Författare Ämne: Räddningstjänst i krigstid  (läst 8104 gånger)

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
Räddningstjänst i krigstid
« skrivet: 14:30 - 19/05 2015 »
Nu är det jubileum för andra världskrigets slut. Kunde ni skriva något i Utryckning! om hur räddningstjänsten är/ var organiserad i krigstid? Gärna även utanför våra storstäder.
Det har kanske redan gjorts? Jag har inte varit medlem från starten.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Räddningstjänst i krigstid
« Svar #1 skrivet: 20:11 - 19/05 2015 »
Det är ju meningen att tidningen ska göras av medlemmarna och redaktionen tillsammans. Nu är det till stor del redaktionen som skriver det mesta, men varför inte göra ett reportage själv om ett intressant ämne med koppling till utryckningsfordon. Man lär sig nog en hel del om ämnet samtidigt.

Jag tror mig veta att redaktionen skulle vara glada om fler bidrog till innehållet i tidningen. Det är så vi får en levande och delaktig förening.

/Robban

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Räddningstjänst i krigstid
« Svar #2 skrivet: 08:59 - 31/05 2015 »
Ett mycket intressant ämne. Beroende på i vilken landsdel man verkade så hade man en hel del extraordinära uppgifter. I Malmö startade Malmö frivilliga Brandkår 1939 och blev stommen i en luftskyddsorganisation där även Röda korset deltog. Man hjälpte finska Vasa med brandbil och motorsprutor samt instruktörer när bomberna föll som värst där. Utanför brandväsendet skickade Malmö dessutom glasrutor och glasmästare till Vasa. Malmö Brandkår utbildade danska flyktingar i den så kallade Danska Brigaden till brandmän.

Det genomfördes, över hela landet, en krigsinventering av brandkårer i städer och på landsbygd. Varje kår beskrevs och materiel, fordon, motorsprutor, brandstation och personal listades. De flesta kårerna, även de allra minsta, hade en särskild krigsorganisation.

Liknande beskrivningar kan säkert göras om förhållanden i andra delar av landet. Detta tillsammans kan bli en ganska häftig sammanställning som säkert kräver en hel del arbete, såvida det inte finns fler som liksom jag, redan har kollat igenom de lokala förhållandena.   

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening