samma. Dock har jag som "verksam i branschen" (SMO-studerande) börjat bli lite trött på när de klipper in sekvenser i form av bild och ljud (läs: blåljus och sirén) bara för att det ska bli lite häftigare, lite coolare, och lite mer attraktivt för tittaren (112 På Liv och Död är JÄTTEFLITIGA på inklippta sekvenser). Själv ser jag det stundvis som en bra källa för lärande och uppdatering av mina egna kunskaper. Tror absolut att det finns de som tröttnat på dessa program.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: TV-serier
« Svar #2 skrivet: 17:18 - 20/02 2012 »
112 På Liv och Död är lika duktiga på att hitta på egna dagar och platser som flera av händelserna dom visar utspelat sig på.
Sen klipper man även in bilder från helt andra städer än den man faktiskt uppger att man befinner sig i. Efter att dom visade en del från mina trakter, och även händelser jag själv varit på, har jag slutat titta på 112 På Liv och Död.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad robertp85

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: TV-serier
« Svar #3 skrivet: 11:38 - 21/02 2012 »
112 På liv och död klipper som tusan skit störigt när dom visar 3-4 olika bilar i en larm sekvens som ska vara den dom åker i som man inte skylle märka det säger bara gör om gör rätt annars kan dom lika bra ägga ner

kit 32

  • Gäst
SV: TV-serier
« Svar #4 skrivet: 21:39 - 05/03 2012 »
Nå har jeg sett noen tv-serier fra brannvesen, politi og ambulanse. det har vært en del forkjellig hvordan de har filmet der og da og hva de har måttet redigere om. men etter hva jeg synest om 112 - på liv och död og de to andre 112 som sendes på sjuan så synes jeg det er bra serier. men jeg for står dere som kansje har vært på samme utkllingen at dere synest det er rart at de endre en del på dette når det blir sendt.

the0fiskis

  • Gäst
SV: TV-serier
« Svar #5 skrivet: 20:08 - 08/03 2012 »
112 tycker jag är bra....
sen gillar jag tunnelbanan (kanal5) men det är om ov's ("wonabi" poliser  ;))
gillar det för det är en yrkesgrupp man inte vet som mycket om (jag ifal)  :)

Utloggad Luckan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: TV-serier
« Svar #6 skrivet: 18:26 - 08/04 2012 »
Själv tycker jag att det är intressant även om det är samma samma samma. Dock har jag som "verksam i branschen" (SMO-studerande) börjat bli lite trött på när de klipper in sekvenser i form av bild och ljud (läs: blåljus och sirén) bara för att det ska bli lite häftigare, lite coolare, och lite mer attraktivt för tittaren (112 På Liv och Död är JÄTTEFLITIGA på inklippta sekvenser). Själv ser jag det stundvis som en bra källa för lärande och uppdatering av mina egna kunskaper. Tror absolut att det finns de som tröttnat på dessa program.


Håller helt och hållet med!
Tycker det blivit löjligt att de ALLTID klipper så det ser ut som att ambulans och polis kör med blåljus och sirener. Framför allt när det gäller ambulans! Folk tror ju att allt de ringer för är livshotande och att alla får ambulans för allt! Nog för jag kan hålla med om att i vissa fall gör SOS fel, men detta gör ju inte jobbet lättare för dem! Har själv jobbat på SOS och FÖR många tror att ambulans är en rättighet så fort man ringer 112 för vad som helst, och att den alltid ska komma med blåljus och sirener, t.ex vid ett ryggskott.  >:(

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: TV-serier
« Svar #7 skrivet: 19:49 - 19/04 2012 »
Det är uppenbart att det "blåas" på alla typer av case i 112 på liv o död.
En sak som jag särskillt tänkte på var när en RB skulle stoppa ett fordon för kontroll så hade de klippt in sirenljud när stoppanordningen startades. I verkligheten är det ju ett tryck på tutan och stoppanordningen är igång. Sen översätter man polisiära termer på helt fel sätt på textningen. Ã…terkommer med exempel.