Författare Ämne: Märkning fordon Rakel  (läst 7569 gånger)

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
Märkning fordon Rakel
« skrivet: 12:53 - 26/02 2012 »
Finns det några bestämmelser eller rekommendationer hur fordonen ska märkas gällande rakel?

Anledningen till att jag frågar är att Räddningstjänsten Södra Hälsingland endast kommer att märka sina fordon med de fyra sista siffrorna. Exempelvis 2 26-6040 blir endast 6040.

Jag kan inte komma på att jag sett detta någon annan stans i landet. Men självklart har man inte koll på alla. Frågan är även ganska het inom förbundet då många tycker att numreringen ska vara komplett med alla 7 siffror. Någon som även jag förespråkar.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Märkning fordon Rakel
« Svar #1 skrivet: 13:48 - 26/02 2012 »
Enligt MSB:s rekommendationer bör man märka fordonet med alla sju sifforna, t. ex.  2 26-6040, alltså med ett mellanslag och ett bindestreck.

Mer kan man läsa här:

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/ledning-samverkan/kommunikationsplanering/Anvisningar_nummersattning_raddningstjanstmfl_110427.pdf

Se kaptiel 6.2

//Bengt

Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Märkning fordon Rakel
« Svar #2 skrivet: 17:17 - 26/02 2012 »
Ah! Tack!

Var precis det jag sökte. Filen är vidarebefordrad till fordonsansvarige på KFSH som är av samma åsikt som mig. Nu återstår väl att se om man kör på sju siffror istället. Tycker fyrsiffrig märkning skulle vara lite muppigt!  ;)
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.