Författare Ämne: Varför fula takhöjningar?  (läst 14622 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
Varför fula takhöjningar?
« skrivet: 21:58 - 29/02 2012 »
I senaste Landet Runt gläds jag åt bilden på Renault-ambulansen från Järfälla. Ren och fin taklinje. Ingen fult pagodbygge a la kinesiskt tempel som på Volkswagen och Mercedes Vito, som dessutom torde vara dyrt och kostar mycket att reparera. Med dagens utbud av olika fordon i lämpliga storlekar synes det mig vara ett grundfel att till ambulans välja en bil där man vet att man måste göra en dyr, och oftast ful, höjning av taket.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #1 skrivet: 16:26 - 01/03 2012 »
För det första kan vi strunta i om det är fult eller inte! Funktionen känns nog mer prioriterat när man upphandlar fordonen. Själv hade jag föredragit en höjning av taket då det ger mer utrymme att arbeta när man vårdar en patient. Det ger dessutom utrymme för högre hyllor/skåp att lagra utrustning i. Dessutom kan jag tänka mig att patienten känner sig mer bekväm när taket är en meter ovanför huvudet istället för 20cm. Detta är ju särskilt påtagligt då patienten placeras sittande i ambulansen och extra takhöjd är behövlig. Därför kanske? Som sagt: funktion före utseende.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #2 skrivet: 21:36 - 01/03 2012 »
Jag tänker mig inte att man skall använda t ex en Chrysler 300 som ambulans. Men i Renault på bilden får man säkerligen plats med både höga skåp och gott om takhöjd när patienten sitter upp. Och allt detta, och mer därtill, t ex hög dörröppning, eftersom man skaffat en bil som från början är tillräckligt hög. Det vore intressant om man kunde få veta priset, komplett, för dels en VW Multivan med förhöjt tak, dels Renault på bilden?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #3 skrivet: 17:12 - 02/03 2012 »
Allt beror ju på vad kravspecifikationen i upphandlingen säger, och vilket märke samt påbyggare som lättast möter dessa kraven. Det kanske finns andra aspekter som gör Renaultambulans sämre på något sätt i en upphandling, medan den är bättre i en annan upphandling. Det är ju helheten som räknas.

Puggen

  • Gäst
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #4 skrivet: 17:16 - 27/03 2012 »
Renaultbilarna är tillräckligt höga i tak från fabrik. Uppenbarligen är inte folkabussarna eller mercedesbilarna det.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #5 skrivet: 22:37 - 28/03 2012 »
Det dyker fortfarande inte upp några byggen på Ford Transit på den svenska ambulansmarknaden?

Det finns ju ett antal Ford Transit inom räddningstjänsten som utryckningsfordon, som lättambulans i Dalarna och mycket vanligt förekommande som färdtjänst-/sjuktransportfordon.
« Senast ändrad: 22:39 - 28/03 2012 av Stefan »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #6 skrivet: 22:46 - 30/03 2012 »
Med tanke på det stora utbud som finns på marknaden, så tycker jag det är märkligt att man väljer en bil som man vet att man måste höja taket på för att den skall fungera!

Fredrik E

  • Gäst
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #7 skrivet: 19:22 - 02/04 2012 »
Angående förhöjda VW och Mercor, när man lade ut anbud på fordonen så fanns det troligen ingen annan som kunde leverera efter beställarens krav, vi snackar väl 2006-2008 på de förhöjda fordonen om jag inte är helt ute och cyklar. Beställaren kanske även fått smak för en modell då det visat sig att just det specifika fordon man är ute efter redan rullar på annan ort.

De flesta fordonstillverkare har ju en utgrening av verksamheten, t.ex. specialbyggen där fordon konverteras efter tycke och smak, finns det redan en "serieproduktion" blir det kanske inte så dyrt eller kostsamt i reservdelar.

Vill påstå att de gamla ambulanserna med bas av en amerikansk pick-up och påmonterad "husvagn" av bredare snitt var långt mycket fulare men det gjorde nog nytta... :)

K9

  • Gäst
SV: Varför fula takhöjningar?
« Svar #8 skrivet: 16:01 - 04/04 2012 »
Man får nog också räkna lite på servicekostnader och driftäkerhet, då kan nog det nog bli så att både Mercedes och vw blir billigare i det långa loppet.

En ytterligare punkt att ta med i beräkningen är ju att dessa fordon används som utryckningsfordon och måste då ha vissa prestanda och detta är något som inte varit ford/nissan/renault´s starka sida.